Rijtest: Opel Corsa ecoFLEX

Test Opel Corsa Facelift
De Opel Corsa ecoFLEX: groen maar toch dynamisch.

De Opel Corsa onderging onlangs een uiterlijke facelift, hij is voortaan direct herkenbaar als een lid van de Opel-familie. Onderhuids kreeg de wagen reeds eerder een opsmukbeurt, met nieuwe motoren en tegelijk verbeteringen aan het chassis. Samen met de gemoderniseerde outfit voegde Opel een jaar later toch nog een vernieuwde motorisatie toe: een 1.3-liter CDTI ecoFLEX met een vermogen van 95 pk, een gemiddeld verbruik van amper 3,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van slechts 94 g/km. Wij kregen de Corsa een weekje mee en gingen na wat de combinatie met de kleine dieselmotor waard is.

Test Opel Corsa Facelift

Sinds de facelift ziet de Corsa er een stuk sportiever uit, deels te danken aan de gewijzigde proporties van boven- en ondergrille. De wagen kreeg een breder uitzicht en ook de koplampen zijn een stuk strakker uitgesneden. De driedeurs heeft brede heupen, de achterste zijruiten zijn vrij klein. Om het geheel nog strakker af te lijnen, is er keuze uit een uitgebreid gamma lichtmetalen velgen tot maatje 17-inch, 18-inch tenslotte is als optie te verkrijgen bij de Corsa OPC. Nog niet sportief genoeg? Het Corsa Linea Pack zorgt ook nog voor een sportieve striping en bijpassende buitenspiegels. Om af te sluiten werd ook de achterklep van de wagen hertekend, al blijft de wagen onmiskenbaar een Opel Corsa.

Test Opel Corsa Facelift

Binnenin is het vrij aangenaam vertoeven in de Opel Corsa. De centrale middenconsole wordt wel overheerst door plastic en de draaiknoppen ter bediening van de airco zijn nogal primitief, maar voor een wagen uit deze klasse blijft de afwerking meer dan degelijk. Een stijlvol detail is bovendien de pianolak rond de ventilatiemonden. Het optionele navigatiesysteem valt eenvoudig te bedienen en geeft duidelijke aanwijzingen, maar is uit noodzaak nogal ver naar onderen geplaatst. Het scherm bekijken zonder in te boeten aan het verkeersoverzicht is dan ook vrij moeilijk. De zetels in de Opel Corsa voelen hard aan, maar zitten niettemin aangenaam en geven voldoende zijsteun. De ruimte vooraan is meer dan voldoende, maar achteraan is er in de driedeurs een duidelijk gebrek aan plaats. Het instappen zelf is vrij oncomfortabel en eens gezeten wordt het niet veel beter. Voor een wagen van net geen 4 meter lang kunnen we echter geen wonderen verwachten op dit vlak. Ook de koffer is eerder aan de kleine kant, maar gelijkaardig aan die van de concurrenten: het laadvolume tot het afdekscherm bedraagt slechts 285 liter. Dankzij de dubbele laadvloer in ons testmodel konden we gelukkig ook daaronder nog iets kwijt.

Test Opel Corsa Facelift

Op het dashboard van de Opel Corsa ecoFLEX staat ostentatief een ECO-knop die ons bij de kern van de wagen brengt. Onder de motorkap van de Corsa ecoFLEX huist namelijk een viercilinder 1.3-liter dieselmotor met een vermogen van 95 pk en een koppel van 190 Nm. Indien de ECO-knop ingeschakeld is, wordt het start/stop-systeem geactiveerd. Dit start/stop-systeem verlaagt de CO2-uitstoot van de vorige Corsa ecoFLEX met 4 g/km tot amper 94 g/km, het gemiddelde verbruik nam af van 3,7 l/100 km tot 3,5 l/100 km. Dat is alvast het opgegeven gemiddelde verbruik, wij hadden na een week toch nood aan 4,7 l/100 km. Enkele korte ritten en de relatief jonge leeftijd van de wagen zullen daar zonder twijfel iets mee te maken hebben. Bij een rit buiten de bebouwde kom raak je echter zonder enig probleem onder de 4 l/100 km. De wagen is dus zeker en vast zuinig, maar we hadden toch liever wat dichter bij het normverbruik gezeten.

Test Opel Corsa Facelift

De schakelindicator helpt het verbruik niet zoveel omlaag, wij hebben hem slechts enkele keren in werking zien treden. Het mechanisme vraagt pas bij een vrij hoog toerental op te schakelen, terwijl ecologisch rijden geholpen zou worden door iets vroeger naar een hogere versnelling te gaan. De motor draait immers zeer soepel, zelfs bij lage toerentallen. Wel is de viercilinder enorm rumoerig, de dieselgrom dringt bij het accelereren vaak storend het interieur binnen. Dat versnellen loopt echter zeer vlot en hoewel de 0-100 km/u tijd 12,3 seconden bedraagt, voelt de Corsa een stuk sneller en vinniger aan. Dat is wat we ook enorm kunnen appreciëren aan de Corsa ecoFLEX: zuinig, maar toch voldoende vermogen om vlot uit de startblokken te komen. Ook op de autosnelweg komt de kleine Corsa nooit vermogen of koppel tekort. De vijfde versnelling is wel enorm lang, tussen ongeveer 70 km/u en de topsnelheid van 177 km/u gebeuren geen schakelmanoeuvres meer.

