Sebastian Vettel heeft zichzelf opgevolgd als wereldkampioen, in Japan was Jenson Button echter de snelste.
Sebastian Vettel werd vandaag de jongste dubbele wereldkampioen in de geschiedenis na een derde podiumplaats in de Grote Prijs van Suzuka. Hij had graag de race geëindigd op de positie waaruit hij gestart was, maar Jenson Button was in Japan duidelijk sterker. De Brit reed een foutloze race en haalde de overwinning iets meer dan één seconde voor Fernando Alonso, die tweede werd. Vettel finishte nog geen seconde later.
In de kwalificaties was Vettel nog 9 duizendsten van een seconde sneller dan Button, hoogstwaarschijnlijk dankzij een nieuwe voorvleugel die via een commerciële lijnvlucht en helikopter nog net op tijd Suzuka bereikte. De Duitser had immers zijn vleugel stuk gereden tijdens de vrije training op vrijdag. Hoewel Vettel slechts één punt hoefde de scoren, ging hij toch nog steeds voluit en dat siert de jongeman. Bij de start week hij echter iets minder sierlijk uit en dwong Jenson Button naar de graskant, zodat Lewis Hamilton even tweede werd. Button apprecieerde de move niet echt en vroeg om een drive-through penalty voor Vettel.
Wilde Button Vettel passeren, dan moest hij het zonder cadeautjes doen. De gevraagde bestraffing zou er immers nooit komen. Vettel liep vervolgens even uit op Hamilton, die reeds na 9 ronden de pits kwam binnengereden wegens een leegloper. De Duitser kon slechts een ronde langer doorrijden en kwam om nieuw rubber in ronde 10. Button en Alonso volgden de ronde daarop en kwamen nog voor Hamilton het circuit opnieuw op. In die tweede stint gebeurde er weinig vooraan de race, maar Vettel kon niet de voorsprong nemen die we van hem gewoon zijn. Integendeel, het was Jenson Button die naderde op Vettel.
Vettel kon opnieuw slechts 10 ronden met de zachte band volmaken en kwam opnieuw de pits binnen samen met teamgenoot Mark Webber, Button pas een ronde later. Het bleek een geslaagde zet van McLaren, aangezien de Brit nog voor Vettel het circuit opkwam. Geen regelrecht duel tussen de twee heren dus, maar de race had wel een nieuwe leider. Iets later bereikte de rivaliteit tussen Felipe Massa en Lewis Hamilton nieuwe pieken, toen ze in de chicane met elkaar in aanraking kwamen. Ze konden het ook vorige race niet met elkaar vinden en dat was er in Suzuka duidelijk aan te zien. Beide piloten konden hun race verderzetten, maar een stuk carbon fiber zorgde toch voor een safety car situatie.
Na de safety car verdween Jenson Button als een speer, de voorsprong op Vettel bedroeg al snel twee seconden. Laatstgenoemde kwam opnieuw binnen in ronde 34 en ging ditmaal voor de hardere band, waarmee hij de finish zou overschrijden. Ook deze pitstop bleek enkele ronden later nefast te zijn voor de Red Bull, aangezien Alonso na zijn stop de tweede positie veroverde. In wat volgde controleerde Jenson Button probleemloos de race. Alonso naderde nog even zeer dicht, maar Jenson Button ging gewoon een tandje harder als antwoord daarop. Sebastian Vettel deed ook nu nog zijn uiterste best en blokkeerde zelfs nu en dan een wiel, Fernando Alonso bleef echter ongrijpbaar.
Iets voor het einde dimde Vettel op vraag van zijn team dan toch de strijd en nam vrede met de derde positie. Niet het ultieme droomscenario, maar de jonge Duitser had zonder twijfel een grote reden tot feesten. 24 jaar oud en reeds tweemaal wereldkampioen, Vettel werd er zelf stil van. Ontroerd sprak hij enkele woorden door de teamradio en maakte zijn ererondje af. De naam Sebastian Vettel zal zonder twijfel nog vaak in de spotlight staan, zijn carrière is immers nog maar pas begonnen en zijn hoogtepunt nog lang niet bereikt. (Foto’s: GPUpdate.net)
Resultaten
Pos. | Rijder | Team | Tijd |
---|---|---|---|
1. | Jenson Button | McLaren | 1:30:53.427 |
2. | Fernando Alonso | Ferrari | +1.160 |
3. | Sebastian Vettel | Red Bull | +2.006 |
4. | Mark Webber | Red Bull | +8.071 |
5. | Lewis Hamilton | McLaren | +24.268 |
6. | Michael Schumacher | Mercedes | +27.120 |
7. | Felipe Massa | Ferrari | +28.240 |
8. | Sergio Perez | Sauber | +39.377 |
9. | Vitaly Petrov | Lotus Renault | +42.607 |
10. | Nico Rosberg | Mercedes | +44.322 |
11. | Adrian Sutil | Force India | +54.447 |
12. | Paul di Resta | Force India | +1:02.326 |
13. | Kamui Kobayashi | Sauber | +1:03.705 |
14. | Pastor Maldonado | Williams | +1:04.194 |
15. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | +1:06.623 |
16. | Bruno Senna | Lotus Renault | +1:12.628 |
17. | Rubens Barrichello | Williams | +1:14.191 |
18. | Heikki Kovalainen | Team Lotus | +1:27.824 |
19. | Jarno Trulli | Team Lotus | +1:36.140 |
20. | Timo Glock | Virgin | +2 Ronden |
21. | Jerome d` Ambrosio | Virgin | +2 Ronden |
22. | Daniel Ricciardo | HRT | +2 Ronden |
23. | Vitantonio Liuzzi | HRT | +3 Ronden |