F1 Review: GP van Montreal, Canada

F1 review Montreal
Naast het spannende raceverloop in Le Mans hadden de autosportliefhebbers dit weekend ook de Grand Prix van Montréal om van te snoepen, in een uitgeregende en uitermate spannende race kon Button de overwinning claimen.

Dat het in Montréal zou regenen op zondag was al enkele dagen aangekondigd, maar dat het er zo hard zou regenen had niemand verwacht. De race werd dankzij de regen dan ook uitgeroepen tot de langste Formule 1 race ooit, met mede door een rode vlagsituatie van 2 uur, 4 uren tussen start en finish. Het vele wachten bij de fans werd echter ruim gecompenseerd door het spannende raceverloop die na de rode vlagsituatie ontplooide.

Start Race Montreal

Bij de start kregen we nochtans een vrij vertrouwelijk beeld te zien, Vettel had tijdens de kwalificaties een droog moment afgewacht en kon zo een mooie 1:13.014 op het bord toveren. Hierdoor kreeg hij alweer de polepositie toebedeeld, voor Fernando Alonso, Felipe Massa, Mark Webber en Lewis Hamilton. Door de regenval werd echter beslist om achter de safety car te starten, waarbij de teams verplicht zijn om met full wets te rijden. Niet meteen een zeer geapprecieerde beslissing van de racedirectie voor de fans, maar veiligheid gaat duidelijk voor in het hedendaagse F1, al leek deze beslissing misschien wel wat overdreven. Maar goed, na drie ronden safety car kon de race eindelijk aanvatten. Vettel die ondertussen de regels goed kent bepaalt zelf de snelheid zodra de lichten van de safety car uit zijn en probeert iedereen na de haarspeldbocht op te houden om pas daarna vol op het gas te gaan richting startlijn.

Hamilton Webber

De race start in de eerste chicane meteen met een licht contact tussen Webber en Hamilton, waarbij Hamilton Webber raakt en deze laatste spint. Gezien de lage snelheid was er geen schade aan geen van beide wagens, toch krijgen we de melding dat de racedirectie het contact wil onderzoeken. Hamilton valt in het begin van de race nog meermaals op met zijn vaak agressieve en tegelijk aantrekkelijke rijstijl. Zo probeert Hamilton Schumacher op te jagen om de vijfde plek, iets later mist hij echter een bocht en moet hij teammaat Button voorlaten. Hamilton ziet iets later een inhaalmogelijkheid bij Button en neemt die mogelijkheid, Button zou Hamilton niet hebben gezien en sluit het gat en knalt Hamilton daarmee in de pitsmuur. Exit Hamilton. Welkom Safety Car.

Hamilton Button

Tijdens de Safety Car periode beslist McLaren om Button van een setje intermediates te voorzien, geen slechte keuze zo blijkt, aangezien hij na de Safety Car periode sterke rondetijden neerzet met de minder gegroefde Pirelli’s. De keuze van McLaren wordt meteen opgevolgd door de andere teams, aangezien een droge lijn ontstaat achter Vettel schakelen ze haast allemaal over op intermediates. De droogte op het circuit bleef echter van korte duur, omstreeks 19u35 krijgen we opnieuw een Safety Car door een stevige regenbui. Alle teams kiezen weer voor de full wet regenbanden, waaronder Vettel die aan zijn tweede setje toe is. De regenintensiteit neemt echter niet af en doet de wedstrijddirectie besluiten om de rode vlag boven te halen, dit voor een ongeziene periode van 2 uur, want pas dan stopt het met regenen en lijkt het circuit terug op te drogen.

Rode vlag montreal

Net als bij de start gebeurt de herstart met nog 44 van de 70 ronden te gaan achter de Safety Car en met full wet regenbanden, door de gele vlag situaties die de rode vlag vooraf gingen is het deelnemersveld wel aardig door elkaar geschud. Vettel staat nog steeds op 1, gevolgd door Kobayashi, Massa en Heidfeld. Na ongeveer 20 minuten achter de Safety Car wordt de race terug op gang getrokken. Tijdens de gele vlag probeerde landgenoot Jerôme D’Ambrosio al te wisselen naar intermediates, iets wat hem initieel bij het einde van de gele vlag geen windeieren legde, hij klom namelijk snel op naar plaats 11. Marrussia-Virgin was echter vergeten dat zo’n wissel bij de start achter een safety car niet toegelaten was, en werd bestraft door een drive-through. Wie niet waagt, niet wint, zoveel is duidelijk. Na de gele vlagperiode kwamen zo goed als alle teams om een setje intermediates. Lang duurt deze periode zonder gele vlagsituatie echter niet, door een contact tussen Alonso en Button is het exit voor de Spanjaard. De Mercedes SLS AMG mocht alweer zijn kunnen bewijzen als leider van de race.

dambrosio montreal

Na deze Safety Car leek het wel tijd voor het finale epos van deze GP van Montréal, met alle incidenten hadden we nog niet veel periodes zonder onderbreking gezien. De herstart geschiedt met Vettel op kop, gevolgd door Kobayashi, Massa en Heidfeld. Webber die door enkele tegenslagen ver uitgezakt was kiest er meteen voor om als eerste voor slicks te gaan, dat levert hem meteen betere rondetijden op, wat hem weer toelaat aan te sluiten bij de top. Vettel blijft ondertussen rustig op kop, met meer dan 5 seconden voorsprong op Kobayashi. Ondertussen valt de remonte van Schumacher op, op het natte wegdek blijkt duidelijk dat Schumi zijn stuurmanskunsten nog niet is verleerd, Kobayashi en Massa waren druk in duel voor de tweede plaats en dat zorgde ervoor dat ze beiden wijd gingen in een bocht, Schumacher profiteert hier dan ook meteen als de spreekwoordelijke derde en schuift zo op naar plaats 2. Massa raakt later de vangrail en zakt zo terug naar een lagere plaats, ook Kobayashi valt door een pitstop terug naar plaats 5, wat Webber en Button de gelegenheid geeft op te rukken naar plaats 3 en 4.

