Rijtest: Subaru Forester 2.0D

Subaru Forester
De enige SUV die Subaru in het gamma heeft, is de Forester. Hij is aan zijn tweede generatie toe, een jongeling in het relatief traditionele gamma van Subaru. 

De Forester is onmiskenbaar van Subaru afkomstig. Dat verraadt vooral de neus, die behoorlijk wat gelijkenissen vertoont met de Subaru Impreza, maar toch voldoende verschillend is om zich te onderscheiden. Net zoals dat bij de Impreza het geval is, beschikt de Forester over een hood scoop, een ventilatiemond in de motorkap. Daardoor oogt de wagen behoorlijk sportief. Aan de achterkant krijgen we een stoere achterbumper en 2 uitlaten, het is de Forester dus menens. Om ook off-road zijn mannetje te kunnen staan, voorziet Subaru haar SUV van 21,5 cm bodemruimte, wat iets meer is dan bij de Toyota RAV4, maar ongeveer gelijk is aan de bodemruimte van de Hyundai ix35. In de lengte meet de Forester 4.56 meter, in de breedte is dat 1.78 meter. Dankzij deze afmetingen weet de Forester mooi het midden te houden tussen voldoende binnenruimte en manoeuvreerbaarheid. De koffer slikt 450 liter bagageruimte, wanneer je de achterbank neerlegt, komt dat neer op 1.660 liter. Meer dan voldoende bergplaats voor een week(end)je ardennen dus, zoveel is zeker!

Subaru Forester

Het interieur van de Subaru Forester is nagenoeg volledig afkomstig uit de Subaru Impreza. En dat interieur is op zijn beurt dan weer deels afkomstig uit een samenwerking met Toyota. Zo merken we onder meer op dat de versnellingspook, het multimediasysteem, het stuur en diverse bedieningsknoppen ook in de gemiddelde Toyota terug te vinden zijn. Daar is op zich natuurlijk niets mis mee. Alles werkt zoals je dat zou verwachten, en dat is lijkt het belangrijkste bij deze Subaru. De afwerking is van een voldoende hoog niveau, de materialenkeuze scoort dan weer mindere punten. De Forester geeft een nogal plastiekerige indruk. Zeker de versnellingspook voelt stroef en onaangenaam aan. Het stuur voelt dan weer goed aan, net zoals de optionele lederen zetels waar we een week in mochten zitten. Centraal is er een bergruimte die in staat is om 2 grote flessen te slikken, wat multimedia aan te sluiten op het entertainmentsysteem en bovendien steun biedt aan de rechterarm van de chauffeur. Deze middenconsole doet perfect waar ze voor gebouwd is, maar niets meer dan dat. Ze is er, en dat lijkt voor Subaru het belangrijkste te zijn. Hetzelfde geldt voor de achterbank. Daar vind je veel beenruimte terug, een centrale armsteun en zelfs plaats voor 2 bekers. Alles wat je maar kan wensen is aanwezig. Behalve het gevoel met iets speciaals onderweg te zijn. Maar tegenover het gebrek van een speciaal gevoel, staat wel een uitzonderlijke functionaliteit, want de Forester is zeker en vast een praktische wagen. Form follows function geldt hier dus zeker en vast!

Subaru Forester

En hetzelfde geldt voor de motor van de Forester. Een dergelijke SUV behoeft behoorlijk wat kracht en als het kan nog meer koppel. Een laag zwaartepunt en zeer weinig trillingen – behalve bij het opstarten – zijn dan weer mooi meegenomen. Subaru koos voor een viercilinder boxermotor onder de motorkap. Een uitgelezen configuratie, zo blijkt. Het enige nadeel aan deze motor lijkt ons het feit dat hij nogal lawaaierig kan zijn. Zijn troeven zijn dan weer zijn vermogen van 150 pk en zijn koppel van 350 Nm. Dankzij het hoge koppel is de motor bovengemiddeld soepel, zelfs in lage toeren. Daar waar veel wagens het moeilijk hebben met accelereren in zesde versnellings, is dat voor de boxermotor van de Forester een eitje. Het maximale koppel is dan ook al beschikbaar vanaf 1.800 toeren, heerlijk vroeg dus. Nul naar honderd duurt in de handgeschakelde versie met zes versnellingen 10,4 seconden. Supersnel kunnen we dat niet noemen, maar underpowered is de Forester ook hoegenaamd niet. Zijn topsnelheid bedraagt 186 km/u.

Subaru Forester

Subaru zelf geeft een verbruik op van 6,3 liter per 100 km, iets wat in de realiteit opvallend haalbaar blijkt. Bij normaal rijden kwamen we uit op 6,7 liter per 100 km. Tijdens een eco-rit wisten we zelfs 5 liter per 100 km te noteren, wat beter is dan de 5,6 liter die Subaru opgeeft voor het rijden op de snelweg. Wie liever niet dieselt, kiest voor een 2.0 liter grote boxermotor die op benzine draait. Die motor levert 150 pk en 198 Nm koppel. Hij verbruikt zo’n 7.5 liter per 100 km en heeft een topsnelheid van 185 km/u.

