Rijtest: Fiat Freemont

Rijtest Fiat Freemont
Dankzij de alliantie met Chrysler heeft Fiat een forse Crossover in het gamma, is de Freemont een nuttige aanvulling of een maat voor niks?

De economische crisis heeft niet alleen de bankenwereld op zijn kop gezet, ook in de autowereld werden de kaarten goed door elkaar geschud. We denken maar aan de overname van Saab door het kleine Spyker, maar ook aan de opportuniteit die Fiat zag in een partnerschap met het noodlijdende Chrysler. Fiat kocht zich gaandeweg in bij de grote Amerikaanse autobouwer, waardoor het in de toekomst zal kunnen profiteren van de schaalvoordelen die deze alliantie met zich meebrengt. Ondertussen is Fiat zelfs meerderheidsaandeelhouder van het Amerikaanse bedrijf geworden, met een belang van 53,5%. Het eerste resultaat van die samenwerking kunnen we vandaag al ervaren, de Fiat Freemont maakt namelijk deel uit van de wereldwijde strategie die Fiat CEO Sergio Marchionne voor ogen heeft voor de Fiat-Chrysler tandem. Dodge zal er in Europa niet meer aan te pas komen, waardoor een model als de Dodge Journey voortaan als een Fiat verkocht zal worden.

Rijtest Fiat Freemont

Dat de Fiat Freemont gebaseerd is op de Dodge Journey hoeven we jullie dus vermoedelijk niet meer te vertellen, de Freemont heeft namelijk zo goed als alle karaktertrekken van zijn donor overgenomen. Het Fiat logo staat hierdoor misschien wat onwennig op de neus van de Freemont, want we zijn het niet gewoon van de Italianen dat ze zo’n forse auto’s bouwen. Maar het idee op zich is zo gek nog niet. Fiat heeft namelijk al langer een leemte bovenaan haar gamma, waardoor het ongetwijfeld heel wat klanten misloopt. Met de Fiat Freemont kan het nu eindelijk ook een oplossing bieden voor de meest veelzijdige klanten, die erg uiteenlopende eisen hebben. De forse afmetingen van de Freemont zorgen namelijk voor standaard zeven zitplaatsen en een kofferruimte van maximaal 1.461 liter, waardoor de mogelijkheden erg uiteenlopend zijn. Het stoere uiterlijk kan daarnaast helpen om ook de actieve en meer sportieve consumenten naar het merk te lokken, waardoor het merk op een breder deel van de markt kan mikken. Qua looks werden enkel de bumpers gewijzigd en zien we achteraan nu nieuwe LED-achterlichten, die de wagen een iets Europeser voorkomen geven. De Freemont wordt wel in Mexico gebouwd, in dezelfde fabriek waar ook de Jeep Grand Cherokee van de band rolt. Maar dankzij de implementatie van Fiat’s World Class Manufacturing kunnen kopers gerust zijn van de kwaliteitsstandaard die de Freemont haalt.

Rijtest Fiat Freemont

De veelzijdigheid van de Freemont komt binnenin helemaal tot uiting, zo krijg je steeds standaard zeven zitplaatsen en merk je dat ook gedacht werd aan de noden van gezinnen. De derde zetelrij verdient meteen lof, want de manier waarop je hier twee extra stoelen tevoorschijn kan toveren is uitermate eenvoudig. De twee extra stoelen die uit de vloer naar boven kunnen geklapt worden zitten daarbij trouwens erg comfortabel en zijn dus zeker geen noodzitjes. Dat de beenruimte op de derde zetelrij iets minder is, viel te verwachten, maar zelfs een volwassene kan er plaats nemen mits men op de tweede zetelrij niet te kwistig is met de beenruimte. Ook de instap naar achter toe wordt zeer makkelijk gemaakt, de achterste deuren openen tot een hoek van 90°, waardoor je sowieso al een brede instap hebt, daarnaast schuift de tweede zetelrij op een rail naar voren, waardoor je erg eenvoudig naar de achterste zetelrij kan instappen. Ook leuk voor de passagiers is de theateropstelling die alle zetelrijen kenmerken, de tweede zetelrij staat dus iets hoger dan de eerste en de derde staat op zijn beurt iets hoger dan de tweede. Hierdoor zie je op elke positie wat er zich op de weg afspeelt.

