Superb Combi Greenline Rijtest
Lid worden van de VW-Groep heeft Skoda zeker geen windeieren gelegd. Getuige daarvan is de Skoda Superb.

Vroeger werd Skoda namelijk amper geassocieerd met betrouwbaarheid en goede afwerking. Dankzij de expertise van Volkswagen, kon Skoda echter bewijzen dat het tegendeel waar is. De nieuwe Skoda’s zijn uiterst kwalitatief, iets te kwalitatief zelfs volgens sommigen, want de grens tussen Volkswagen en Skoda vervaagt. Wie op zoek is naar een comfortabele middenklasser zou vroeger aankloppen bij Volkswagen om een Passat aan te schaffen. Maar Skoda biedt inmiddels de Skoda Superb aan. Die is slechts een klein beetje minder luxueus, maar biedt wel stukken meer beenruimte, een grotere koffer en een kleiner prijskaartje. Less is more.

Superb Combi Greenline

En dat gezegde geldt ook voor de motor van ons testmodel. We reden de Superb namelijk eerder al, maar een echt groene motorisatie hadden we nog niet onder onze kont geschoven. Bij deze wel dus. De Skoda Superb Combi Greenline beschikt over een 1.6 liter grote dieselmotor. Op het eerste zicht een te klein blok om een grote wagen vlot voort te bewegen. En onze eerste indruk lijkt juist, want de Skoda Superb Greenline komt vanaf stilstand zeer moeizaam op gang. Het turbodieselblok levert 105 pk en 250 Nm. Daarmee tikt de 1.540 kg wegende Superb in 12,6 seconden 100 km/u aan. Een snel sprintje zit er dus niet in. Maar dat is op zich helemaal niet erg. De wagen mag misschien wel traag accelereren, op zich kan hij best mee met het verkeer. En als je echt zuinig wil rijden, moet dat volstaan. Verder is het ook zo dat je niet echt veel vermogen nodig hebt om constant 120 km/u te rijden op de autosnelweg, de plaats waar de Superb Greenline zich het best thuisvoelt. De Superb Greenline biedt in feite al het vermogen dat je nodig hebt, maar niets meer. En tegenover het feit dat je niets meer krijgt, staat dat de Superb Greenline geen druppel diesel teveel door de cilinders jaagt. Skoda zelf spreekt over 4,4 liter per 100 km. Een overdreven optimistisch cijfer. Bij zuinig rijden kwamen we uit op 5,2 liter per 100 km. Wie veel in de stad rijdt, zal al snel 5,8 liter per 100 km verbruiken. Gelukkig is er het start/stop-systeem dat bij stilstand de motor uitschakelt. Wil je dan terug vertrekken, volstaat het de koppeling in te duwen en de motor start terug. Een efficiënte wagen dus, die Skoda Superb Combi Greenline. Dankzij zijn brandstoftank van 60 liter, kan je bij zuinig rijden iets meer dan 1.000 km afleggen op één tank. Dat in combinatie met een riante beenruimte en een kofferruimte van 633 liter maakt dat de Superb een geniale reiswagen is. Wanneer je de achterbank neerplooit, is er zelfs ruimte voor 1.865 liter bagage.

Superb Combi Greenline Rijtest

Verder biedt Skoda nog een redelijk groot motorengamma aan. Naast de Skoda Superb Combi Greenline zijn er nog 6 andere motoren beschikbaar. Het dieselaanbod begint bij de motor die we zonet bespraken. Naast deze 1.6 diesel zijn er nog 2 versies van de 2.0 liter dieselmotor, met ofwel 140 ofwel 170 pk. De kleinste benzinemotor is een 1.4 liter grote TSI-motor die over 125 pk beschikt. Voor wie het wat meer mag zijn, is er de 0.4 liter grotere TSI-motor met 160 pk en zelfs nog een 2.0 liter grote TSI-motor met 200 pk. Mochten zelfs 200 paarden te weinig zijn, dan kan je kiezen voor de 3.6 liter FSI V6-motor. Met zijn 260 paarden sprint hij in 6.6 seconden naar 100 km/u.

Superb Combi Greenline Rijtest

De Skoda Superb is een grote wagen, dus echt messcherp sturen zit er niet direct in, zoveel is zeker. Maar dat hoeft ook niet. Het stuur ligt al bij al redelijk goed in de hand en is relatief volgzaam en direct, al zou meer informatie over wat de voorwielen exact aan het doen zijn welkom zijn. Door het feit dat het stuur behoorlijk klein is, komt het sportief over. De remmen werken naar behoren, ze zijn in staat de wagen tot stilstand te brengen. Niet meer, niet minder. De ophanging en de lange wielbasis zorgen ervoor dat de wagen vooral comfortabel aanvoelt. Soms een beetje deinerig, maar echt storend wordt het nooit. Wie graag een supersoepele versnellingsbak heeft, zal die niet terugvinden in de Superb, maar het woord stroef in de mond nemen vinden we er dan weer over. De Superb Combi Greenline beschikt over 5 verzetten, één te weinig om zuinig te kunnen rijden zou je denken, maar de verhoudingen zijn voldoende lang om ook op de snelweg zuinig te kunnen rijden. Kortom, de Skoda Superb is een comfortabele wagen en dat merk je aan de manier waarop hij zich laat besturen.

Superb Combi Greenline Rijtest

Skoda is het nieuwe Volkswagen, zegt men wel eens. En als we naar het interieur kijken, is dat zeker en vast het geval. Het afwerkingsniveau kent Duitse normen, eerder dan Tsjechische. Het dashboard is functioneel vormgegeven, het instrumentenpaneel is vlot afleesbaar en het is moeilijk om een afwerkingsfout te bespeuren. Alle naden sluiten perfect aan, de materialen hebben een licht plastiekerige indruk, maar wanneer je ze aanraakt, voelen ze eigenlijk alles behalve slecht aan. De zetels zitten niet slecht, maar het zitcomfort bovengemiddeld noemen zou teveel van het goede zijn. Vooraan althans, op de achterbank van de Superb zit je namelijk als een Koning. Hier is de term bovengemiddeld nog niet voldoende om uit te drukken hoeveel beenruimte je krijgt. Ooit al ééns in een Rolls-Royce gezeten? Vergelijk de afmetingen gerust! En als je al eens in een Rolls-Royce gezeten hebt, viel het ongetwijfeld op dat je bij het uitstappen een paraplu aangeboden kreeg. Bij de Skoda Superb is dat niet anders, al is de paraplu hier niet gedroogd, zoals dat bij de Rolls het geval is. Het zijn misschien maar 2 kleine puntjes van gelijkenis, maar ze zijn veelbetekenend. Een klein display houdt de mensen op de achterbank op de hoogte van de buitentemperatuur en de tijd.

Superb Combi Greenline Rijtest

De Superb Combi is er vanaf €24.500. Voor onze milieuvriendelijk testmodel tel je minstens €24.949 neer. Standaard is dit model redelijk goed uitgerust. Je krijgt een lederen stuur, een centrale armsteun, bumpers in koetswerkkleur, elektrische buitenspiegels, een verlaagd sportchassis en een achterspoiler (standaard op de Greenline), getinte ruiten, een boordcomputer en elektrische ruiten. Wie wat meer comfort wenst, kan voor het uitrustingsniveau Ambiente (€26.700) kiezen. Dan krijg je onder meer een betere afwerking van de middenconsole, een stuur met bedieningsknoppen, een elektrisch verstelbare bestuurderszetel, enkele elementen in chroom, 16″ lichtmetalen velgen, automatische airco, een regensensor en een radio met MP3-functie. Het ultieme uitrustingsniveau krijgt de naam Elegance, kost €30.000 en biedt onder meer verwarmde zetels vooraan, een lederen interieur met houtafwerking, bi-xenon koplampen, 17″ velgen, cruise control en parkeersensoren. Als je kijkt naar wat je voor die prijs bij de concurrenten krijgt, kan je bijna niet anders dan naar je Skoda dealer stappen.

Superb Combi Greenline Rijtest

Conclusie

De Skoda Superb Combi Greenline is een relatief zuinige wagen (5,2 liter per 100 km) die jammer genoeg niet echt vlot van zijn plaats af komt. In een rechte lijn en tegen een constante snelheid voelt de Superb Greenline zich op zijn best. Hij is dus ook gemaakt voor lange reizen en comfort. Dat merk je niet alleen aan zijn weggedrag en zijn motor, maar ook aan zijn koetswerk. Zijn laadruimte is gigantisch en de beenruimte achteraan is overdreven genereus. En daarbovenop komt nog eens het feit dat deze wagen een zeer scherpe prijs heeft. Als je er dus niet tegenop ziet om met een Skoda-badge rond te rijden, weet dan gewoon dat deze wagen onderhuids eigenlijk een VW is. Een kleine beetje minder goed, maar stukken goedkoper.

Superb Combi Greenline Rijtest

Overzicht

+ Zuinig
+ Binnenruimte
+ Prijs
+ Comfort

– Mist kracht

Superb Combi Greenline Rijtest

Tekst: Jeroen Maes
Foto’s: Pieter-Jan Scheir