Jaguar XF Diesel 2.2 Rijtest
Had de Jaguar XF al van in het begin dit model moeten zijn? Ja! En ook een klein beetje nee… 

Op de eerste generatie die in 2007 op het autosalon van Frankfurt aan het grote publiek werd voorgesteld was er in feite maar één groot punt van kritiek: wat doet die vreemde bobbel op de koplampen? Vier jaar later heeft Jaguar de lijn van de koplampen iets vloeiender gemaakt en we moeten zeggen, de XF ziet er daardoor een stuk sportiever en moderner uit. Aan de onderkant van die koplampen werd er een LED-strook voorzien in de vorm van – hoe kan het ook anders – een J. De facelift zorgt bovendien ook voor een opgefriste achterkant, die er verfijnder uitziet dan ooit tevoren. Het interieur bleef grotendeels hetzelfde, het belangrijkste verschil is het multimediasysteem dat hedendaagser werd. Het zicht naar achter blijft beperkt. Onder de motorkap vond er een revolutie plaats, we vinden er een viercilinder terug! Behoorlijk veel veranderingen dus! De looks vinden we alleszins al geslaagd, maar hoe zit het met de rest?

Jaguar XF 2.2

Bij het instappen krijg je het gevoel met iets bijzonders op weg te zijn. De deuren gaan open zonder de sleutel uit je zak te halen en wanneer je zit, kan je de motor starten door op de rood pulserende startknop te drukken. De versnellingsbak rijst uit de middenconsole en de Jaguar XF is vertrekkensklaar. O ja, de ventilatoren draaien ook nog eens uit het dashboard. Hoe cool is dat? Ons testmodel werd met het Portfolio-pakket uitgerust. Met een prijs van €13.115 is dat pakket zeker en vast niet goedkoop, maar het geeft je Jaguar wel de charme die hij verdient! Overal vinden we leer terug, het dak baadt in suède, we krijgen een navigatiesysteem en een audiosysteem van 1.200 Watt. Niet slecht dus! Het nieuwe navigatiesysteem blinkt overigens uit door haar scherpe resolutie, maar laat dan weer steken vallen door haar trage reacties van het aanraakscherm. De technologie staat hier nog niet 100% op punt. Centraal vinden we enkele zwarte plastieken bedieningsknoppen terug, die in het vorige model uit een aangenamer materiaal vervaardigd werden. Ook een touchknop om het handschoenenkastje te openen moest plaats maken voor een traditionele drukknop. Het lijkt alsof er hier en daar boekhouders aan het werk geweest zijn! Desalniettemin blijft onze algemene indruk over het interieur zeer goed. De afwerking gooit hoge ogen en het geheel oogt zeer esthetisch. De blauwe fosforverlichting bleef behouden en dat kunnen we alleen maar toejuichen!

Jaguar XF 2.2

We gingen een weekje op pad met de kleinste dieselmotor die Jaguar aanbiedt in de XF, voor het eerst een vierpitter. De vier cilinders krijgen 2.2 liter slagruimte, het vermogen varieert naargelang persoonlijke voorkeur. Je kan kiezen voor een fiscaalvriendelijke 163 pk, waarmee je van nul naar honderd sprint in 10,5 seconden. De wagen verbruikt dan 5,4 liter per 100 km en stoot 149 gram CO2 uit per gereden km. Jaguar voorzag ons echter van een 190 pk en 450 Nm sterke dieselmotor, waarvoor dank. Die voltooit de sprint van nul naar honderd in 8,5 seconden, maar raakt niet aan de verbruiks- en uitstootcijfers. De dieselmotor krijgt een achttraps automaat aangemeten die boterzacht schakelt. Bij rustig rijgedrag voel je amper dat de wagen van verzet verandert. Aan het motorgeluid zal je dat ook niet merken, tijdens rustig rijden is de motor opvallend stil. Wanneer er dan toch een motorgeluid weerklinkt, klinkt het dieselgeluid niet per se slecht, al klinkt de roffel van de zescilinder diesel toch een stuk geraffineerder. Die zescilinder reden we eerder al in de vorige generatie XF. Hij beschikt over 275 pk en gaat in 6,4 seconden van nul naar honderd. Jaguar biedt ook 2 benzinemotoren aan: een 5.0 V8-motor zonder supercharger en een exemplaar met. De eerste levert 385 pk en gaat in 5,7 seconden naar 100. De tweede levert 510 pk en is terug te vinden in de XF-R. Nul naar honderd duurt 4,9 seconden.

Jaguar XF 2.2

In de zevende en achtste versnelling is de kracht van de 2.2 dieselmotor ver zoek, maar als je het pedaal op de autosnelweg vloert, schakelt de bak voldoende snel terug om gezwind kracht te voorzien. En die kracht gaat integraal naar de achterwielen, zo hoort het nu eenmaal als je het vuur aan de schenen van de BMW 5-Reeks en de Mercedes E-Klasse wil leggen. Iets wat de nieuwe XF dankzij de nieuwe instapmotor zeker en vast doet. De vraag is maar of leaserijdend België de XF zal pruimen, Jaguars staan nu eenmaal niet gekend om hun uitstekende restwaarde. De Jaguar XF is over het algemeen een relatief comfortabele wagen, al doen de looks van ons testexemplaar met sportpakket en 19″ velgen anders vermoeden. Ondanks het feit dat hij comfortabel is, ligt hij toch zeer vast op de baan en laat hij zich vlot sturen. Het stuur is misschien net iets te licht, maar het is zeker en vast voldoende precies.

Jaguar XF 2.2

De motor op zich kan best aardige verbruikscijfers voorleggen, al zal je het theoretisch verbruik nooit behalen. Wij kwamen na een weekje testrijden uit op 7 liter diesel per 100 km, iets hoger dus, maar nog steeds aanvaardbaar. Zeker als je weet dat we nooit echt moeite gedaan hebben om zuinig te rijden, de snelle reacties op tikjes tegen het gaspedaal maken accelereren namelijk veel te verslavend. De motor wordt aan een start/stop-systeem gekoppeld. Wanneer je dus stilstaat voor het rood licht in de DRIVE stand van de versnellingsbak en je de rem ingeduwd houdt, slaat de motor af. Handig als je aan een rood licht staat! Maar minder handig als je aan een T-splitsing komt en snel wil vertrekken. Dan slaat de motor namelijk ook af, zonder dat je dat echt wilt. Dan snel vertrekken wordt een pak lastiger. Gelukkig voorziet Jaguar een knop die het start/stop-systeem kan uitschakelen. Wie helemaal niet om zuinig rijden geeft, kan de SPORT-stand van de versnellingsbak activeren. Het toerental wordt dan hoog gehouden, waardoor acceleraties sneller zijn. Schakelen kan ook aan de hand van de schakelflippers achter het stuur.

Jaguar XF 2.2

De Jaguar XF is er vanaf €45.700. Op zich is dat geen slechte prijs, want je krijgt er behoorlijk wat uitrusting bij, zoals LED-achterlichten, bi-xenon koplampen, een regensensor, verwarmde buitenspiegels, airco, keyless start, een 7″ aanraakscherm en een hele waaier aan veiligheidssystemen. De XF kost iets meer dan zijn concurrenten, maar beschikt over een rijkere standaardaankleding. Verder biedt Jaguar – het is nu eenmaal een premium constructeur – een hele waaier aan opties aan, waaronder het Luxury Pack (€3.450 voor Bluetooth en GPS), het Premium Luxury Pack (€6.900 voor keyless go, navigatie, bluetooth, parkeersensoren en een zelfdimmende binnenspiegel), het Portfolio Pack (€13.800 voor keyless go, navigatie, bluetooth, parkeersensoren en een zelfdimmende binnenspiegel, een suède hemelbekleding en een premium geluiddsysteem) en het Supersport Pack (€8.900). Naast die packs zijn er ook nog wat losstaande opties beschikbaar. Je kan bijvoorbeeld het aerodynamisch pakket (€2.000) met een spoiler en nieuwe voorbumper aanschaffen, het zorgt alleszins voor een sportieve toets.

Jaguar XF 2.2

Conclusie

De Jaguar XF kreeg de facelift die hij al een tijdje verdient. De looks zijn er beter op geworden – het model heeft alleszins veel bekijks, dat mochten we tijdens een testweek ervaren – en de nieuwe 2.2 liter grote dieselmotor kwijt zich zeer goed van zijn taak. Er is voldoende kracht en het geluid blijft goed gefilterd, al moeten we toch zeggen dat we een zescilinder diesel in de XF leuker vinden. Die krijgt ook 2 uitlaten, de enkele uitlaat van de 2.2 diesel gooit jammer genoeg (letterlijk) roet in het eten, we zien er liever twee op de achterkant van deze Jag. Het infotainmentsysteem kreeg een update en ziet er stralend uit, alleen zou het wat sneller mogen functioneren. Maar over het algemeen is de nieuwe XF een verbetering ten opzichte van zijn voorganger, zo hoort dat!

Jaguar XF 2.2

Overzicht

+ Nieuwe motor
+ Nieuwe looks
+ Rijgedrag
+ Achttraps automaat

– Nieuwe materialen voelen soms minder kwalitatief
– Software functioneert traag

Jaguar XF 2.2

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes