Volvo Test Track Days
Dat een Volvo echt naughty kan zijn, leerden we op de Volvo Test Track Days.

We voelden de S60 en V60 reeds eerder aan de tand, maar dan vrij beschaafd. Volvo gaf ons echter de kans deze wagens ook eens extremer te testen onder gecontroleerde omstandigheden op het testcircuit van Ford in Lommel. Bovendien waren ook enkele Duitse concurrenten aanwezig: de Audi A4 en de BMW 3-Reeks, wat een rechtstreekse vergelijking mogelijk maakte.

Na een aangenaam ontbijt in Brussel volgde een roadtrip naar Lommel. We groepeerden per vier en namen plaats in een wagen naar keuze: een Volvo S60 D3 of D5, een Volvo V60 D3, een BMW 316d of tenslotte een Audi A4 TDI. In colonne volgden we vervolgens de wagen van de instructeur. Onderweg waren vier tussenstops voorzien, waarbij telkens van auto werd gewisseld. Zo nam iedereen minstens eenmaal plaats achter het stuur en kreeg de hele groep de kans om de verschillende wagens onderling te vergelijken.

Zoals verwacht, haalde de BMW 3-Reeks de hoogste punten qua sportiviteit. De sturing was nog steeds directer dan die van de Audi en Volvo. Qua comfort moest de BMW wel onderdoen voor de A4 en S60/V60. De Audi A4 was bovendien ook opmerkelijk comfortabel op de achterbank, al kon de afwerking iets beter. Geen van beide Duitse concurrenten kon echter tippen aan het comfort van de beide Volvo’s. De zetels in de S60/V60 zitten zijdezacht, terwijl ook de ophanging alle schokken probleemloos absorbeert.

Het direct vergelijken van de motoren lukte iets minder, aangezien de vermogens niet meteen op elkaar waren afgestemd. Toch leek de D3 vijfcilinder in de Volvo, die we reeds eerder testten, de beste keuze. Het vermogen kwam nergens tekort en vooral het koppel van 400 Nm was reeds bij zeer lage toeren prominent aanwezig. Het verschil met de D5 was bovendien nauwelijks op te merken. De manuele zesbak in de D3 schakelde zeer vlot, de automatische transmissie in de D5 voelde eerder gedateerd aan. Reactietijden waren niet optimaal tot zelfs traag, wat zeker opviel later op het circuit.

Eens aangekomen in Lommel, begon het serieuze werk. Voor we het terrein van Ford mochten betreden, werd aan iedereen gevraagd zowel fototoestel als smartphone in bewaring te geven. Wat achter de schermen in Lommel gebeurt, is top secret. Alle Ford prototypes worden hier tot het uiterste getest, ook tijdens het weekend. Binnen de omheining liggen er vele kilometers asfalt, een paradijs voor elke petrolhead. Van een geasfalteerde cirkel met een diameter van zo’n 500 meter tot de enige banking in België. Bovendien herbergt Lommel ook een soort mountain road, waar wij later op de dag even tot het uiterste mochten gaan.

Na een korte lunch en briefing werden we in groepen opgedeeld. Volgende activiteiten stonden op het programma: een high-speed slalom, remmen en ontwijken, laten intreden van de stabiliteitscontrole en tenslotte twee hot-laps op de mountain road waarvan we eerder reeds spraken. De eerste drie activiteiten waren leerzaam, maar het voluit gaan op het heuvelachtig circuit was toch de belevenis van de dag. Bij deze activiteit werden we vergezeld van een instructeur, die de nodige tips gaf indien nodig. Helaas kregen we de automaat voorgeschoteld, al bleef de pret ongeëvenaard.

Tijdens de twee rondjes werd duidelijk dat de S60 echt naughty kan zijn. In tegenstelling tot wat je zou verwachten van een voorwielaandrijver, ging de wagen hier en daar zelfs oversturen. Opmerkelijk was het ingrijpen van het ESP-systeem. Het systeem laat de bestuurder voldoende vrijheid, maar als het echt nodig is, corrigeert het systeem perfect. Om nog eens extra te tonen tot wat de Volvo in staat is, nam de rij-instructeur het stuur even over. De grens van de S60 ligt duidelijk ver, zeer ver.

Als toetje mochten we tenslotte, mits het dragen van een helm, als passagier mee in een Volvo V60 T6 op de banking. Aan 230 km/u scheurden we erdoor, een unieke belevenis. Dat geldt eigenlijk voor de volledige dag. Volvo organiseert de Test Track Days vijfmaal dit jaar. Enkele duizenden geïnteresseerden schreven zich in, per evenement worden zo’n zestigtal gelukkigen geselecteerd. Naast ons waren er dan ook vele particulieren aanwezig en het was interessant ook eens hun mening over de verscheidene wagens te horen.

Conclusie

Hoewel de S60/V60 nog steeds een duidelijke Zweed is, straalt hij een hele portie Duitselijke degelijkheid uit. De afwerking van de wagens is subliem, het comfort is ongeëvenaard. Volvo heeft nog steeds een safety first imago en dat blijft ook bij deze S60 een kernwaarde. De wagen beschikt over meerdere systemen ter bevordering van de veiligheid (zie rijtest) en ook de passieve veiligheid behoort tot de top. Als we hem moeten positioneren ten opzichte van de BMW 3-Reeks en Audi A4, dan plaatsen we de S60/V60 tussen de twee Duitsers. De Volvo biedt het comfort van de Audi, maar dan nog iets extra. De BMW blijft sportiever, maar de Volvo komt steeds meer in de buurt. Indien we zelf mochten kiezen, gaan we bovendien zonder twijfel voor de D3-motorisatie. De souplesse van de vijfcilinder, de degelijke verbruikscijfers en de voor een diesel uiterst aangename klank geven de ultieme doorslag.

Lees hier onze rijtest met de Volvo S60 D3
Lees hier onze rijtest met de Volvo V60 T6

Lees hier onze rijtest met de BMW 320d xDrive Steptronic
Lees hier onze rijtest met de BMW 320d EfficientDynamics