Ferrari 458 Italia
Dat Ferrari werkt aan een cabriovariant van de 458 Italia is vrij duidelijk, maar nu is officieus bevestigd dat de Spider variant zal uitgerust worden met een vast vouwdak.

Desondanks een stoffen dak gemakkelijker is op alle vlakken kiezen de Italiaanse ingenieurs van Ferrari toch voor een stevig klapdak, grotendeels uit koolstofvezel. Deze info is bekend geraakt nadat een selecte groep vorige week al in Maranello kennis kon maken met de dakloze variant. De 2 aanwezige exemplaren waren uitgevoerd in de prachtige rood/zwart en grijs/zwart kleurencombinatie, waarmee de wagen volledig tot zijn recht in komt. Alle aanwezigen waren laaiend enthousiast, wat het ontwikkelingsteam enkel maar vertrouwen gaf voor de publieke lancering die voor deze herfst gepland staat. Of Ferrari de 458 Spider meeneemt als première voor het Autosalon van Frankfurt is nog niet duidelijk, maar de kans is reëel dat hij de blikvanger wordt op de Ferrari stand.

De productie van de tweede 458 variant zou pas beginnen in januari 2012, maar met een wachttijd van meer dan een jaar voor de coupé zullen de klanten wel nog geduld moeten hebben tot maart/april. Als je dus voor volgende zomer een sublieme cabrio zoekt, rep je dan alvast met een grote som geld naar de lokale Ferrari dealer. De meerprijs voor de Spider zou rond de €30.000 liggen, waarmee hij voor €230.000 de jouwe kan zijn. Naar goede gewoonte kan je uiteraard nog grasduinen in de optielijst, waarmee je jouw bolide nog meer kan afstemmen op je persoonlijke verlangens.

Motorisch verwachten we geen noemenswaardige wijzigingen in vergelijking met de gesloten variant, de 4,5 liter V8 zal dus nog steeds garant staan voor een 571-tal paarden. Hiermee behaal je prima prestatiecijfers, zo ben je vanuit stilstand binnen de 4 tellen voorbij 100km/u, en stopt de acceleratie pas als je voorbij de 300km/u bent. Uiteraard zal de nieuwe Ferrari nog wat lichte aanpassingen krijgen om de strijd aan te kunnen met de gevestigde concurrentie, voornamelijk in de vorm van de Lamborghini Gallardo LP560-4 Spyder. In de toekomst komt daar ook nog de dakloze McLaren MP4-12C bij.

Wat wél opmerkelijk wordt aan de 458 Italia is het mechanisme voor het klapdak. Het systeem zou zodanig innovatief zijn dat het alreeds op de tekentafel lag bij de Ferrari 430 Spider, maar toen niet kon worden geïntegreerd vanwege de te grote complexiteit. Hoe het systeem werkt is nog niet duidelijk, daarvoor moeten we nog even geduld hebben. Als tegemoetkoming voor deze ingenieuze genialiteit moeten we wel afscheid nemen van het doorzichtige motordeksel achteraan. Het is sinds de 355 Spider – die in 1999 uit productie ging en opgevolgd werd door de 360 Modena –  geleden dat we de motor visueel niet konden aanschouwen bij een tweezits cabriovariant van Ferrari. Onderstaande impressies zijn gemaakt door WildSpeed op basis van de verkregen info, dus we mogen er vanuit gaan dat deze de werkelijkheid sterk benaderen. (Via: TS)