Renault Megane RS Trophy Nurburg
Wat doe je om de hardcore-versie van een hot hatch aan de man te brengen? Hem wat extra faam geven met een rondje Nürburg natuurlijk!

En dat deed Renault dan ook met de Renault Mégane RS Trophy, de 265 pk sterke versie van de Renault Mégane RS. De Renault Mégane RS Trophy deed een rondje Ring in 8 minuten 7 seconden en 97 honderdsten en zet daarmee een behoorlijk aardige benchmark neer voor de andere sportieve voorwielaangedreven wagens. Zelfs wagens met achterwielaandrijving hebben het ongetwijfeld lastig de Mégane RS Trophy bij te houden. Deze extreme versie doet een rondje Ring ongeveer 9 seconden sneller dan zijn hardcore voorganger, de Mégane R26.R.

De Renault Mégane RS Trophy profiteert van de ervaring die Renault opdeed tijdens het deelnemen aan de F1. Zowel het chassis, de remmen en de motor werden door experten uit de F1 mede ontwikkeld. Dankzij het differentieel met gelimiteerde slip is het volgens testrijder Laurent Hurgon mogelijk om zonder onderstuur uit bochten te accelereren, wat wel uitzonderlijk is voor een voorwielaangedreven wagen. Het koppel tussen 2.500 en 5.000 toeren is volgens diezelfde persoon hoog genoeg om zeer vlotte hernemingen aan te kunnen.

In België kost deze betaalbare supercarkiller €34.500 zonder opties, full option komt hij op ongeveer €37.000 neer. Er zijn slechts 500 exemplaren beschikbaar, die vanaf september gecommercialiseerd worden. Potentiële kopers zijn er dus best snel bij. De RS Trophy beschikt over 265 pk, 360 Nm, doet de sprint van nul naar honderd in 6 seconden en beschikt over een topsnelheid van 254 km/u.

Lees en bekijk hier onze rijtest met de Renault Mégane RS.