Alfa Romeo 159 TI JTDm 170 Pk
De Alfa Romeo 159 is nog steeds één van de mooiste modellen in zijn segment, zeker met het optionele Ti-pakket. Wij reden de 2.0 JTDm met 170 pk.

De Alfa Romeo 159 is al sinds 2006 op de markt en wordt zo stilaan een oude waarde in zijn segment. Het zal daarnaast nog tot 2013 duren alvorens de 159 door de Giulia vervangen zal worden, waardoor hij in totaal acht jaar op de markt zal zijn. Gelukkig voor Alfa kan de 159 nog wel wat verdragen, hij wordt nog steeds als één van de mooiste sedans op de markt gezien en oogt ondanks zijn leeftijd alles behalve verouderd. Giugiaro’s lijnenspel lijkt wel tijdloos, de scherpe front met de typische alfa grille en de losstaande koplamp units zorgen voor een sportieve eerste indruk, terwijl de wagen ook in profiel en achteraan van stijl getuigt. Het extra sportieve Ti-pakket doet daar natuurlijk nog een schepje bovenop, al blijven de aanpassingen visueel eigenlijk nog relatief beperkt. Met 19″ velgen, rode remklauwen, subtiele zijschorten en een verchroomde uitlaatpijp heb je genoeg ingrediënten om de 159 sportief helemaal op de kaart te zetten.

Alfa Romeo 159 TI JTDm

Ook binnenin oogt de 159 niet verouderd, de eenvoudige maar strakke styling ligt nog steeds erg aangenaam op het netvlies en het Ti-pakket doet daar nog een schepje bovenop. Standaard krijg je bij het Ti-pakket namelijk aluminium pedalen, rode stiksels voor het lederen stuurwiel en de versnellingspook en verdonkerde aluminium inleg voor de middenconsole. Opvallende elementen in het interieur blijven de drie klokken in de middenconsole die respectievelijk het brandstofpeil, de watertemperatuur en de turbodruk afleesbaar maken, aangevuld door een stuurwiel dat met recht en rede tot het mooiste in autoland verkozen kan worden. Het getuigt van stilistische vakkennis om een stuur zo elegant te ontwerpen dat het haast tot kunst verheven zou kunnen worden, iets wat alleen Italianen lijken te kunnen. Het stuur is daarnaast ook functioneel, want het ligt goed in de hand, enkel de kleine functieknoppen zijn minder handig te bedienen, maar mooi zijn ze wel. De lederen stoelen zitten daarnaast comfortabel en bieden veel lendensteun, belangrijk wanneer het er iets bochtiger aan toe gaat. Het navigatiesysteem kreeg daarnaast een update, een grote verbetering ten opzichte van zijn voorganger, al blijft de Duitse concurrentie toch nog enkele stappen voor. De afwerkingskwaliteit van het interieur is daarnaast hoogstaand, kijk maar naar de afwerking van de binnendeuren, waar leder en kwaliteitsvolle materialen werden gebruikt, het geheel voelt in ieder geval erg premium aan.

Alfa Romeo 159 TI JTDm

Onder de motorkap van de 159 vonden we de 2.0 JTDm met 170 pk en 360 Nm koppel bij 1.750 toeren per minuut. Hiermee sprint de 159 van 0 naar 100 km/u in 8,8 seconden en haalt hij een topsnelheid van 218 km/u. In realiteit merken we dat het blok mooi doortrekt tussen 2.000 en 3.000 toeren, onder de 1.750 toeren is echter maar weinig plezier te vinden. Vreemd, want in de Giulietta hadden we het gevoel onderin meer pit te vinden, ongetwijfeld heeft het gewicht van 1.490 kilogram (tov. 1.320 kg Giulietta) hiermee te maken. De 159 voelt inderdaad wat zwaar aan, en dat is al vanaf de start zijn grote deficit geweest. Toch is de 159 met deze motor een vlotte jongen, maar echt verbluffend snel wordt het nooit. Het verbruik zou in een gecombineerde cyclus theoretisch op 5,2 liter/100 km moeten liggen. Tijdens een trip naar Italië over autosnelwegen en met maximaal 130 km/u op de teller verstookten we echter een stuk meer, de tripcomputer gaf 6,8 liter/100 km aan. Vreemd, want we hadden zelf maximaal 6 liter/100 km verwacht, een kort gesprek met een technieker bij Alfa leert ons echter dat er iets mis zou kunnen geweest zijn met de afstelling van de motor en dat een mise à jour dan soelaas kan brengen, normaal zou het verbruik van de 2.0 JTDm dus een stuk lager moeten liggen.

