Rijtest Mazda3
De Mazda3 is al enkele jaren op de markt maar verschijnt niet zo vaak in het straatbeeld, is de concurrentie dan zo hard?

De Mazda3 is nochtans geen grijze muis en zou dus steeds moeten opvallen als hij je netvlies kruist. De designers kozen namelijk voor een vloeiend lijnenspel die een erg sportieve en dynamische indruk opwekt. De voorzijde wordt zoals alle Mazda’s gekenmerkt door een glimlachende bek, iets waarmee de wagen zich in eerste instantie relatief aimabel profileert. In profiel valt ook op dat de motorkap van de wagen erg laag start en zo vloeiend doortrekt naar achteren toe. De Mazda3 is zowel als vijfdeurs Hatchback en als vierdeurs Sedan verkrijgbaar, waarbij het design van de Hatchback het meest tot de verbeelding spreekt. Achteraan krijgen we typisch Oosters gevormde achterlichten te zien, die sluiten perfect aan bij het design van de wagen en zorgen zelfs voor een licht futuristische toets. Enkele kleine details verraden ook dat de designers met oog voor detail aan de slag gingen, zo open je de koffer via een stijlvolle drukknop onder het Mazda-logo en zorgt het lijnenspel voor verschillende lichtinvallen op het koetswerk. De Mazda3 doet qua design dus zeker niet onder ten opzichte van zijn concurrenten.

Rijtest Mazda3

Ook binnenin werden we positief verrast door de vormgeving van de Mazda3, eerst en vooral krijg je als bestuurder een goed in de hand liggend stuurwiel voorgeschoteld, met twee grote tellerklokken die op sportieve wijze het toerental en de snelheid weergeven. De middenconsole is interessant vormgegeven met centraal een grote draaiknop geflankeerd door de audiobediening. De airco bedien je via drie ronde klokken achter de versnellingspook, terwijl het navigatiesysteem en de boordcomputer bovenaan terug te vinden zijn. Dat 4,1″ grote navigatiesysteem wordt in combinatie met een Bose Sound System verkocht voor 2.000 euro, en is erg interessant als optie. Het scherm is klein, maar ligt goed in het gezichtsveld waardoor je de instructies zeer goed kan opvolgen. Daarnaast gaat de bediening van de GPS via het stuurwiel, wat na enige gewenning erg vlot verloopt. De afwerkingskwaliteit van de Mazda3 staat trouwens op een erg hoog niveau, het merk leunt qua afwerking erg dicht tegen de Duitse standaarden aan. De stoelen zitten trouwens erg comfortabel en zijn zeer eenvoudig verstelbaar, op de achterbank is daarnaast genoeg beenruimte voor volwassenen en is ook de hoofdruimte niet beperkt. In de koffer zeul je 340 liter bagage mee, 10 liter minder dan in de nieuwe Golf.

Rijtest Mazda3

Mazda pakt graag uit met de dynamische eigenschappen van de Mazda3, en dat merk je zodra je achter het stuur kruipt. Het interieur lijk namelijk deels rond de bestuurder gebouwd te zijn en dat geeft meteen het gevoel dat je in een echte rijdersauto zit. Wij reden de Mazda3 met de 1.6 CDVi, de instapper langs dieselzijde. Deze motor zorgt voor 115 pk en 270 Nm koppel, waarmee de Mazda3 in 11 seconden naar 100 km/u sprint. Dat lijkt niet meteen snel, maar in realiteit heeft de Mazda3 het met deze motor niet moeilijk om vlot mee te kunnen met het verkeer. Qua verbruik stelt de 1.6 CDVi wel wat teleur, het opgegeven verbruik is nochtans prima met gemiddeld 4,4 liter/100 km, maar tijdens onze test verbruikten we makkelijk 2 liter meer. De ophanging is zonder twijfel het meest interessante punt van de Mazda3, Mazda kiest voor een sportief onderstel maar combineert dat met een groot absorptievermogen. De Mazda3 laat zich strak in de bochten sturen, maar zodra je een drempel of put in de weg tegenkomt moet je nooit naar je rug tasten aangezien de ophanging de schokken mooi opvangt. De sturing is daarnaast erg precies, al zou het stuurgevoel zelf nog iets zwaarder mogen zijn. Schakelen gaat als laatste via een manuele zesbak, die is mooi gepositioneerd en draagt dankzij de vlotte schakelbeurten mee tot de hele rijbeleving.

