Mazda5 Rijtest
Grote familiewagens zijn er ondertussen in alle smaken, waardoor de concurrentie bikkelhard is. Benieuwd hoe de Mazda5 zich kan onderscheiden.

De Mazda5 loopt qua design mooi in de pas met de andere modellen van het merk, zeker als we naar de neus van de wagen kijken. De Japanners maken voor de styling gebruik van hun Nagare designtaal, dat garant staat voor een vloeiend lijnenspel en tegelijk dus ook een lage luchtweerstand en dito verbruik. Op de flanken van de Mazda5 wordt het golvend design extra benadrukt dankzij enkele vloeiende lijnen die het silhouet van een golf vormen. De achterpartij laat zich minder smaken, met brede achterlichten en amper nog een verwijzing naar het vloeiende van de wagen.

Mazda5 Rijtest

Belangrijker dan een uiterst strak exterieur is voor een familiewagen als deze de manier waarop de buitenafmetingen zich vertalen in een aanzienlijke binnenruimte. Op dat vlak kunnen we enkel vol lof zijn voor de Japanners, de Mazda5 geeft namelijk een erg ruimtelijk gevoel, zowel vooraan als achteraan. Enkel op de achterste zetelrij is het iets krapper voor volwassenen, maar voor kinderen is er meer dan voldoende ruimte. Mazda is ook erg inventief op het vlak van gebruiksgemak, zo gebruikt het merk achteraan langs beide kanten schuifdeuren. Hiermee kan je makkelijker instappen en heb je ook niet te vrezen voor schade als de achterdeuren iets te enthousiast geopend worden in een smalle parking. De moduleerbaarheid is ook van een hoog niveau, de tweede zetelrij laat zich makkelijk verschuiven of neerklappen en ook de twee achterste stoelen kan je makkelijk uit de koffervloer toveren. Enkel de instap naar de derde zetelrij is niet erg makkelijk, maar voor kinderen mag dat zeker geen probleem vormen. Maximaal is er 1.597 liter bagageruimte, maar wie alle zeven zitplaatsen benut moet het met 158 liter bagageruimte stellen.

Mazda5 Rijtest

De bestuurder kan trouwens gebruik maken van een goed afleesbare tellerpartij en ziet alle noodzakelijke functietoetsen binnen handbereik. De afwerkingskwaliteit van het interieur is goed, al kunnen we jammer genoeg geen vaarwel zeggen aan alle harde plastics. Robuust is het daarentegen zeker wel, niet onbelangrijk voor families. Het stuurwiel voelt zeker in de versie met lederbekleding goed aan, terwijl de functietoetsen voor extra gebruiksgemak zorgen. Op de achterbank vinden we trouwens klaptafeltjes, ideaal om de kinderen lustig te laten spelen met de kleurpotloden. De Mazda5 heeft merkbaar alles in huis om zijn jeugdige passagiers een aangename tijd te bezorgen. De schuifdeuren waar we het eerder over hadden kunnen vanaf de Sport uitvoering ook elektrisch worden bediend vanaf de afstandsbediening, de kinderen zullen hier ongetwijfeld weg van zijn.

Mazda5 Rijtest

Wij reden de Mazda5 met de 1.6 dieselmotor, meteen ook de enige zelfontbrander in het gamma. De 1.6 CDVI zorgt voor 115 pk en 270 Nm koppel, hiermee sprint de Mazda5 van 0 naar 100 km/u in 13,7 seconden en haalt hij een topsnelheid van 180 km/u. De prestaties zijn dan ook niet van het niveau om als eerste aan het stoplicht weg te scheuren, maar de goede huisvader zal zich hier ook niet snel door laten verleiden. Zit je met meer dan vijf personen in de Mazda5 dan zal het kleine dieselblok het sowieso wat moeilijker hebben. Maar eens de wagen in beweging is gezet geschieden tussenacceleraties mede dankzij het relatief omvangrijke koppel vlot. In theorie verbruikt de 1.6 diesel 5,2 liter/100 km, in de realiteit ligt dat cijfer iets hoger. Wij verstookten 7 liter/100 km, nog steeds een mooie waarde voor een wagen die tot 7 mensen kan vervoeren.