Subaru Forester

Het stuur van de Forester voelt behoorlijk afstandelijk. Wanneer je in zijn nulstand licht heen en weer schudt met het stuur, heeft dat geen enkel effect op de richting die de voorwielen volgen. De Forester heeft dus nood aan iets heviger stuurbewegingen. Wanneer je lange bochten neemt, valt de Forester zeer goed in te schatten. De koets helt wat over, maar echt storend wordt dat niet direct. Bij kortere bochten mist dit model weliswaar behoorlijk wat precisie, waardoor een bocht nemen meer gokwerk wordt dan intuïtief insturen. Het Symmetrical All Wheel Drive systeem doet haar werk dan weer voortreffelijk. Dankzij een LSD (Limited Slip Differential) wordt de kracht steeds optimaal verdeeld en is er een minimum aan gripverlies. Op een nat wegdek is de Forester dus zeker en vast een aanrader, hij biedt namelijk de veiligheid waar je naar op zoek bent in een dergelijke situatie. Ook off-road kan de Forester best zijn plan trekken. Jammer genoeg komt de dieselversie niet met een versnellingsbak met lage gearing, maar bij de benzinemotor is die lage gearing wel beschikbaar, ze hoort zelfs bij de standaarduitrusting. Heuvels vormen geen probleem voor de Forester en hetzelfde geldt voor modder. De Forester weet zich zeer accuraat overal door te sleuren. De versnellingsbak beschikt over leuke verhoudingen, maar jammer genoeg is het vinden van de juiste versnelling nogal moeilijk. Derde en vijfde liggen zeer dicht tegen elkaar en hetzelfde geldt voor vierde en zesde. Bovendien voelt de bak nogal stroef aan, waardoor schakelen soms een duw- en trekwerk wordt.

Subaru Forester

De Subaru Forester kan de jouwe al zijn voor €25.690. En dat lijkt op het eerste zicht veel geld, maar als je kijkt naar de uitrusting die Subaru biedt, kom je alles behalve bedrogen uit. Onder meer een remassistent, verwarmde zetels vooraan, vierwielaandrijving, Hill Start Assist, centrale vergrendeling, elektrische ruiten, elektrische buitenspiegels en airconditioning zijn in de standaardprijs inbegrepen. Voor amper €900 meer levert Subaru je Forester met cruise control, mistlampen, 16″ lichtmetalen velgen en een AUX-aansluiting. Als je €3.000 meer neertelt dan de standaardprijs krijg je niet alleen bovenvermelde uitrusting, maar ook 17″ velgen, xenon koplampen, Bluetooth, een achteruitrijcamera, een spoiler, 2 klimaatzones, een audiosysteem met 7 speakers, een lederen stuurwiel en een achterbank die met één hendel kan neergehaald worden. Voor €1.100 krijg je een panormisch dak dat echt de moeite waard is en een elektrische bestuurderszetel. Voor een totaalprijs van €33.490 krijg je een full-option Forester die ook nog eens over lederen zetels en een navigatiesysteem beschikt. Al bij al vraagt Subaru een faire prijs voor de Forester, zeker als je de uitrusting die je ervoor terugkrijgt in rekening neemt. Al blijft het jammer dan ons full-option testmodel niet over een regen- en lichtsensor beschikt, iets wat tegenwoordig toch wel een must is.

Subaru Forester

Conclusie

Als je op zoek bent naar een SUV die voldoende ruimte biedt, praktisch is en voor een redelijke prijs valt uit te rusten, dan moet je bij de Forester zijn. Maar verwacht dan ook niets meer. De Forester biedt al het nodige en daar blijft het bij. Subaru heeft dus een fair aanbod op de markt met de Forester. De grootste minpunten aan deze wagen zijn een stroeve versnellingsbak en een afstandelijk stuur. De motor is dan weer heerlijk koppelrijk en binnenin vind je een zee van ruimte terug. We vinden de wagen in zekere zin charmant, maar vermoeden dat hij slechts bij een beperkt koperspubliek in de smaak zal vallen. Wat enigszins jammer is…

Subaru Forester

Overzicht

+ Motor
+ Uitrusting
+ Ruimtelijk
+ AWD

– Stroeve versnellingsbak
– Materiaalgebruik
– Afstandelijk stuur

Subaru Forester

Subaru Forester

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes

Deel dit bericht:

1 reactie op "Rijtest: Subaru Forester 2.0D"

  1. kristofl 21-08-2011 om 0:05

    Nen echten! Een van de weinige merken die het nog aandurft een gewone 4×4 te maken als enige in z’n gamma, die er ook uitziet als een werkpaard. No nonsense. Ik hou er wel van. Mooi vind ik hem wel niet, iets te Amerikaans met die chromé vooraan. Maar toch… mooie test

Reageer

Reactie aan het plaatsen...