Rijtest Mazda3

Naast de 1.6 CDVi, vinden we nog 2 dieselmotoren in het motorgamma. Het gaat om twee vermogensversies van de 2.2 CDVi, met 150 of 185 pk. De eerste beschikt over 360 Nm koppel en sprint van 0 naar 100 km/u in 9,2 seconden, de versie met 185 pk beschikt over 400 Nm koppel en maakt de sprint naar 100 km/u rond in 8,2 seconden. Langs benzinezijde zijn er twee motorkeuzes, als instapper gaat het om een 1.6 benzinemotor met 105 pk en 145 Nm koppel, daarnaast is er nog een 2-liter benzinemotor. Die laatste kan in twee livreien gekocht worden, met of zonder automaat. De versie met manuele zesbak beschikt over 151 pk en 191 Nm koppel, de versie met vijftraps automaat beschikt over 150 pk en 187 Nm koppel.

Rijtest Mazda3

De Mazda3 is er al vanaf 16.990 euro, daarvoor krijg je de 1.6 benzine in de Challenge uitvoering. Wie liever dieselt kan dat vanaf 19.990 euro in dezelfde basisuitvoering. Het Challenge uitrustingsniveau omvat onder andere alle veiligheidsvoorzieningen, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, elektrische ruiten, manuele airco, Radio/CD/MP3-speler met vier luidsprekers en AUX-aansluiting, 15″ velgen en een boordcomputer. Wie graag een bredere uitrusting heeft kiest bovenop het Challenge niveau voor de Active uitrusting, met 16″ velgen, twee extra luidsprekers en een lederen stuurwiel met audiobediening. Daarnaast is er een Active+ niveau die hier nog bi-zone airco, cruise control 17″ velgen, licht en regensensor, voorruitverwarming en mistlichten aan toevoegt. De Active uitvoering is er met de 1.6 CDVi vanaf 20.890 euro, voor de Active+ uitvoering betaal je 22.090 euro. Als laatste is er ook nog het Sport uitrustingsniveau, dat verder bouwt op de Active uitvoering. Hier mikt Mazda logischerwijs op de sportieve accenten, deze versie is daarnaast ook enkel beschikbaar met de twee topmotoren: de 2-liter benzine met 150 pk en de 2.2 CDVi met 185 pk. Als we de instapprijs van de diesel (19.990 euro) vergelijken met zijn concurrenten dan zien we dat de Ford Focus met 1.6 TDCi (115 pk) 21.200 euro moet opbrengen terwijl de Volkswagen Golf met 1.6 TDI (105 pk) pas vanaf 22.370 euro verkocht wordt. Enkel de Opel Astra is in zijn basisuitvoering iets goedkoper, de 1.7 CDTI met 110 pk is er al vanaf 19.000 euro.

Rijtest Mazda3

Conclusie

Mazda heeft met de Mazda3 een erg interessant aanbod op de markt gezet, het is dan ook vreemd dat we de wagen niet vaker tegenkomen op de weg. Eerst en vooral is zijn styling uniek en sportief, daarnaast staat ook de afwerking van het interieur op een hoog niveau. Het rijgedrag van de Mazda3 is ongetwijfeld nog het grootste pluspunt van de wagen, het onderstel garandeert een sportief weggedrag maar hypothekeert het comfort niet, uniek. Daarnaast is de prijszetting erg interessant, met prijzen die vaak onder zijn rechtstreekse concurrenten uitkomen. Enkel het hoge testverbruik van de 1.6 CDVi baart ons wat zorgen, maar verder kunnen we deze Mazda3 moeiteloos als waardig alternatief voor de Volkswagen Golf catalogiseren.

Rijtest Mazda3

Overzicht

+ Originele, dynamische styling
+ Afwerking interieur
+ Afstelling onderstel

– Testverbruik 6,6 liter/100 km
– Iets te lichte sturing

Rijtest Mazda3

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir