Volvo combineert het start/stop-systeem met haar automaat. Het resultaat: 7 gram CO2 per km minder uitstoot.

Volvo zal vanaf heden de automatische versnellingsbak GearTronic die aan de D3-motor gekoppeld wordt, koppelen aan een start/stop-systeem. Volvo is daarmee één van de weinige fabrikanten die momenteel een automaat koppelt aan een start/stop-systeem, al verwachten we dat in de toekomst ongeveer elke autofabrikant zulks zal doen.

Vanaf begin september 2011 is de zestrapsautomaat beschikbaar in vier verschillende modellen van Volvo die met de D3-motor uitgerust worden: de S60, de V60, de V70 en de S80. De D3-motor levert 163 pk en een duizelingwekkende 400 Nm. We kregen de kans om eens met zo’n motor op pad te gaan en waren verbaasd over de koppelrijkheid van het blok. Bij lage toeren zorgt een turbocompressor voor een hoog koppel.

Het verbruik is terug te vinden in onderstaande tabel:

S60                5,4 l/100 km                142 g/km

V60                5,7 l/100 km                149 g/km

V70                5,7 l/100 km                149 g/km

S80                5,6 l/100 km                148 g/km

Lees & bekijk hier onze rijtest met de Volvo S80.
Lees & bekijk hier onze rijtest met de Volvo S60.
Lees & bekijk hier onze rijtest met de Volvo V60.

Volvo V60 Rijtest

Volvo V70 R-Design

Rijtest Volvo S80 DRIVe 2