BMW 3-Reeks F30 Sedan
BMW heeft de nieuwe 3-Reeks Sedan vandaag officieel onthuld, de nieuwe 3-Reeks is groter maar tegelijk lichter geworden dan zijn voorganger.

De zesde generatie BMW 3-Reeks is volgens BMW groter, efficiënter en dynamischer geworden ten opzichte van zijn voorganger. De nieuwe 3-Reeks krijgt een wijdere spoorbreedte en bijgevolg een indrukwekkender voorkomen, de vernieuwde niergrille moet tegelijk voor een extra sportieve look zorgen. De lange wielbasis en de korte overhang zorgen daarnaast voor de dynamische allure die we van het Beierse merk gewoon zijn. Aangezien de 3-Reeks in de lengte met 93 mm is gegroeid is er ook meer ruimte binnenin, met name voor de achterste passagiers. In totaal is er achteraan 15 mm extra beenruimte voorzien, terwijl de hoofdruimte met 8 mm is toegenomen. De kofferruimte nam tegelijk met 20 liter toe, tot een totaal van 480 liter. Ondanks de groeischeut die de nieuwe 3-Reeks kreeg, is het merk er toch in geslaagd om 40 kg gewicht te besparen.

De 3-Reeks Sedan zal beschikbaar zijn in drie uitvoeringsniveaus: de Sport Line, Luxury Line en Modern Line, waarmee klanten de 3-Reeks afhankelijk van hun persoonlijke smaak kunnen kiezen. Het interieur van de 3-Reeks omschrijft BMW als een klassiek BMW interieur, met kwalitatieve materialen en een uitstekende ergonomie. Later volgt ook een M Sportpakket, met extra sportieve elementen voor het interieur en exterieur. Qua sportiviteit krijgt de nieuwe 3-Reeks ook heel wat updates, dankzij een hogere torsiestijfheid moet de nieuwe 3-Reeks opnieuw de positie bekleden van sportiefste Sedan in zijn segment. Tegelijkertijd werd ook het comfort op een hoger niveau gebracht, maar de wendbaarheid en rijdynamiek blijven de sleutelelementen van deze sportieve Sedan. Hiervoor zorgen de in de lengte geplaatste motor, de achterwielaandrijving en de perfecte 50:50 gewichtsverdeling.

Onder de motorkap maken we kennis met vier motoren, die allen uiterst efficiënt zijn en standaard worden voorzien van een Start/Stop-systeem. Langs benzinezijde is de instapper een 328i met 2-liter cilinderinhoud, deze zorgt voor 245 pk en 350 Nm koppel, waarmee de 3-Reeks van 0 naar 100 km/u sprint in 5,9 seconden. Tegelijk blijft het brandstofverbruik beperkt tot 6,4 liter/100 km. Nog hoger in het benzinegamma vinden we de 335i, deze 3-liter zes-in-lijn zorgt voor 306 pk en 400 Nm koppel, waarmee de 3-Reeks van 0 naar 100 km/u sprint in 5,5 seconden, 0,1 seconden sneller dan zijn voorganger. Aan dieselzijde vinden we de 320d terug met 184 pk en 380 Nm, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,5 seconden en een topsnelheid van 235 km/u. Tegelijk blijft het verbruik van de 320d beperkt tot 4,5 liter/100 km. De BMW 320d EfficientDynamics Edition gebruikt dezelfde motor maar kreeg een lagere vermogensoutput van 163 pk toebedeeld, dankzij allerlei milieuvriendelijke aanpassingen ligt het gemiddeld verbruik van de EfficientDynamics Edition op 4,1 liter/100 km, uniek voor een wagen in deze klasse. Later, vanaf 2012, volgt ook een 3-Reeks ActiveHybrid. Alle motoren worden standaard gekoppeld aan een manuele zesbak en zijn daarnaast optioneel beschikbaar met een achttraps automaat.

De BMW 3-Reeks wordt ook uitgerust met Driving Experience Control, een systeem waarmee de bestuurder kan kiezen tussen vier rijprogramma’s, gaande van sportief (SPORT), ultra-sportief (SPORT+), comfortabel (COMFORT) tot economisch rijden in de speciaal ontwikkelde ECO PRO modus. De nieuwe 3-Reeks krijgt ook BMW ConnectedDrive, waarmee de bestuurder kan connecteren met smartphones, MP3-spelers, sociale netwerken, enzovoort. Ook andere technologische snufjes zoals BMW Parking Assistant, Surround View, Active Cruise Control met Stop&Go functie, Speed Limit Info en Real-Time Traffic Information (RTTI) zijn van de partij.

Opmerking: op de foto’s is de rode 3-Reeks de Sport Line, de blauwe 3-Reeks de Luxury line en de grijsbruine 3-Reeks de Comfort Line.