Rijtest Fiat Freemont

Maar de functionaliteit van de Freemont valt niet enkel samen te vatten door de veelzijdigheid van de zeven zitplaatsen, Fiat heeft ook gedacht aan de allerkleinsten door standaard een ‘Child Booster’ systeem te voorzien voor de tweede zetelrij. Hiermee kan je een deel van de stoel naar boven klappen waardoor de kinderen iets hoger kunnen zitten en ook de veiligheidsgordel meer bescherming kan bieden. Een erg knappe functie die Fiat steeds standaard op de Freemont voorziet. Maar daar houdt het niet op, Fiat heeft ook tal van opbergvakken voorzien in de Freemont. Zo vinden we op de tweede zetelrij bergvakken in de vloer, waar kinderen hun boeken of speelgoed kunnen wegstoppen. Ook in de koffer is zo’n bergvak te vinden, de mogelijkheden lijken bijna onbeperkt. Daarnaast krijg je in de Freemont ook standaard drie zones airco, op de tweede zetelrij kan je zelf je temperatuur instellen, iets wat we zelfs bij premium constructeurs zelden zien. Ook het standaard 4,3″ touchscreen dat het mogelijk maakt om de airco en de radio te bedienen verdient lof, Fiat heeft duidelijk alles uit de kast gehaald om van de Freemont een mooi totaalpakket te maken. De algemene look en feel van de Freemont is trouwens prima, met softtouch materialen die het erg aangenaam maken om in de wagen te vertoeven. Het design van het interieur zelf is wel ietwat Amerikaans, Fiat zal er dus nooit een designprijs mee halen, maar goed, de wagen voelt wel erg degelijk aan en lijkt dus wel bestand tegen de meest extreme condities.

Rijtest Fiat Freemont

Momenteel is de Fiat Freemont enkel verkrijgbaar met twee dieselmotoren gekoppeld aan voorwielaandrijving. Het gaat om twee versies van de 2.0 MultiJet II motor, met 136 of 163 pk en telkens 350 Nm koppel. Beide motoren worden steeds gekoppeld aan een manuele zesbak, later volgt nog een 3.6 Pentastar V6 met 270 pk die aan een automaat gekoppeld zal worden. Begin 2012 zal deze Pentastar samen met de 163 pk sterke MultiJet ook met vierwielaandrijving gelanceerd worden. Wij reden de Fiat Freemont met de 2.0 MultiJet die over 136 pk beschikt, een motor die in België ongetwijfeld het leeuwendeel van de verkopen op zich zal nemen. We waren erg te spreken over de prestaties van deze instapper, hoewel hij 11,8 seconden nodig heeft om van 0 naar 100 km/u te sprinten, voelt hij niet meteen als een slak op de weg aan. Het hoge koppel van 350 Nm helpt hier ongetwijfeld om vlotte tussenacceleraties te bewerkstelligen. Eenmaal in beweging is de Fiat Freemont met deze motor namelijk meer dan vlot genoeg in het dagelijks verkeer. De motor laat zich ook schakellui rijden, in de dorpskom 50 km/u rijden in vijfde versnelling en dan zonder enige trilling optrekken tot 80 km/u, deze Fiat Freemont kan het allemaal. Het is dan ook merkbaar een rustige cruiser, ideaal voor de familieman die niet meteen als eerste aan het stoplicht dient weg te zijn. Fiat heeft ook merkbaar gesleuteld aan de geluidsdemping in het interieur, de motorgeluiden bleven bij normale belasting erg binnen de perken. Het opgegeven verbruik van de motor ligt op 6,4 liter/100 km, tijdens onze test tekenden we een verbruik van 7,3 liter/100 km op, dit in het heuvelachtig landschap dat de streek rond Montpellier kenmerkt, een puike prestatie.

Rijtest Fiat Freemont

Het rijden zelf is voor Fiat een erg belangrijk thema, hieraan heeft het merk bij de ontwikkeling van de Freemont namelijk erg veel aandacht besteed. Om te voorkomen dat de Freemont erg Amerikaans zou aanvoelen heeft het gesleuteld aan de ophanging, de demping en de sturing van de wagen. Ook het geluidsniveau binnenin werd zoals eerder aangehaald fors aangepakt. De ophanging van de Freemont is merkbaar comfortabel, iets wat deze familiewagen wel past, toch is de demping hard genoeg om overhellen in de bochten tot een minimum te beperken, een puike prestatie van Fiat. De sturing zelf is nog iets te licht naar onze smaak, iets wat de verbondenheid met Amerika nog erg duidelijk maakt. Het vergt dus wat gewenning om de wielen erg precies te positioneren, maar na een goede honderd kilometer heb je de smaak wel te pakken. De Freemont heeft dan ook duidelijk niet de ambitie om een sportief sturende auto te zijn, maar comfortabel cruisen kan hij als geen ander. Wij hadden wel de gelegenheid om het weggedrag van een versie met 17″ velgen te vergelijken met dat van een versie met 19″ velgen. Opmerkelijk genoeg bleef het comfort op hetzelfde niveau, maar was de sturing een stuk preciezer en scherper met de 19″ velg. Wie dus graag een iets scherpere sturing heeft doet er goed aan om voor de optionele 19″ velgen te kiezen, de optieprijs van 500 euro lijkt ons dan goed besteed.

