Ford Focus ECOnetic
Auto’s worden zuiniger en zuiniger, zoveel is zeker. Nu zijn de Focus en de Fiesta aan de beurt voor een extra zuinigheidskuur.

De huidige Ford Focus en Fiesta ECOnetic zijn beiden zeer zuinige modellen en werden al met een ecopremie beloond, maar het kan nog zuiniger, moeten ze bij Ford gedacht hebben. De nieuwste Ford Fiesta ECOnetic stoot amper 87 gram CO2 uit, de Ford Focus ECOnetic is iets groter en stoot bijgevolg 2 gram CO2 per km meer uit. Die laatste drinkt nu overigens 3,4 liter per 100 km, de Fiesta stelt het met 3,3 liter diesel per 100 km.

De lage uitstoot- en verbruikscijfers van de 1.6 liter dieselmotor vloeien onder meer voort uit het feit dat Ford een Start/Stop-systeem integreerde, maar ook dankzij het Smart Regenerative Charging systeem. Wanneer er geremd wordt, wordt de kinetische energie die daarbij vrijkomt opgeslagen. Een Eco Mode systeem helpt chauffeurs dan weer zuiniger rijden, iets wat de schakelindicator ook probeert. Dankzij actieve koetswerkelementen, wordt de luchtstroom van en rondom de wagen geoptimaliseerd.

Een grote kritiek op diesel is dat het significant meer NOx partikels uitstoot, partikels die troposferische ozon veroorzaken. Die troposferische ozon is dan weer een oorzaak van het beschadigen van koetswerken, gevels… Ford introduceert nu een NOx-val. NOx deeltjes worden geabsorbeerd in de val en vervolgens afgebroken tot N-deeltjes en water. We zien beide modellen op het autosalon van Frankfurt.

Lees hier onze rijtest met de Ford Focus.

Ford Focus ECOnetic

Ford Focus ECOnetic