Porsche 911 Carrera S
Na de gelekte foto’s komt Porsche nu officieel met alle details van de nieuwe 911 naar buiten.

De Porsche 911 is reeds 48 jaar oud, maar revoluties heeft de wagen qua design nooit gekend. Evolutie na evolutie onderging het paradepaardje wel kleine wijzigingen, al bleven de grootste aanpassingen ten allen tijde onderhuids. De nieuwe 911 werd echter verfijnder dan ooit, pure kracht gecombineerd met elegantie. De koplampen van de 911 werden zoals de gelekte foto’s reeds meegaven iets groter en staan voortaan iets rechter opgesteld. De LED-strips kregen ook een wijziging, althans subtiel. Een kenner zal ook zien dat de luchtinlaten ietwat veranderd zijn, maar een echte leek zal de wagen misschien toch wel verwarren met de 997.

Langszij valt meteen op dat de nieuwe 911 er vrij uitgerekt uitziet, te danken aan de wielbasis die met maar liefst 10 centimeter toenam. De 911 zou zo nog iets stabieler worden, de 20-inch velgen onderstrepen het atletische voorkomen van de sportwagen. De buitenspiegels verhuisden naar het portieren, een aerodynamisch voordeel maar ook een subtiel onderscheid met zijn voorganger. Achteraan valt de 991 al duidelijker te onderscheiden van de 997, met achterlichten die nog nooit zo fijn werden vormgegeven. De kont oogt ten slotte lekker breed.

Het lichtgewicht koetswerk van de nieuwe 911 werd opgetrokken uit een intelligente combinatie van aluminium en staal, met een gewichtsafname van 45 kilogram als gevolg. Naast het dieet werd het koetswerk ook stijver en aerodynamischer. De uitkomende achterspoiler werd iets wijder, maar is variabel zodat schadelijke lift werd gereduceerd. Binnenin keken de Porsche designers naar de architectuur van de Carrera GT. De middenconsole rijst langzaam opwaarts, met een ergonomisch geplaatste versnellingspook. Klassieke Porsche elementen werden natuurlijk ook geïncorporeerd: de motor starten gebeurt nog steeds links van het stuur, de toerenteller zit centraal.

De motor van de 911 ligt traditiegetrouw nog steeds achteraan, het vermogen van zowel de 911 Carrera als Carrera S nam toe terwijl het verbruik en de uitstoot tot 16 procent werden verlaagd. De 911 Carrera beschikt over een 3.4-liter zescilinder boxermotor die 350 pk levert, de 3.8-liter in de Carrera S levert 400 pk. Nieuwigheden zijn een start/stop-systeem, ’s werelds eerste manuele zevenbak, een systeem ter recuperatie van de energie en een thermisch management systeem. Een mogelijk pijnpuntje: de nieuwe 911 beschikt over een elektromechanische stuurinrichting, al belooft Porsche dat je daar niets van merkt.

Tot slot enkele cijfers: de sprint van 0-100 km/u is voor de 911 Carrera S met PDK-bak voorbij na reeds 4,3 seconden, de 911 Carrera heeft 3 tienden van een seconde meer nodig. Het optionele Sport Chrono Package schaaft van beide tijden 2 tienden van een seconde af. Het verbruik van de 911 is zoals steeds voorbeeldig in zijn klasse: de 911 Carrera PDK verbruikt gemiddeld 8,2 l/100 km, de Carrera S PDK 8,7 l/100 km. Voor laatstgenoemde is dat een vermindering met 1,5 liter, terwijl het vermogen met 15 pk toenam. De prijzen zijn ook reeds gekend, voor Duitsland althans: €88.038 voor de 911 Carrera, €102.436 voor de Carrera S. Vanaf december kan je Porsche’s paradepaardje bestellen, de wagen debuteert op het autosalon van Frankfurt.