Le Mans Update 10u
Met nog minder dan 4 uur voor de boeg in Le Mans, blikken we snel even terug op de gebeurtenissen van deze nacht.

Gisteren kregen we tijdens de eerste twee wedstrijduren al allerlei incidenten te verwerken, waaronder de erg spectaculaire crash van McNish in de Audi #3. Maar daar hield de pech voor Audi niet op in deze 24-uren van Le Mans. Omstreeks 23u raakte Audi #1 met Mike Rockenfeller aan boord een Ferrari 458 Italia op een recht stuk waar de snelheden al snel oplopen tot 330 km/u. Van de Audi R18 bleef, behalve de monocoque waarin de bestuurder zich bevindt, amper iets over. Gelukkig kon Mike Rockenfeller eigenhandig uitstappen met enkel een verwonding aan zijn arm. Alweer een bewijs dat de LMP1-prototypes erg veilig zijn. Waar de crash van McNish nog deels als zijn eigen fout bestempeld kan worden, is het bij deze crash duidelijk dat de Ferrari de ruimte niet liet aan de Audi, waardoor Audi #1 langs het gras moest en begon te spinnen.

Gelukkig voor Audi bleef de crash dus zonder gevolgen, tot 0u30 kregen we de Audi RS5 Safety Car terug aan de kop van de race. Grappig feit daarbij was dat de Safety Car de pits in moest voor een tankbeurt, waarschijnlijk was die vergeten tanken na de vorige gele vlagperiode van 1u en had die niet gerekend op een nieuwe gele vlagperiode van 1 uur en 30 minuten. In de LMP1 klasse reed Audi nog steeds op positie 1 met de Audi #2, gevolgd door de drie Peugeot’s. Er werd een poos gespeculeerd over het feit dat Audi eventueel uit de race zou stappen, maar een eerste positie geef je niet zomaar op. De Audi #2 kon de nacht zonder incidenten doorkomen en bleef de hele tijd aan de kop van de race. Momenteel om 11:05 rijdt de Audi #2 op meer dan 1 minuut voorsprong van de eerstvolgende Peugeot, het worden nog 4 spannende uren, maar als Audi geen Ferrari meer tegenkomt lijkt het voor de Duitsers toch nog een mooie Le Mans te gaan worden.

Le Mans Update 11u

In de andere klassen blijft het ook spannend, in de LMP2 rijdt Graeves Motorsport (Nissan) 4 ronden voor Signatech Nissan. In de GTE Pro klasse heeft BMW wat terrein prijs moeten geven, momenteel rijdt daar AF Corse met een Ferrari 458 Italia als eerste en Corvette op de tweede plaats. Vooral die eerste twee plaatsen zijn nog druk bevochten aangezien beide wagens zich op minder dan 1 ronde van elkaar bevinden. In de GTE Am klasse vinden we de jammerlijke opgave voor de Aston Martin Vantage, aan de leiding vinden we er nu Corvette gevolgd door de Porsche 911 RSR en Ferrari F430. Ook hier lijken enkel nog de eerste twee posities te kunnen wisselen, tenzij er zich accidenten of technische problemen voordoen natuurlijk..

Nog enkele interessante links voor wie de race wil volgen:

Live berichten op twitter.
Online-livestream Audi + Telemetriek hier.
Live laptiming hier.