Jeep Grand Cherokee SRT8
In de VS is hij al verkrijgbaar, binnenkort komt de Jeep Grand Cherokee SRT8 ook naar Europa. Eerste halte: Frankfurt.

Krachtiger dan dit wordt een Grand Cherokee niet. Onder de motorkap ligt een massief grote benzinemotor die 6,4 liter cilinderruimte heeft. Naar (goede?) gewoonte halen de Amerikanen daar iets minder paarden uit dan de Europeanen zouden doen, maar toch beschikt de SRT8 over een duizelingwekkende 470 pk en 630 Nm. Nul naar honderd neemt 4,8 seconden in beslag en de topsnelheid komt neer op 255 km/u. Zeker niet slecht voor een jeep met dergelijke afmetingen.

De Jeep Grand Cherokee SRT8 beschikt over 5 rijmodi. Auto past de ophanging van de wagen aan, zodat de wagen steeds snel, maar comfortabel is. Sport dient om sportief te rijden en wie nog meer sportiviteit wenst, kiest voor de stand Track. Verder beschikt de SRT8 nog over een Tow stand, die dient om grote dingen achter de wagen aan te slepen en een Snow stand die in winterse gebieden moet presteren.

Aan de buitenkant is de SRT8 te herkennen aan zijn agressievere styling, die te danken is aan een bumperkit en een rijhoogte die 3 cm lager is dan die van de standaard Grand Cherokee. De dubbele uitlaatpijpen achteraan met 10 cm doorsnede, zijn ook aandachtstrekkers.

Aan de binnenkant vinden we een lederen stuurwiel, bijzonder veel SRT-logo’s, schakelflippers aan het stuur en speciale SRT-zetels in het Nappa leder. Die zetels moeten niet alleen lekker zitten, maar ook voldoende zijdelingse steun bieden. Dat zou wel eens nodig kunnen zijn, als je met 470 paarden onderweg bent. Beelden volgen vanop de beursvloer in Frankfurt.

Lees & bekijk hier onze rijtest met de Jeep Grand Cherokee 3.0.