Officieel: Mercedes SLK 250 CDI

Mercedes SLK 250 CDI
Mercedes biedt de SLK Roadster voor het eerst in zijn geschiedenis aan met een diesel: de SLK 250 CDI.

Mercedes ziet zich genoodzaakt de sportieve SLK Roadster aan te bieden met een diesel, gezien de concurrentie. Nu ze het doen, slaan ze meteen de bal raak. De nieuwe SLK 250 CDI krijgt onder de motorkap een 2.143 cc grote viercilinder die een vermogen levert van 204 pk. Naar goede gewoonte bij Mercedes is ook het motorkoppel enorm: 500Nm. De zelfontbrander combineert zeer sportieve prestaties met een erg kleine dorst. Zo sprint de roadster van 0-100 km/u in 6,7 seconden, terwijl het gemiddelde verbruik beperkt blijft tot 4,9 l/100 km.

Voorlopig wordt de dieselmotor standaard gelinkt aan de 7G-Tronic Plus automatische versnellingsbak. Mercedes weet net als iedereen dat een sportieve roadster leuker is met een manuele zesbak, daarom zal zo’n exemplaar beschikbaar zijn vanaf de tweede helft van 2012. Zoals alle SLK modellen (zelfs de SLK55 AMG!), krijgt de SLK 250 CDI standaard een start/stop-systeem. De CO2-uitstoot van de wagen blijft beperkt tot 128 g/km.

Drie varianten van het fameuze vario-roof zijn beschikbaar voor de dieselversie, alsook drie verschillende varianten van de ophanging. Je kan kiezen voor een conventionele stalen ophanging, een sportophanging of een elektronisch gestuurde ophanging. Buitenaf is de SLK 250 CDI niet te onderscheiden van de benzineversies, zelfs het dubbele uitlaatsysteem werd behouden. Ons gehoor zal waarschijnlijk wel helpen de wagens uit elkaar te houden. De SLK 250 CDI kan besteld worden vanaf 13 september, in Duitsland kost de wagen inclusief BTW €41.828,50.

Deel dit bericht:

3 reacties op "Officieel: Mercedes SLK 250 CDI"

  1. Wolf 18-08-2011 om 13:23

    Ziet er gelikt uit en je voelt je een echte bink of tough woman……….totdat je hem start en je een knikkerbak onder de motorkap hebt. ZIELIG TOCH. En dan zijn er nog sneue types die er dan een AMG badge op de achterklep plakken…..

  2. ixke 18-08-2011 om 18:44

    een knikkerbak die optrekt van 0 tot 100 in 6,7 seconden ?
    met 500nm koppel ?
    en slechts 4.9l verbruikt ?
    soms hebben we een beetje last van vooroordelen he 😉
    aangezien die “knikkers” van tegenwoordig uit velours gemaakt zijn is mijn keuze vlug gemaakt hoor !  (helaas wel weer niet voor onze markt hier waar personenwagens met dieselmotor verboden zijn …)
    tropische groet uit Brazilië
    bahia.basix.cc

  3. Wolf 19-08-2011 om 14:50

    Beste ixke,

    Hoewel er technisch helemaal niets mis is met een diesel vind ik dat bij een sportieve roadster ook een sportief geluid hoort van een vette 6-8 cilinder benzine . Met alle plezier kan ik het geluid van een 4 pitter diesel niet mooi/sportief/inspirerend vinden.
    De nadelen van de benzinemotor ( minder trekkracht onderin/ hoger brandstofgebruik) neem ik dan bij een liefhebbersauto voor lief. 
    Een voorbeeld om een idee te geven wat ik bedoel is het stofzuigergeluid van de huidige diesel LeMans Audi in vergelijk met bv de F1 of DTM.   

Reageer

Reactie aan het plaatsen...