Audi A5 Facelift 2012
Audi geeft het volledige A5-gamma een kleine update, zowel visueel als onderhuids. De S5 verliest zijn achtcilinder.

Audi heeft beslist dat de A5 klaar is voor een kleine update, zowel de Sportback, Coupé, Cabriolet als S5 ondergingen enkele wijzigingen. Aan de buitenkant werden de achterlichten en koplampen licht herzien. Ook de bovenste hoeken van de grille werden meer afgerond. De nieuwe voorbumper kreeg bovendien meer geprononceerde luchtinlaten en rechthoekige mistlampen. Wijzigingen aan de motorkap moeten de wagen een plattere en wijdere indruk geven. De update maakte de A5 tot slot een millimeter groter in elke richting, alsook werd het kleurengamma onder handen genomen.

Binnenin worden enkele nieuwe materialen gebruikt en is er een keuze uit nieuwe stuurwielen, die optioneel onderaan af te platten zijn. Een knop op het stuurwiel bedient voortaan de optionele zetelverwarming en zetelventilatie in drie stappen. Ook de startknop, de pook van de automatische transmissie, bediening van de airco en het optioneel Audi drive select system werden herzien. Alle displays krijgen voortaan een witte verlichting. Zoals buitenaf het kleurengamma werd aangevuld, is er binnenin keuze uit een nieuw gamma van bekledingen. De A5 Sportback is nu ook optioneel beschikbaar met vijf plaatsen.

Ook onder de motorkap werd grondig huisgehouden. Alle motoren zijn uitgerust met een start/stop-systeem en recuperatiesysteem voor de remenergie, het gamma bestaat uit drie benzinemotoren en vier zelfontbranders. De groenen onder ons mogen bovendien blij zijn, de CO2-uitstoot werd tot 22% verlaagd. Als instapper is er de 1.8-liter TFSI viercilinder met een vermogen van 170 pk en een gemiddeld verbruik van slechts 5,7 l/100 km. Het vermogen van de 2.0-liter TFSI blijft met 211 pk ongewijzigd, terwijl de 3.0-liter TFSI een nieuwe aanvulling is tot het gamma. Deze V6 met supercharger produceert maar liefst 272 pk.

De instapdiesel is de 2.0-liter TDI met 177 pk met een gemiddeld verbruik van slechts 4,7 l/100 km, prestaties gecombineerd met zuinigheid aldus. Naast deze viercilinder zijn er drie V6 dieselmotoren. De 3.0-liter TDI is beschikbaar met een vermogen van 204 pk en 245 pk. De 204-pk versie zou genoegen hebben aan 4,9 l/100 km. Iets later zou er een variant komen met lagere emissiecijfers en die bovendien zal voldoen aan de Euro 6 norm.

Niet te vergeten natuurlijk is de Audi S5. De V8 uit de vorige S5 verdwijnt helaas uit het gamma en moet plaatsmaken voor een 3.0-liter TFSI met een vermogen van 333 pk. Deze nieuwe motor zou 20 procent minder benzine verbruiken, met een gemiddeld verbruik van 8,1 l/100 km. De prestaties zouden echter nog iets de hoogte ingaan: 0-100 km/u is nu reeds voorbij na 4,9 seconden (-0,2sec) , terwijl de topsnelheid zoals reeds tevoren begrensd is op 250 km/u. De S5 krijgt tot slot een crown-gear differentieel, vergelijkbaar met dat van de RS5. Naast alle andere modellen beschikt ook de S5 over een elektromechanische stuurbekrachtiging.

Als laatste kunnen we nog even vermelden dat de verschillende veiligheidssystemen en infotainment systemen een update kregen. Ondanks de volgens Audi zeer grondige wijzigingen, zouden de prijzen slechts licht verhoogd worden. Voor de A5 Coupé 2.0-liter TFSI betaal je in Duitsland slechts €200 meer, de instapper kost daar €33.350.