Rijtest: Abarth 500C EsseEsse

Test Abarth 500 EsseEsse
Abarth mikte met de 500C initieel op een vrouwelijk doelpubliek, of dat voor de 500C EsseEsse ook nog geldt is een andere vraag.

We kregen de Abarth 500C eerder al eens onder onze kont geschoven, best een aardig model, dat mede door bij de lancering enkel beschikbaar te zijn met een automaat duidelijk maakte dat deze Abarth graag een vrouwelijk publiek wou aanspreken. Wie het liever iets virieler zag bleef dus initieel in de kou staan. Abarth zag dat probleem in en is snel afgestapt van zijn politiek om de 500C enkel met automaat te voorzien, maar voor wie 140 pk niet voldoende was hadden ze nog geen oplossing. Tot nu, want Abarth lanceerde dit jaar ook een EsseEsse-kit voor de 500C, waarmee de prestaties naar een hoger niveau worden getild.

Test Abarth 500C EsseEsse

Op het eerste zicht veranderde er aan de buitenkant niet zoveel aan de Abarth 500C EsseEsse. Net als bij de gewone Abarth 500C krijg je namelijk de typerende tweekleurige lak, maar de “EsseEsse”-kit zorgt ook voor witte 17″ lichtmetalen velgen, Koni dempers met verkorte veren, aangepaste geperforeerde remschijven van 284 x 22 millimeter voor en 240 x 11 millimeter achter, rode remklauwen en voldoende “EsseEsse”-badges om alle intenties van het model duidelijk te maken. Wie dacht binnenin een aangepast interieur te krijgen is eraan voor de moeite, de “EsseEsse”-kit verschilt hier niet van de standaard versie. Dat wil zeggen dat de zitpositie misschien iets lager zou mogen, maar dat de algemene kwaliteitsindruk van het model wel op een hoog niveau staat. Zitten doe je in lederen stoelen met lichte kuipvorm, terwijl de pedalenset in aluminium wordt uitgevoerd en het Abarth logo op het sportstuur terug te vinden is.

Test Abarth 500C EsseEsse

Er valt dus maar weinig te vertellen over het interieur, een oplettend oog merkt misschien wel dat ook dit testmodel met een automaat is uitgerust, een optie van 1.200 euro die door de PR-afdeling van Fiat blijkbaar met veel plezier werd aangevinkt. Toch hadden we onze bedenkingen bij deze keuze, in gedachten houdend hoe onze vorige test met de Abarth 500C was verlopen, de slome automaat kon er maar op weinig bijval rekenen. Maar goed, zonder vooroordelen steken we de sleutel in het stopcontact, om bij het aanslaan van de motor verrast te worden door de diepe grom die uit de uitlaatpijpen schalt. Heeft deze Abarth iets met ons af te rekenen? Neen, het antwoord ligt hem in de uitlaatpijpen, standaard krijg je namelijk een tweedelige set, maar op de optielijst staat voor 800 euro ook een Monza-uitlaatsysteem met vier pijpjes. Een optie die tot onze grote dank ook door de PR-afdeling werd aangevinkt. Even zien wat dat verandert aan de zaak…

Test Abarth 500C EsseEsse

Waar de standaard Abarth 500C het met 140 pk moet stellen uit een 1.4 T-Jet blok, beschik je dankzij de “EsseEsse”-kit over 160 schorpioenen. Die zorgen ervoor dat je van 0 naar 100 km/u sprint in 7,6 seconden, een goede halve seconde sneller dan zijn minder agressieve broer. Maar dat is niet alles, ook qua koppel zien we een toename tot 230 Nm, hierdoor verlopen alle tussenacceleraties een stuk vlotter. We waren uiteraard benieuwd hoe de gerobotiseerde automaat hiermee om zou gaan, in de stad bleven onze vermoedens echter bevestigd, deze automaat is iets te sloom om de echte sportieve beleving op de weg neer te zetten. Maar schakel de Sport-stand in, en het wordt al deels een ander verhaal. De automaat lijkt dan iets sneller te reageren, mede doordat het volledige koppel nu pas echt beschikbaar is, ook de Monza-uitlaatpijpen laten zich nu meer horen. Toch wordt je in de Sport-stand nog steeds wat zeeziek door de schakelovergangen, omdat er toch gevoelsmatig een eeuwigheid voorbijgaat voor het volgende verzet wordt gekozen. We vonden echter snel een goede manier om plezier te beleven aan de automaat: zelf schakelen met de flippers aan het stuur. Niet dat de automaat veel sneller schakelt als je zelf het heft in handen neemt, maar je weet tenminste zelf wanneer je zal gaan schakelen, waardoor je er ook meer op kan anticiperen. Daarnaast haal je best je voet van het gaspedaal bij elke schakelbeurt, want dat helpt om sneller door te schakelen. Niet dat je haastig naar een volgende versnelling wil wisselen, wie de Monza-uitlaatpijpen aan het werk wil horen schakelt best pas boven 4 à 5.000 toeren naar de volgende versnelling, om dan getrakteerd te worden op duizelingwekkende uitlaatplofjes waarmee je de hele buurt opschrikt alsof de Derde Wereldoorlog is uitgebroken.

