SLK55 AMG V8
Mercedes lepelt een nieuwe 5.5-liter atmosferische V8 in de SLK55 AMG.

Mercedes combineert de kracht van een achtcilinder met het verbruik van een viercilinder, dankzij een revolutionair Cylinder Management cylinder shut-off system geleend uit de Formule 1. Het vermogen van de atmosferische V8 (inderdaad, geen turbo’s!) bedraagt 422 pk, het koppel komt neer op 540 Nm. Wanneer je echter wat rustiger wilt rijden in de Controlled Efficiency stand, kunnen vier cilinders uitgeschakeld worden. Het gemiddelde verbruik bedraagt daarom slechts 8,5 l/100 km, de CO2-uitstoot amper 199 g/km.

Wanneer enkel cilinders één, vier, zes en zeven geactiveerd zijn, bedraagt het koppel nog 230 Nm. Het wisselen van vier naar acht cilinders gebeurt onmiddellijk en nagenoeg onopmerkelijk in niet meer dan 30 milliseconden. De nieuwe motor wordt bovendien gecombineerd met een start/stop-systeem dat steeds actief is in de Controlled Efficiency stand. De nieuwe motor is tot slot exclusief voor de SLK55 AMG.

Verder krijgt de SLK55 AMG een nieuw uitlaatsysteem met een speciaal stel kleppen, zodat de wagen zowel discreet als bulderend voor de dag kan komen. Bij lage belasting en onder de 2000 toeren per minuut blijven de kleppen gesloten, bij hevige acceleratie openen ze met een hoek van 15, 30 tot 50 graden. De lengte die de uitlaatgassen afleggen wordt zo beïnvloed, met duidelijke gevolgen voor het uitlaatgeluid. De SLK55 AMG zal voorgesteld worden op het autosalon van Frankfurt, foto’s zullen hoogstwaarschijnlijk niet lang meer op zich laten wachten.