Lewis Hamilton toonde zich gisteren de sterkste op het Nürburgring GP circuit.
Een zomerse dag konden we het gisteren niet echt noemen, met een temperatuur van slechts 12 graden en een track temperatuur van niet meer dan 15 graden. Net voor de start kwamen ook enkele regendruppels uit de hemel gevallen, wat even twijfel veroorzaakte over de bandenkeuze. Veel regen bleef echter uit, zodat iedereen uiteindelijk toch op slicks startte.
Het uitgaan van de rode lichten was het startpunt van een zeer geslaagde Grote Prijs. Lewis Hamilton had een uitstekende start en kon Mark Webber reeds voorbijgaan in de eerste bocht, ook Fernando Alonso kwam een kijkje nemen. Red Bull behaalde een perfecte tien op tien qua kwalificaties, maar het weekend voor Red Bull werd op dat moment reeds iets zwarter. De start van regerend wereldkampioen Vettel was ook niet om over naar huis te spreken, de Duitser moest Alonso laten voorgaan.
Dat Sebastian Vettel zich dit weekend niet uitstekend in zijn vel voelde, lag er dubbel en dik op. Na voor het eerst niet op de eerste startrij te vertrekken, verloor de Duitser de aansluiting met de top drie na een zeldzame spin. Afremmen met een band op een natte, witte lijn is nooit een goed idee. Vooraan ontstond een zeer fraai duel tussen Hamilton, Webber en Alonso. De drie leiders reden nek aan nek, tot Webber voor het eerst om nieuw rubber ging. Toen hij terug op het circuit kwam, heroverde hij zijn eerste startpositie. Het gevecht was echter verre van over.
Bij de tweede serie pitstops nam Hamilton de leiding, na een uitstekende lijn te kiezen in de eerste reeks bochten en zo met reeds warm rubber voorbij Alonso te schieten. Hamilton eerste, Alonso tweede en Webber pas derde. De leiders moesten op het einde van de Grote Prijs obligatoir hun harde band nog eens gebruiken, maar deze stops veranderen niets aan de volgorde van de top drie.
Ook achter de top drie werd een duel uitgevochten, hier tussen Felipe Massa en Sebastian Vettel. Ook zij moesten de harde band nog gebruiken en kwamen pas binnen in de laatste ronde. In tegenstelling tot de vorige Grand Prix ditmaal een uitstekende pitstop bij Red Bull, zodat Vettel de Braziliaan kon passeren in de pitstraat. Vettel blijft hoe dan ook leider in het kampioenschap met een comfortabele voorsprong, toch was deze Grote Prijs zonder twijfel een plezier voor het oog. Hopelijk raakt Vettel snel uit zijn dipje, want volgende week reeds is het reeds tijd voor de Grote Prijs van Hongarije.
Pos. | Rijder | Team | Tijd |
---|---|---|---|
1. | Lewis Hamilton | McLaren | 1:37:30.334 |
2. | Fernando Alonso | Ferrari | +3.980 |
3. | Mark Webber | Red Bull | +9.788 |
4. | Sebastian Vettel | Red Bull | +47.921 |
5. | Felipe Massa | Ferrari | +52.252 |
6. | Adrian Sutil | Force India | +1:26.208 |
7. | Nico Rosberg | Mercedes | +1 Ronde |
8. | Michael Schumacher | Mercedes | +1 Ronde |
9. | Kamui Kobayashi | Sauber | +1 Ronde |
10. | Vitaly Petrov | Lotus Renault | +1 Ronde |
11. | Sergio Perez | Sauber | +1 Ronde |
12. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | +1 Ronde |
13. | Paul di Resta | Force India | +1 Ronde |
14. | Pastor Maldonado | Williams | +1 Ronde |
15. | Sebastien Buemi | Toro Rosso | +1 Ronde |
16. | Heikki Kovalainen | Team Lotus | +2 Ronden |
17. | Timo Glock | Virgin | +3 Ronden |
18. | Jerome d` Ambrosio | Virgin | +3 Ronden |
19. | Daniel Ricciardo | HRT | +3 Ronden |
20. | Karun Chandhok | Team Lotus | +4 Ronden |
Niet gefinisht | |||
21. | Vitantonio Liuzzi | HRT | +16 Ronden |
22. | Jenson Button | McLaren | +18 Ronden |
23. | Rubens Barrichello | Williams | +37 Ronden |
24. | Nick Heidfeld | Lotus Renault | +50 Ronden |