Mazda5 Rijtest

Verder in het motorgamma vinden we nog twee benzinemotoren, met 1.8 of 2.0-liter slagruimte. De eerste beschikt net als de dieselmotor over 115 pk, waarmee de Mazda5 in 12,8 seconden van 0 naar 100 km/u sprint. Het gemiddeld verbruik bedraagt 7,2 liter/100 km. Wie voor de 2.0-liter benzine kiest beschikt over 150 pk en 191 Nm koppel, genoeg om de Mazda in 11,2 seconden naar 100 km/u te trekken. Het gemiddeld verbruik ligt hier zelfs nog iets lager dan de minder krachtige benzine, op 6,9 liter/100 km.

Mazda5 Rijtest

Wie met de Mazda5 rijdt zal meteen aangenaam verrast worden door het comfortabele weggedrag, maar Mazda verloochent tegelijkertijd haar dynamisch imago niet. Het resultaat is een uiterst comfortabele wegligging in combinatie met een ophanging die strak genoeg is om de Mazda5 niet te laten overhellen in de bochten. Iets wat wagens van zijn klasse wel vaker durven te doen. Het stuurgedrag ligt in dezelfde lijn als de ophanging, dat betekent een lichte en comfortabele sturing maar met genoeg scherpte om niet in een totaal busgevoel te belanden. Wel vinden we in de sturing een vage zone in de rechtuitstand, waardoor je zeker in het begin vaak geneigd bent bij te sturen. Schakelen gaat steeds via een manuele zesbak, een automaat staat niet op de optielijst

Mazda5 Rijtest

De Mazda5 is er vanaf 20.790 euro, daarvoor krijg je de Challenge uitvoering in combinatie met de 1.8 benzinemotor. De dieselversie is er vanaf 22.290 euro in dezelfde basisuitvoering. In de Challenge uitvoering krijgt de Mazda5 onder andere een 5-zits configuratie, elektrische ruiten voor en achter, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische en verwarmde zijspiegels, manuele airco en Radio/CD/MP3 inclusief AUX-aansluiting. Wie zeven zitplaatsen wil heeft twee opties, ofwel kies je voor het Comfort Pack dat voor 1.000 euro een derde zetelrij en audiobediening aan het stuur biedt, ofwel moet je minstens voor de Active uitvoering kiezen. In deze uitvoering krijg je meteen 16” lichtmetalen velgen, mistlichten, parkeersensoren achteraan, boordcomputer, automatische airco, audio-bediening aan het stuur, cruise control, licht- en regensensor en een met leder bekleed stuurwiel en versnellingspook. Voor de Active versie betaal je in combinatie met de dieselmotor 24.990 euro, precies evenveel als de 2-liter benzinemotor die enkel in de Active uitvoering beschikbaar is. De hoogste versie is de Sport-versie die enkel in combinatie met de dieselmotor beschikbaar is vanaf 27.990 euro, hier krijg je 17” lichtmetaal, dakspoiler, Xenon lichten, elektrische schuifdeuren, Bluetooth, lederen zetelbekleding, bandenspanningscontrole en een 6 CD-wisselaar.

Mazda5 Rijtest

Conclusie

Mazda heeft met de Mazda5 een mooie aanvulling voor zijn modelgamma klaargestoomd, de wagen volgt qua design mooi de waarden van het merk en verdient zijn strepen met zijn functionaliteit en aangename wegligging. De functionaliteit wordt beklemtoond door de moduleerbaarheid van de zetelrijen, de handige schuifdeuren achteraan en de robuuste interieurvormgeving. De wegligging is aangenaam door zijn comfortabele afstelling maar tegelijk ook relatief dynamische eigenschappen waardoor de Mazda5 nooit als een zwalpend schip overkomt. De prijszetting op zijn beurt is correct, met zeker in de Active uitvoering erg veel waar voor je geld.

Mazda5 Rijtest

Overzicht

+ Moduleerbaarheid
+ Comfortabel rijden
+ Soepel schakelen
+ Schuifdeuren

– Motor heeft het moeilijker met meer dan 5 man aan boord
– Instap derde zetelrij
– Stuur heeft vage zone in rechtuitstand

Mazda5 Rijtest

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir