Audi S6
Audi maakt van het autosalon van Frankfurt gebruik om haar S-modellen voor te stellen.

Audi S6

De Audi S6 zal zowel als Berline als Avant beschikbaar zijn en beschikt over een V8-motor met twee turbo’s. Dankzij die 4.0 TFSI-motor met 420 pk sprint hij in 4,8 seconden naar 100 km/u en kan hij even doorgaan tot een gelimiteerde topsnelheid van 250 km/u. Het verbruik blijft beperkt tot 9,7 liter per 100 km.

De twee nieuwe S-modellen komen standaard met adaptieve luchtophanging. Het koetswerk kan zo ongeveer 1 cm lager hangen dan normaal. Hierdoor zou er een optimaal rijgedrag moeten ontstaan, aldus Audi. Optioneel kan de wagen uitgerust worden met keramische remschijven. Standaard worden de modellen voorzien van 19″ velgen. De wagen weegt 1.950 kg. De binnenkant werd voorzien van alle indenkbare toeters en bellen die er beschikbaar zijn, inclusief behoorlijk wat S-badges.

Audi S7 Sportback

De Audi S7 Sportback maakt gebruik van exact dezelfde motor als de Audi S6. 420 pk dus en 550 Nm. Nul naar honderd neemt 4,9 seconden in beslag, de topsnelheid komt ook neer op 250 km/u. Het verbruik van 9,7 liter per 100 km is ook opvallend gelijkend op dat van de Audi S6.

Veranderen van versnelling gebeurt bij de Audi S7 Sportback aan de hand van een zeventraps automaat S-Tronic. Standaard wordt de S7 Sportback voorzien van een quattro vierwielaandrijving systeem met een automatisch blokkerend middendifferentieel, optioneel kan je kiezen voor een sportdifferentieel met variabele proporties voor de achterwielen. Net zoals dat bij de S6 het geval is, is ook hier een adaptieve luchtophanging standaard, net zoals 19″ velgen. 20″ velgen en keramische remschijven zijn dan weer opties.

Audi S8

Bij de Audi S8 mag het dan weer wat meer zijn. Onder de motorkap ook een 4.0 TFSI-blok, maar wel een exemplaar met meer vermogen: 520 pk. Dat was nodig om de Audi A8L W12 te overtreffen, die over 500 pk beschikt. Nul naar honderd neemt hier amper 4,2 seconden in beslag, de topsnelheid blijft 250 km/u. Het verbruik komt neer op 10,2 liter per 100 km.

De Audi S8 is ondanks zijn hoge vermogen toch een efficiënte auto, zo beweert Audi. Hij maakt onder meer gebruik van energierecuperatiesystemen en beschikt zelfs over een start/stop-systeem. Wanneer de wagen geen nood heeft aan 8 cilinders, kan hij er enkele uitschakelen, zodat het verbruik binnen de perken blijft.

Van versnelling veranderen gebeurt aan de hand van een achttraps tiptronic versnellingsbak, die volgens Audi niet alleen zuinig is, maar ook zeer snel. Uiteraard beschikt de S8 over de Quattro vierwielaandrijving met een zelfblokkerend middendifferentieel en een sportdifferentieel achteraan. Wanneer je sportief rijdt, wordt het leeuwendeel van de kracht naar het buitenste wiel gestuurd, waardoor de wagen letterlijk de bocht ingeduwd wordt.

Naar goede gewoonte is ook het interieur van de S8 voorzien van ongeveer elke sportieve optie die men zich maar kan indenken. En ook een hele hoop badges natuurlijk, je koopt geen speciale auto om er daarna niet mee op te vallen. De wagens zien we voor het eerst in het echt op het autosalon van Frankfurt.