vettel montreal

Iets later raakt de race opnieuw opgeschrikt door een incident, Heidfeld raakt met zijn voorvleugel het achterste van Kobayashi, de voorvleugel komt los en zorgt ervoor dat Heidfeld van het toneel verdwijnt. Gezien de vele brokstukken alweer tijd voor een Safety Car, ondertussen heeft de wedstrijdleiding trouwens al enkele minuten ook DRS terug beschikbaar gemaakt. De race herstart met Vettel op positie 1, gevolgd door Schumacher, Webber en Button. Die laatste drie zorgen voor erg veel spektakel in de laatst ronden, voormalig weltmeister Schumacher toont zijn kunnen en doet zijn best om Webber en Button achter zich te houden. Geen gemakkelijke taak als je weet dat de Mercedes van Schumacher niet over DRS beschikt, op de rechte stukken in Montréal bleek deze beweegbare achtervleugel voor erg veel voordeel te zorgen, wat Schumacher op voorhand al de verliezende partij zou maken. Toch ging het niet van een leien dakje voor Webber, die door het opjagen van Schumacher zelf een bocht miste en zijn plaats moest laten aan Button. Ook die had geen makkelijke taak aan Schumacher, maar kon vijf ronden voor het einde de taaie Duitser toch voorbij.

Schumacher Webber

De rondetijden die Button draaide waren opvallend beter dan Vettel, die op dit moment zo’n 3 seconden los rijdt. In 1 ronde slaagt Button er echter in om 1,5 seconden dicht te rijden, spanning ten top want zodra Button dichter dan 1 seconden op Vettel zou komen kon hij ook het DRS systeem benutten. Op twee ronden van het einde kon Vettel letterlijk de hete adem van Button voelen, in de laatste ronde zorgt dat ervoor dat de Duitser onder de druk bezwijkt en een kleine stuurfout hem de eerste positie kost. Button komt dan ook als eerste over de finish, Vettel als tweede en ondertussen is Webber erin geslaagd de laatste podiumplaats van Schumacher af te snoepen. Jammer voor de Duitser, die dankzij deze race zijn terugkeer meer dan rechtvaardigde. En alsof het slot nog niet voor genoeg spektakel zorgde, kregen de kijkers nog een unieke foto-finish voor Massa te zien die Kobayashi op de meet kon kloppen en zo toch nog op plaats zes kon eindigen. En dat was meteen het einde van ongetwijfeld één van de gekste Formule 1-races ooit.

Podiumceremonie Montreal

Pos No Driver Team Laps Time/Retired Grid Pts
1 4 Jenson Button McLaren-Mercedes 70 4:04:39.537 7 25
2 1 Sebastian Vettel RBR-Renault 70 +2.7 secs 1 18
3 2 Mark Webber RBR-Renault 70 +13.8 secs 4 15
4 7 Michael Schumacher Mercedes 70 +14.2 secs 8 12
5 10 Vitaly Petrov Renault 70 +20.3 secs 10 10
6 6 Felipe Massa Ferrari 70 +33.2 secs 3 8
7 16 Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari 70 +33.2 secs 13 6
8 19 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 70 +35.9 secs 18 4
9 11 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 70 +45.1 secs 16 2
10 18 Sebastien Buemi STR-Ferrari 70 +47.0 secs 15 1
11 8 Nico Rosberg Mercedes 70 +50.4 secs 6
12 17 Pedro de la Rosa Sauber-Ferrari 70 +63.6 secs 17
13 23 Vitantonio Liuzzi HRT-Cosworth 69 +1 Lap 21
14 25 Jerome d’Ambrosio Virgin-Cosworth 69 +1 Lap 24
15 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 69 +1 Lap 22
16 21 Jarno Trulli Lotus-Renault 69 +1 Lap 19
17 22 Narain Karthikeyan HRT-Cosworth 69 +1 Lap 23
18 15 Paul di Resta Force India-Mercedes 67 Accident 11
Ret 12 Pastor Maldonado Williams-Cosworth 61 Spun off 12
Ret 9 Nick Heidfeld Renault 55 Accident 9
Ret 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 49 Accident 14
Ret 5 Fernando Alonso Ferrari 36 Accident 2
Ret 20 Heikki Kovalainen Lotus-Renault 28 Driveshaft 20
Ret 3 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 7 Accident 5

Foto’s: Formula1.com

Deel dit bericht:

3 reacties op "F1 Review: GP van Montréal, Canada"

  1. Bob-S 14-06-2011 om 15:19

    Wat was het toch een heerlijk weekend voor de motorsport, en eindelijk vettel die eens niet wint! Chapeau ook voor button da manier waarop hij druk zette op vettel!

  2. Wolf 14-06-2011 om 15:54

    3 maal hoera voor Schumi. Jammer dat hij net het podium miste. Als Mercedes nu ook technisch vooruitgang boekt, kunnen ze echt meestrijden. Aan de rijders zal het niet liggen.
    Prima F1 seizoen tot nu toe. Alleen is Vettel/ Red Bull tot nu toe toch een maatje te groot voor de rest en is het seizoen qua punten/beslissing binnen 2 à 3 wedstrijden denk ik wel gelopen.

  3. Bob-S 14-06-2011 om 18:45

    @Wolf: Laten we dan hopen dat mclaren de volgende wedstrijden hun nog eens gaan laten zien he! En inderdaad spijtig dat shumi (zen eigenlijk wel verdiende) 3e plaats niet heeft kunne vast houden!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...