Alfa Romeo 159 TI JTDm

De 159 biedt in ieder geval een erg homogene rijbeleving, zeker als je voor het Ti-pakket kiest. De 19″ velgen en de aangepaste ophanging zorgen ervoor dat de wagen aan de weg lijkt te plakken en een stuk scherper stuurt. Het stuur is erg direct en voelt zwaar aan waardoor de nodige stuurinput makkelijk ingeschat kan worden, klein minpunt is echter dat er een beetje speling zit rond de rechtuit stand. Het is iets waar je snel gewoon aan raakt, maar in het begin ga je soms overdreven corrigeren. Het schakelen gaat via een manuele zesbak met een kort pookje, de schakelwegen zijn kort en vastberaden, waardoor het schakelen al snel een sportief gevoel teweeg brengt. Op bochtige wegen voelt de 159 zich merkbaar goed in zijn sas, als bestuurder is het dan ook leuk om te weten dat motor en versnellingsbak mooi op elkaar afgestemd staan en je met grote precisie de voortrein kan dirigeren, daarnaast zijn de remmen erg bijtgraag waardoor je vaak sneller tot stilstand komt dan je zelf verwacht. Het rijgedrag is en blijft een sterk punt van deze 159, zeker voor mensen die het graag iets sportiever zien. De 19″ velgen bleken bij deze test trouwens het comfort niet in de weg te staan, ongetwijfeld deels dankzij de goed zittende stoelen die erin slagen het grootste deel van de schokken op te vangen. We reden in totaal iets minder dan 3.000 km over autosnelwegen met deze 159, en hadden door de bandenmaat niet verwacht te kunnen zeggen dat hij perfect dienst kan doen als comfortabele cruiser.

Alfa Romeo 159 TI JTDm

In combinatie met de 2.0 JTDm en 170 pk kost de 159 inclusief Ti-pakket je 35.150 euro, dat lijkt veel geld, maar de standaarduitrusting is dan ook een stuk groter dan bij een standaard exemplaar. Zo krijg je naast de visuele opsmuk aan de buitenkant met de 19″ velgen en rode remklauwen ook lederen sportstoelen en leerbekleding met rood stiksel voor het stuurwiel, de schakelpook en de handrem. Verder krijg je aluminium instaplijsten, aluminium pedalen, twee zones airco en staat de Ti op een sportonderstel. Het zijn allemaal zaken die bij sportievelingen als muziek in de oren klinken. De 2.0 JTDm is uiteraard ook zonder Ti-pakket beschikbaar, dit vanaf 29.900 euro met 163 of 170 pk. Lager in het dieselgamma vinden we verder nog een 2.0 JTDm met 136 pk en een 1.9 JTDm met 115 pk, deze gaan respectievelijk vanaf 27.000 en 26.000 euro over de toonbank. Wie een benzinemotor wil kan vanaf 30.900 euro kiezen voor de 1.750 TB.

Alfa Romeo 159 TI JTDm

Conclusie

Ondanks zijn leeftijd is de 159 nog steeds een volwaardige concurrent voor de BMW 3-Reeks en Audi A4. Toch heeft het merk het steeds moeilijker om zijn middenklasser te slijten. Wie voor de 159 kiest, kiest in ieder geval niet voor een grijze muis en haalt misschien wel een future classic binnen. Het Ti-pakket helpt de sportiviteit van het model op een hoger niveau te tillen, met verbluffende looks in combinatie met een harde vering en een scherp stuurgedrag. Toch blijft het comfort met 19″ velgen nog op een hoog niveau, waardoor je hem moeiteloos voor lange ritten kan inzetten. De 2.0 JTDm met 170 pk is als krachtigste diesel in het gamma een goede keuze, al zullen de prestaties je niet meteen verbluffen. Daarvoor weegt de 159 iets te veel, maar laat dat je nu niet tegenhouden om naar de Alfa dealer te stappen.

Alfa Romeo 159 TI JTDm

Overzicht

+ Relatief comfortabel ondanks 19″
+ Sturing en demping
+ Looks Ti-pakket
+ Handbak

– Hoog testverbruik +- 7 liter/100 km (snelweg)
– Niet de snelste

Alfa Romeo 159 TI JTDm

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir