Rijtest: Subaru Impreza 2.0D Sport Executive

Subaru Impreza
Een legendarische naam, een boxer dieselmotor en vierwielaandrijving: de Subaru Impreza 2.0D.

Competitief blijven op de Europese markt zonder dieselmotor is ondenkbaar. Ook Subaru wist dat en kwam in 2008 meteen met een innovatie: een boxer dieselmotor. De motor was meteen een schot in de roos en wordt nog steeds ongewijzigd aangeboden in de verschillende wagens uit het Subaru-gamma. Wij testten hem in de Subaru Impreza, een legendarische naam in de rallywereld en vooral bekend vanwege de WRX STI versie. De Impreza 2.0D heeft net als zijn potente broer een fameuze hood scoop, terwijl ons testmodel daarbovenop nog over zijskirts, 17-inch velgen, een dikke uitlaat en een diffuser beschikte. Maar is deze Impreza Diesel wel even hardcore als hij eruitziet? Wij namen de wagen mee voor een uitgebreide testrit.

Subaru Impreza

Toen Subaru besliste een dieselmotor te lanceren, wilden ze koste wat kost trouw blijven aan het boxer-concept. Het resultaat was een 2.0-liter DOHC Boxer Diesel met een vermogen van 150 pk bij reeds 3.600 toeren per minuut, de eerste boxer dieselmotor ooit ingebouwd in een personenwagen. Het motorkoppel is reeds beschikbaar bij 1.800 toeren en bedraagt 350 Nm. De voordelen van een boxermotor? Ten eerste ligt het zwaartepunt lager, wat de gehele auto stabieler maakt. Ten tweede worden door de horizontale ligging van de zuigers vibraties sterk tegengegaan, de motor is namelijk perfect in balans doordat de krachten van tegenover elkaar liggende zuigers elkaar opheffen. Tot slot zouden deze mindere vibraties heel gunstig zijn voor de levensduur van het blok en niet-aflatende prestaties.

Subaru Impreza

Over die prestaties kunnen we zeer lovend zijn, de Impreza 2.0D Sport Executive waar wij mee reden werkt de sprint van 0-100 km/u af in precies 9 seconden, de topsnelheid bedraagt 205 km/u. Bij elk toerental is de flat four gewillig en klaar om je een por in de rug te geven. Zeer soepel, maar wel heel stil. In tegenstelling tot wat de hood scoop en de dikke uitlaat doen verwachten, zijn het motor- en uitlaatgeluid namelijk zeer flets. Van een boxermotor wordt bovendien wel eens gezegd dat ze nogal kwistig zijn met olie en brandstof, de verbruikscijfers bij deze Impreza bestempelen deze uitspraak echter als overroepen. Het opgegeven gemiddelde verbruik bedraagt 5,8 liter/100 km, over 1.200 km stond het werkelijk gemiddelde op 6,2 liter/100 km. Zeker niet slecht! Enkel in de stad heb je al snel 9,0 liter/100 km nodig.

Subaru Impreza

De ophanging van de Subaru Impreza Diesel is zeer vergevend, veel zachter dan je zou verwachten. Buitenaf sportief, binnenin enorm comfortabel dus. Alle oneffenheden worden probleemloos verteerd, zonder dat de ophanging nadelig inwerkt op het bochtenwerk. De grip van de Impreza is trouwens fenomenaal dankzij het Symmetrical All Wheel Drive systeem. Het regenachtige juli 2011 bood ons de kans dit systeem meermaals te testen, wij waren tevreden. Op een kletsnat wegdek waren we sowieso steeds als snelste uit de startblokken, in bochten zorgt het samenwerken met het ESP-systeem ervoor dat de stabiliteit steeds optimaal blijft. Bovendien beschikt de wagen over een middendifferentieel, zodat het koppel over de voor- en achterwielen kan worden verdeeld. Een echte actieve koppelverdeling per wiel is enkel mogelijk bij de 4-traps automatische versnellingsbak. Helaas kent de wagen ook zekere gebreken, de grootste fout lijkt ons de stuurinrichting. Het stuur is zo licht bekrachtigd dat je bij korte en tragere bochten echt moeilijk kunt inschatten wat je precies aan het doen bent. Bij langere bochten aan hoge snelheden is het voorspellen al iets eenvoudiger. Op de autosnelweg werkt het stuur opnieuw irriterend. Een tweede minpunt is de versnellingsbak, die toch wat stroef schakelt. Na een zekere tijd raak je er wel aan gewend en verloopt het schakelen gelukkig iets vlotter.

Subaru Impreza

Over het uiterlijk van de Subaru Impreza kunnen we kort maar krachtig zijn. In tegenstelling tot de Impreza 1.5R of 2.0R benzineversies, beschikt de 2.0D over een hood scoop die de Japanse hatchback een agressief uitzicht geeft. In tegenstelling tot wat andere autofabrikanten soms doen, is deze echt functioneel. Vanaf de Dynamic-uitvoering beschikt de Impreza zoals we eerder reeds meegaven over 17-inch lichtmetalen velgen, een achterbumper met geïntegreerde diffusor, een verchroomd uitlaatsierstuk, een voorbumper met geïntegreerde spoiler en zijskirts. Het zijn keer voor keer toevoegingen die de Impreza pas echt tot zijn recht doen komen. Misschien doen de hood scoop en de dikke uitlaat je meer verwachten dan wat deze dieselversie te bieden heeft, maar zonder al deze aanpassingen ziet de Impreza er nogal anoniem en saai uit.

Subaru Impreza

Binnenin ziet de Impreza er afgewerkt uit. Het stuur is sober, maar de drie spaken geven het toch een zekere sportieve toets. Het vleugelvormige motief dat in het dashboard te vinden is, geeft het interieur bovendien een dynamische indruk. Helaas gebruikte Subaru heel wat harde plasticsoorten zodat het kwaliteitsgevoel niet opvallend hoog ligt. De bediening van alle knoppen is ergonomisch, met een grote uitzondering voor het bedienen van de boordcomputer. Wil je van de eerste tripcomputer naar de tweede of de ODO meter schakelen om het gemiddelde of ogenblikkelijke verbruik te kennen, dan moet je met je arm doorheen het stuurwiel het knopje onder de tellers induwen. Handig is toch even anders. Op het 7-inch touch screen kan je zowel de navigatie, het verbruik als de geplande onderhoudsbeurten nagaan. Ook is er een informatiescherm waar je het percentage ziet dat je accelereert, er is zelfs een rekenmachine functie ingewerkt. Het systeem lijkt soms wel wat gedateerd, maar de werking is voortreffelijk.

Subaru Impreza

Wat zeker enige aandacht verdient zijn de sportzetels vanaf de Dynamic-uitvoering. Deze ogen niet alleen knap, ze zitten ook als gegoten. Ruimte is er bovendien zeker genoeg in deze Impreza, al kan je achteraan door de sterk aflopende daklijn misschien toch naar wat meer hoofdruimte verlangen. De beenruimte is echter royaal. Bergvakken zijn er in de Impreza genoeg, de koffer is omwille van de nogal hoge vloer wel kleiner dan die van de concurrenten. Er is slechts plaats voor 301 liter. De vierwielaandrijving van de Impreza vraagt hier dus om een zekere toegeving.

Subaru Impreza

Verkies je deze Japanse hatchback boven een van zijn Europese concurrenten, dan moet je minstens €23.995 neertellen voor de dieselversie. Daarvoor krijg je het Luxury uitvoeringsniveau met 16-inch lichtmetalen velgen, een 4-kanaals ABS, een aux-aansluiting, elektrisch bediende en inklapbare buitenspiegels, elektrisch bediende ruiten zowel vooraan als achteraan, een volautomatische airco, cruise control, dakspoiler, Hill Start Assist, verwarmde zetels vooraan en een radio/CD met 4 luidsprekers. Een instapper die qua uitvoering niet echt een instapper is aldus. Veel opties voor de Impreza zijn er niet. Afzonderlijk krijg je een metaalkleur voor €450, een lederen bekleding voor €1.795 en getinte ruiten voor €395. Het is echter interessanter een hoger uitvoeringsniveau te nemen. Wij zouden minstens gaan voor de Dynamic, die slechts €1.000 meer kost dan de Luxury. Waarom? De uiterlijke toevoegingen die we eerder bespraken en die de Impreza pas echt tot zijn recht doen komen. Na de Dynamic uitvoering heb je nog de Sport en Sport Executive uitvoeringen. Mistlampen vooraan, een premium audiosysteem en xenon koplampen zijn de voornaamste aanvullingen bij de Sport. De Sport Executive heeft daarbovenop nog een DVD navigatiesysteem, een elektrisch schuif/kanteldak, elektrisch verstelbare bestuurderszetel, keyless go, een lederen bekleding en getinte ruiten achteraan. Deze zo goed als full-option Impreza kost €31.995, een grote sprong vanaf de Sport die slechts €26.995 kost.

Subaru Impreza

Conclusie

De Subaru Impreza 2.0D is een goed uitgeruste hatchback met een prachtig blok onder de motorkap. De boxer dieselmotor is gewillig en soepel, terwijl het verbruik echt wel binnen de perken blijft. De vierwielaandrijving is bovendien een technisch hoogstandje in deze klasse en zorgt voor een fenomenale grip, het stuurgevoel had wel stukken beter gekund. Ook het uitlaat- en motorgeluid laten wat te wensen over, maar een echt schaap in wolfskleren is de Impreza Diesel zeker niet: de prestaties zijn dik in orde en de wegligging biedt een uitstekend compromis tussen comfort en sportiviteit. Met de hood scoop, zijskirts, diffuser en dergelijke ziet de hatchback er bovendien een stuk meer bad-ass uit dan zijn Europese concurrenten. In België is de 2.0D met 150pk fiscaal minder interessant, maar een beetje meer Impreza in het straatbeeld is voor ons zeker welkom!

Subaru Impreza

Overzicht
+ gewillige en soepele boxer diesel
+ degelijk verbruik
+ wegligging en grip vierwielaandrijving

– Stuurgevoel
– Versnellingsbak nogal stroef
– Fiscaal onvriendelijk

Subaru Impreza

Tekst: Tim De Baets
Foto’s: Pieter-Jan Scheir 

Deel dit bericht:

Reageer

Reactie aan het plaatsen...