Rijtest Fiat Freemont

De Fiat Freemont krijgt trouwens sowieso al een erg interessant prijskaartje opgespeld, de wagen is er namelijk al vanaf 27.500 euro inclusief BTW. Dan krijg je weliswaar de basisuitvoering, maar laat je hierdoor niet misleiden, de standaarduitrusting van de Freemont is namelijk erg uitgebreid. Zo krijg je standaard zeven zitplaatsen, drie zones airco, ESP+Hill Holder, 4,3″ touchscreen radio, 17″ velgen, cruise control, bandenspanningscontrole, keyless go en de Child Booster zetels voor de tweede zetelrij. Wie voor het hogere “Urban” uitrustingsniveau kiest krijgt er voor 29.000 euro handenvrij bellen met Bluetooth, een lederen stuur met versnellingspook, lichtsensor, parkeerhulp, dakrails, parkeersensoren achteraan en een elektrisch regelbare bestuurderszetel bovenop. Erg veel opties vind je daarnaast niet op de optielijst, lederen bekleding kost je bijvoorbeeld 1.500 euro, voor 19″ velgen vraagt Fiat 500 euro en voor het elektrische glazen zonnedak tel je 1.200 euro neer. De Fiat Freemont biedt dus erg veel wagen voor zijn geld, iets wat ongetwijfeld klanten naar de dealers zal lokken.

Rijtest Fiat Freemont

Conclusie

Hoewel critici nog steeds huiverig staan ten opzichte van de Freemont, lijkt het erop dat Fiat er goed heeft aan gedaan om het model in hun gamma op te nemen. De wagen biedt namelijk erg veel ruimte en functionaliteit voor een erg lage prijs en dat hebben de consumenten duidelijk al ondervonden. Tijdens het lanceringsweekend van de Freemont kon het merk al rekenen op erg veel belangstelling. Zo werden gedurende de eerste drie weken in België al 96 modellen besteld, terwijl het merk uitgaat van een jaarlijkse verkoop van 350 à 400 exemplaren. Ook in andere landen loopt de verkoop goed, met al 15.700 bestelde exemplaren ten opzichte van de 13.000 exemplaren die Fiat voor dit jaar had vooropgesteld. De critici krijgen dus duidelijk ongelijk, want met deze Freemont heeft Fiat een comfortabele en veelzijdige cruiser op de markt gebracht, die dankzij zijn functionaliteit en ruimte erg veel klanten weet te overtuigen. Enkel de sturing zou voor ons nog iets scherper mogen, maar met de optionele 19″ velgen lijkt dat euvel al deels verholpen.

Rijtest Fiat Freemont

Overzicht

+ Functionaliteit en ruimte
+ Motorprestaties
+ Comfort
+ Prijs

– Lichte sturing (beter met 19″)
– Interieur in Amerikaanse stijl

Rijtest Fiat Freemont

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

5 reacties op "Rijtest: Fiat Freemont"

  1. TDB 23-07-2011 om 15:44

    Zeer aantrekkelijk geprijsd zie ik!

  2. mrnix 24-07-2011 om 13:47

    19” op een SUV? 😛 

  3. Nico 28-04-2012 om 20:08

    Net een rijtest gedaan met de freemont 136 pk met 19″ velgen. Zeer vlotte en lichtsturende wagen, maar ben toch iets vlotter gewoon dus heb ik besloten om de 163pk urban te bestellen met de 19″ velgen 😉 nu nog 6 maandjes wachten 🙁

    • PJS 28-04-2012 om 20:37

      6 maanden wachten is lang! Maar toch proficiat met je aankoop Nico!

    • Kristof.freemount 12-05-2012 om 20:25

      Hmm 6 maand wachten ? veel opties bijbesteld dan ?
      ik heb deze vorige week besteld en wordt maandag geleverd !
       
       

Reageer

Reactie aan het plaatsen...