Ford Focus ST
De conceptversie stond reeds vorig jaar in Parijs, in Frankfurt staat de definitieve versie van de Focus ST.

De Ford Focus ST is op het autosalon van Frankfurt geen echte verrassing, de wagen werd reeds een lange tijd aangekondigd en verwacht. Eerder onverwacht aan de andere kant is de Focus ST Clipper. De Focus ST is Ford’s eerste ‘global performance car’ en werd door de Europese tak in samenwerking met de Amerikaanse afdeling ontwikkeld. Ook wisten we reeds enige tijd dat de 2.5-liter vijfcilinder met pensioen gaat, de 2.0-liter EcoBoost vervangt hem. Het vermogen bedraagt 250 pk (+25 pk) en het koppel 360 Nm (+20 Nm).

De 2.0-liter turbomotor is natuurlijk een stukje zuiniger dan de vijfcilinder, het gemiddelde verbruik bedraagt voortaan 7,0 l/100 km terwijl de CO2-uitstoot beperkt blijft tot 169 g/km. Zonder de vijfcilinder iets minder oor-orgasmes, maar Ford tracht met een Sound Symposer ervoor te zorgen dat aangename motorgeluiden de cabine bereiken. Verder staat de Focus ST 10 mm lager, kreeg hij een Sport Steering System, Torque Steer Compensation en Enhanced Torque Vectoring Control. Prijzen zijn nog niet bekend, maar beide versies van de Focus ST zullen in 2012 gelanceerd worden.