Frankfurt ’11: Audi A5/S5 Facelift

Audi A5
Audi toont in Frankfurt de facelift van de A5 en de S5, die het voortaan zonder achtcilinder moet stellen.

De Audi A5 gaat al even mee en hoewel de A5 een der mooiste Audi’s in het straatbeeld is, kon hij wel eens een kleine update gebruiken. De uiterlijke wijzigingen bleven echter beperkt. Koplampen, grille en achterlichten van zowel de Sportback, Coupé als Cabriolet kregen een nieuwe look. Onderscheidend zijn ook de mistlampen die voortaan rechthoekig van vorm zijn. Verder werd de voorbumper aangepast en kreeg de A5 meer geprononceerde luchtinlaten. Tot slot werden de afmetingen gewijzigd: de A5 werd één millimeter groter in elke dimensie. Binnenin is er keuze uit nieuwe materialen, bekledingen en stuurwielen. Een der voornaamste wijzigingen is dat de Sportback nu voortaan optioneel verkrijgbaar is met vijf zitplaatsen.

De grootste wijzigingen zijn echter te vinden onder de motorkap. Alle exemplaren beschikken over een start/stop-systeem en recuperatiesysteem voor de remenergie. Er is keuze uit drie benzinemotoren en vier diesels. Instapper is de 1.8-liter TFSI met een vermogen van 170 pk, de krachtigste benzinemotor in de A5 is de 3.0-liter TFSI met een vermogen van 272 pk. De minst vermogende diesel is de 2.0-liter TDI met 177 pk (om fiscale redenen teruggebracht tot 163pk), het verbruik blijft met deze motorisatie beperkt tot slechts 4,7 l/100km. De topdiesel is de 3.0-liter TDI die amper 0,2 l/100 km meer nodig heeft, het vermogen bedraagt aan de andere kant een dikke 204 pk.

Neusje van de zalm blijft natuurlijk de Audi S5. Helaas moet deze het voortaan stellen zonder achtcilinder, in de plaats komt er een 3.0-liter TFSI met een vermogen van 333 pk. De prestaties namen echter toe, het verbruik nam af. Een sprint van 0-100 km/u is nu voorbij na 4,9 seconden, de S5 verbruikt gemiddeld 8,1 l/100 km. Dat is een afname van maar liefst 20 procent. Zoals gewoonlijk is de topsnelheid begrensd tot 250 km/u. De stuurbekrachtiging bij zowel de A5 als S5 gebeurt vanaf nu elektromechanisch, de S5 krijgt tot slot een crown-gear differentieel vergelijkbaar met dat van de RS5. Een S5 Coupé is de jouwe vanaf €58.600, is een A5 genoeg dan betaal je minstens €32.060 voor een A5 Sportback. De A5 Coupé kost telkens iets meer, de A5 Cabriolet neemt een nog grotere hap uit je vermogen.

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...