BMW M5 F10 officieel
BMW heeft zonet officieel alle foto’s en details van de vijfde generatie M5 bekendgemaakt.

Deze ochtend konden we jullie al een hele serie gelekte foto’s voorschotelen, nu heeft BMW de officiële foto’s en informatie vrijgegeven. Het design van deze nieuwe M5 bouwt voort op wat we gewoon zijn van de M-divisie. Dat wil zeggen: een nieuwe voorbumper met extreem grote luchtinlaten om de motor en de remmen te koelen, atletisch gevormde wielkasten om de brede banden te kunnen herbergen, M “gills” op de flanken, een aerodynamisch geoptimaliseerde achterpartij met een diffuser tussen de twee dubbele uitlaatpijpen, een kofferspoiler en 19″ M lichtmetalen velgen in een exclusief dubbelspaak design.

Binnenin kiest BMW voor een combinatie tussen sportiviteit en luxe, in het interieur vinden we standaard een M-instrumentenpaneel, een met leder beklede middenconsole, M sportstoelen, exclusieve aluminium accenten, een dakbekleding van antraciet, een elektrische instelbaar sportstuur, vier zones airco en sfeerverlichting.

Onder de motorkap moeten we zoals aangekondigd het afscheid van de atmosferische V10 dulden, in de plaats krijgen we wel een 4.4-liter grote V8 met twee turbo’s die goed is voor 560 pk en 680 Nm koppel. Hiermee sprint de BMW M5 van 0 naar 100 km/u in 4,4 seconden, de sprint van 0 naar 200 km/u neemt exact 13 seconden in beslag. De topsnelheid wordt begrensd op 250 km/u, maar wie voor een M Drivers pakket kiest kan dat laten opkrikken tot 305 km/u. Voor de transmissie kiest BMW voor een zeventraps M automaat met dubbele koppeling, inclusief Launch Control en schakelflippers achter het stuur. Ook aan het milieu werd trouwens gedacht, de BMW M5 krijgt een start/stop-systeem en recupereert de remenergie en is zo 30% zuiniger dan zijn voorganger, gemiddeld verbruikt de nieuwe M5 9,9 liter/100 km.

De typische M-elementen voor een algemeen geprezen weggedrag zijn trouwens ook bij de nieuwe BMW M5 aanwezig. De BMW M5 beschikt over een uitermate sportief chassis met een M ophanging, M stuurinrichting, variabele dempers en een dynamische M instelling voor de stabiliteitscontrole. De pk-gewichtsratio komt op 3,3 kilogram per pk. De BMW M5 wordt daarnaast ook uitgerust met een actief slipdifferentieel, wat de tractie en stabiliteit bij wisselende manoeuvres en het accelereren uit bochten moet bevorderen.

De lancering van het model is voor het autosalon van Frankfurt in september, kostprijs in Duitsland zou boven de 100.000 euro uitkomen.