BMW i8 Concept
BMW beloofde ons vandaag alles over het submerk i te onthullen. Aanschouw de BMW i8. Elektrisch, maar toch supersnel.

Op gebied van design doet de BMW i8 natuurlijk een belletje rinkelen, hij heeft namelijk zeer veel weg van het BMW Vision EfficientDynamics Concept. Sterker nog, de i8 is gewoon gelijk aan dat concept, zij het met enkele kleine aanpassingen. Onderhuids beschikt dit model over een 1.5 liter grote driecilinder motor die 220 pk levert in combinatie met 300 Nm. Verder beschikt de i8 nog over een elektromotor die 130 pk en 250 Nm levert. De combinatie van de twee leidt tot een vermogen van 354 pk en 550 Nm, zeker geen slechte cijfers.

Dankzij al die kracht kan de i8 in minder dan 5 seconden 100 km/u bereiken vanuit stilstand. Zijn topsnelheid komt neer op 250 km/u. Volgens de Europese cyclus verbruikt de i8 amper 2,7 liter per 100 km, een meer dan mooi verbruikscijfer. Dankzij een batterijpack van Lithium-Ion batterijen, kan de i8 35 km rijden zonder één druppel brandstof aan te wenden. De accu’s kunnen in 2u opgeladen worden in een 220V stopcontact.

De i8 is een BMW en beschikt dus over een 50/50 gewichtsverdeling. De accu’s zitten zo dicht mogelijk tegen de grond om voor een zo laag mogelijk zwaartepunt en dus zoveel mogelijk rijplezier te zorgen. Dankzij het gebruik van lichte materialen zoals koolstofvezel weegt de i8 1.480 kg. Niet uitzonderlijk weinig, maar als je rekening houdt dat er 2 motoren en een accupak onder het koetswerk zitten, lijkt dat gewicht meer dan aanvaardbaar.

BMW zelf beweert dat de i8 een 2+2-zitter is, de achterbank zal dus alles behalve ruim zijn. De kofferruimte meet 150 liter. Een praktische hoogvlieger zal de i8 dus niet worden, en dat is maar goed ook, want een praktische sportwagen is een contradictio in terminis. Tegen 2014 zou de i8 effectief op de markt komen, we zijn alvast benieuwd naar het eindresultaat!