Test Opel Corsa Facelift

In de Opel Corsa zit je ongetwijfeld het liefst achter het stuur, dat lekker direct bekrachtigd is. Ook het onderstel van de Corsa is eerder sportief dan comfortabel afgesteld. Niet dat je meteen een stamp in de rug krijgt bij het kleinste putje, maar de combinatie met de eerder genoemde hard aanvoelende zetels geven je toch een zekere feeling met het wegdek. Dat is echter niet noodzakelijk een slechte eigenschap, de bestuurder heeft er eerder plezier aan. Ook op de autosnelweg voelt de Corsa ondanks het een kleine wagen is, zeer stabiel aan. De Opel Corsa gaat met andere woorden sportief de bocht om, de communicatie tussen mens en machine verloopt zonder ruis.

Test Opel Corsa Facelift

De basisprijs van de Opel Corsa ecoFLEX driedeurs bedraagt €15.250, al heb je voorlopig nog steeds korting dankzij een federale overheidspremie van 15% vanwege de lage CO2-uitstoot. Voor dit bedrag krijg je de Essentia uitvoering, die vrij basic is. Ons testmodel kreeg het Enjoy uitrustingsniveau en kost zonder opties €16.800. Meeruitrusting van de Enjoy bestaat uit de manuele airco, elektrische ruiten vooraan, een centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, een radio/CD/MP3-speler inclusief stuurwielbediening, een boordcomputer, Aux-aansluiting, asymmetrisch neerklapbare achterbank, een Cruise Control en stalen 15-inch velgen. Wil je nog meer dan kan je opteren voor de luxueuze Cosmo-uitvoering (€18.600). Voor een vijfdeurs Corsa moet je enkele honderden euro’s meer betalen, maar de passagiers achteraan zijn er wel enorm mee gediend. Zijn de eerder genoemde bedragen toch iets te veel? Een Opel Corsa 1.0-liter benzine met 65 pk is er al van €11.700, de goedkoopste diesel gaat voor €13.600 over de spreekwoordelijke toonbank. Op de optielijst vinden we meerdere interessante packs terug zoals het Weather Pack (regensensor, automatische koplampen, zelfdimmende achteruitkijkspiegel en warmtewerende voorruit) voor €200, het eerder genoemde Linea Pack kost bovenop de Enjoy €650. Losse opties zijn bijvoorbeeld een dubbel metaalkleur (€425), lichtmetalen 15-inch velgen (€400), de dubbele laadvloer (€50), een manuele airco (€1.125) of automatische airco (€500 bovenop de Enjoy-prijs) en een navigatiesysteem (€690).

Test Opel Corsa Facelift

Conclusie

De Opel Corsa ecoFLEX is groen, maar tegelijk dynamisch. Het vermogen van 95 pk is meer dan voldoende voor de kleine wagen, de CO2-uitstoot blijft aan de andere kant beperkt tot slechts 94 g/km. Zoals wel vaker is het opgegeven gemiddeld verbruik van 3,5 l/100 km nogal idyllisch, het werkelijke verbruik is echter verre van slecht. Dat de wagen klein is, merken vooral de passagiers op de achterbank. Gezien zijn klasse is de Opel Corsa wel knap afgewerkt, de prijzen zijn aantrekkelijk vergeleken met de concurrentie. Interessant is ook nog steeds de 15% overheidskorting die je bij de aankoop van de Corsa ecoFLEX geniet.

Test Opel Corsa Facelift

Overzicht

+ Vinnig
+ Verbruik
+ Wegligging & stuurgevoel
+ Afwerking

– Plaatsgebrek achteraan
– Rumoerige motor
– harde vering
– schakelindicator vaak te laat

Test Opel Corsa Facelift

Tekst & Foto’s: Tim De Baets

Deel dit bericht:

4 reacties op "Rijtest: Opel Corsa ecoFLEX"

  1. kris2pierre 04-10-2011 om 16:51

    is die al in belgie te koop ? bijvoorbeeld op http://www.clickyourcar.be ?
     

  2. TDB 04-10-2011 om 20:54

    @kris2pierre

    De wagen is reeds enige tijd te koop op de Belgische markt.

  3. mgb299 29-01-2012 om 18:44

    Vanwaar toch continue dat gezeur dat hij rumoerig is, regelrechte BS zeg ik. Ja als je vergelijkt met een BMW 540D ja, ja dan is hij rumoerig. Ik zou zeggen ga hem testrijden en ervaar zelf dat het allemaal wel meevalt met de rumoerigheid dat dit wonderbaarlijk spaarmobiel. De VW Slow eh ik bedoel Bluemotion kan nog niet eens in de schaduw staan van dit Opeltje.

    • TDB 30-01-2012 om 9:01

      Eens hij opgewarmd is valt het allemaal wel mee. Het was ook niet zó erg, gewoon relatief gezien. Algemeen waren we zeker tevreden over deze Opel!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...