Eerste feiten: Volkswagen Up wordt kleinste VW

Volkswagen Up
Volkswagen belooft dat de VW Up maximale ruimte en functionaliteit biedt, ondanks het feit dat hij amper 3,54 m lang is.

Volkswagen beweert dat de Up niet zomaar een nieuwe wagen is, maar een heel segment zal herdefiniëren. De Up moet een kleine wagen worden met charisma, een kleine ecologische voetafdruk, uitzonderlijke veiligheidssystemen en intuitieve infotainmentapplicaties. Veelbelovend, zoveel is zeker. Hoe gaat de Up een dergelijke taak waarmaken?

Ten eerste wil Volkswagen de Up voor iedereen bereikbaar maken en daarmee grijpt het Duitse merk terug naar één van haar iconen,  de Volkswagen Kever. De nieuwe Up zou even betaalbaar en toegankelijk moeten zijn als Volkswagen’s eerste. Dat gebeurt onder meer dankzij een flexibele financiering van de wagen, die de naam AutoCredit2 krijgt. Wat dat precies inhoudt, is nog  niet zo duidelijk. Het lijkt er alleszins wel op dat Volkswagen haar naam nog eens alle eer gaat aandoen.

Vanaf december zijn er 3 verschillende versies van de Up beschikbaar. Take Up! is de instapversie, Move Up! is meer op comfort georiënteerd, terwijl High Up! de topversie is. Van die laatste versie komen er nog 2 speciale modellen: de Up! Black en de Up! White.

Onder de motorkap ligt een nieuwe generatie van driecilinder motoren die op benzine draaien. Die driecilinder levert 60 of 75 pk en heeft voldoende aan 4,2 of 4,3 liter benzine per 100 km. Beide motoren stoten minder dan 100 gram CO2 per km uit, laat die ecopremie maar komen! Verder komt er nog een motor die op gas rijdt en over 68 pk beschikt. Die heeft 3,2 kg gas per 100 km nodig en stoot 86 gram CO2 per km uit. Tegen 2013 wordt dit model bovendien ook leverbaar met een elektrische aandrijving!

In de stad is de Up! in staat zelf te remmen, als de bestuurder maar trager rijdt dan 30 km/u. Daarmee is de Up één van de kleinste wagens met een dergelijke high-tech uitrusting. Wie nog meer high-tech zoekt, kan zich vergrijpen aan het multimediasysteem dat VW in petto heeft. Bestuurders zullen de wagen kunnen personaliseren met eigen apps. PID (Portable Infotainment Device) zorgt ervoor dat iedereen op een betaalbare manier zijn wagen kan uitrusten met de technologie die hij nodig acht, aldus VW. Meer info volgt vanop het salon van Frankfurt!

Deel dit bericht:

4 reacties op "Eerste feiten: Volkswagen Up wordt kleinste VW"

  1. BNNY 21-08-2011 om 11:59

    VW Fox anyone?

  2. kristofl 21-08-2011 om 13:48

    Hoe lang zijn de duitsers nu eigenlijk al bezig over dit VW mormeltje!?!  Ik heb het even opgezocht… eerste post hier was 13/09/2007   (http://www.groenlicht.be/2007/09/13/volkswagen-up-in-frankfurt/)  Ze doen er toch wel érg lang over om een C1, 107, Aygo concurrent uit te brengen…

  3. MRM 21-08-2011 om 15:02

    Feit, misschien heeft de Deutsche Gründlichkeit veel tijd nodig om te rijpen…

  4. Wolf 23-08-2011 om 8:08

    VW loopt vaak niet voorop maar als ze komen zijn ze vaak succesvol zoals bv de Tiguan en de Touareg. De tijden dat VW voorloper was ( Kever, 1ste diesel in compacte auto/Golf en de Golf GTI) liggen al wat verder weg.

Reageer

Reactie aan het plaatsen...