Test Abarth 500C EsseEsse

De Monza uitlaatpijpen slagen er dus in om de slome automaat te vergeten. Prima, want hierdoor kunnen we ons meer concentreren op de intrinsiek positieve punten van deze Abarth 500C EsseEsse. Net als elk Abarthmodel is deze gezegend met een uitermate sportief onderstel die het go-kart gevoel naar boven brengt. Door zijn lage bouw en korte wielbasis plakt ook deze Abarth 500C EsseEsse aan de grond en hoef je dus niet te vrezen voor instabiliteit. Nadeel is wel dat wie sportiviteit zegt ook vaak minder comfort moet zeggen, alleen valt dit in dit geval vrij goed mee. De Abarth 500C EsseEsse lijkt iets comfortabeler dan de 500 EsseEsse, misschien omdat Abarth toch stiekem enkele vrouwelijke kopers wil verleiden? De sturing zelf is prima, hoewel de bekrachtiging elektronisch is en je bij het manoeuvreren aan lage snelheid plots een licht bekrachtigd stuur voorgeschoteld krijgt. Eens op snelheid is het stuur echter voldoende zwaar, al voelt die wisselende bekrachtiging soms niet echt natuurlijk aan. Precies sturen is met deze 500C EsseEsse echter een koud kunstje, waardoor je maar al te graag op slingerweggetjes vertoeft. Vergeet tijdens mooie dagen ook niet het dak open te schuiven, want zo geniet je nog meer van het orkest dat uit de vier uitlaatpijpen klinkt.

Test Abarth 500C EsseEsse

Het grote minpunt van de Abarth 500C EsseEsse kunnen we eigenlijk overnemen van de Fiat 500C, het zicht rondom is niet meteen om over naar huis te schrijven. De grote stijlen achteraan blokkeren al grotendeels het zicht in de achterste hoeken, wanneer je het stoffen dak helemaal naar achter schuift zie je door je achteruitkijkspiegel helemaal niets meer. Maar behalve dat en de iets te hoge zitpositie kan je achteraf niet komen klagen als je een bestelbon hebt getekend bij de dealer. Je weet namelijk dat je met een Abarth niet comfortabel over kasseien zal denderen, terwijl ook het testverbruik van 8,5 liter/100 km iets hoger ligt dan een model met 15% ecopremie. Rij je echter iets rustiger en laat je de Sport-knop uit, dan moet 6,5 liter/100 km volstaan. Al is het maar de vraag of die enkele litertjes de moeite waard zijn om niet van het groteske uitlaatgeluid te genieten, we leven toch maar één keer?

Test Abarth 500C EsseEsse

Wie de Abarth 500C EsseEsse wil kopen moet wel eerst nog langs de kassa passeren. De Abarth 500C start met automaat bij 21.350 euro, maar wij raden je aan om toch voor de handbak te kiezen, wat de startprijs op 20.150 euro zet. Voor de “EsseEsse”-kit tel je dan 3.254 euro extra neer, waarmee je dus alle prestatie bevorderende opties krijgt toebedeeld. Veel opties kan je verder niet aanvinken, wie lederen in plaats van stoffen sportstoelen wil betaalt 1.000 euro extra, extra stickers kosten 220 euro en voor het Monza-uitlaatsysteem tel je 800 euro neer. Leuk detail: wie momenteel met een Abarth 500C rondrijdt, kan steeds naar de dealer stappen om zijn Abarth van een “EsseEsse” update te voorzien.

Test Abarth 500C EsseEsse

Conclusie

Voor wie de Abarth 500C maar wat lauw is, is de 500C EsseEsse ongetwijfeld een verademing. De 20 extra paarden laten zich meteen voelen, wat de prestaties extra indrukwekkend maakt. Must have is ongetwijfeld het Monza-uitlaatsysteem, dat er in slaagt om zelfs de slome automaat te doen vergeten. Wie het niet strikt noodzakelijk acht kiest echter best voor de manuele versie, en spaart zo 1.200 euro op de eindfactuur. Het vrijgekomen geld besteed je beter aan lederen stoelen of beter nog een jaarabonnement op het tankstation. Verwen jezelf en anderen met een orgasme aan uitlaatklanken en vergeet ook niet eens de langere maar meer bochtige route te nemen naar het werk, het leven lacht je namelijk toe in een Abarth.

Test Abarth 500C EsseEsse

Overzicht

+ Verbruik 8,5 liter/100 km
+ Monza uitlaatpijpen
+ Ophanging en besturing
+ Prestaties EsseEsse

+- Automaat

– Zicht naar achter en rondom
– Zitpositie mag lager

Test Abarth 500C EsseEsse

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

1 reactie op "Rijtest: Abarth 500C EsseEsse"

  1. Wolf 15-10-2011 om 23:25

    Neem volgende keer weer eens de videocamera mee, mannen.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...