Le Mans crash Audi McNish
De 24-uren van Le Mans is ondertussen al langer dan 4 uur bezig, tijd voor een eerste update.

De start van deze 24 uren van Le Mans verliep zonder brokken, al bleven die niet uit in het eerste deel van de wedstrijd. Terwijl langeafstandsraces vaak weinig duels bevatten, begon deze 79ste editie als een ware sprintrace. Audi viel Peugeot aan in de LMP1-klasse, BMW ging loeren bij de Corvette die voor zich uitreed. Om 15u25 kwam echter het eerste slechte nieuws van de wedstrijd. Aston Martin werd gedwongen de race van wagen 009 stop te zetten, nadat de motor het voor bekeken hield. Wagen 007 kreeg in dezelfde ronde ook problemen, maar werd nog naar de pit gebracht voor reparaties.

Aston Martin 009 LMS

Het meest schokkende moment was zonder twijfel de crash van Allan McNish, rijder in Audi Nr. 3. Na een goede start van de race zette de Schot al snel druk op de Peugeot 908 voor zich en slaagde er na enkele ronden ook in Audi op de drie eerste posities te zetten. Na de eerste pitstops ging het echter mis toen McNish Audi nr. 1 passeerde. De chauffeur van de 458 Italia met nr. 58 zag McNish niet en deed de deur dicht, raakte de Audi waarna de LMP1-wagen aan volle snelheid over het grint vloog en bijna over de bandenmuur belandde. Vlijmscherpe stukken vlogen overal, maar gelukkig raakten geen toeschouwers of fotografen gewond. Ook Allan McNish werd ongedeerd uit het wrak gehaald. “Gelukkig is Allan zonder kleerscheuren uit de auto gestapt”, zei Wolfgang Ullrich van het Audi-team. “Het is leuk om te zien dat onze auto’s zo veilig zijn, maar dit is toch niet de manier waarop we dat graag aantonen.” De 458 Italia kon op eigen kracht de pits bereiken, de Audi RS5 safety car werd voor meer dan een uur de leider van de race.

In het eerste uur had het team van Lucas Ordoñez, die de snelste kwalificatie reed in de LMP2-klasse, te kampen met een lekke band. Het grint langs de zijkant van het circuit is vlijmscherp. Gelukkig kon de wagen de pitstraat bereiken, verloor het team slechts twee minuten en geen positie. Landgenoot Vanina Ickx vertraagde op zeker moment eveneens, maar bereikte de pit en kon zonder problemen de wedstrijd verder zetten.

Nissan Lemans LMP2

Omstreeks 17u, na een uur de safety car aan de kop van de race gehad te hebben, kregen de rijders terug groene vlag. De stand in de LMP1 lag nog vast, met Audi door het uitvallen van McNish op nummer 1 en 2, en Peugeot op plaats 3, 4 en 5. Het verloop vanaf 17u is erg volatiel; de pitstop strategie, de duurzaamheid van de banden en de betrouwbaarheid van de wagens zal erg bepalend zijn voor het verdere verloop van de race. Om 19u24 rijdt Peugeot op plaats 1, 3 en 5, en Audi op plaats 2 en 4, maar de eerste vier wagens liggen nog op minder dan 1 minuut van elkaar en de Peugeot in positie 1 heeft nog een pitstop voor de boeg. Peugeot nr. 09 kreeg bij het begin van het vijfde wedstrijduur te maken met een kort probleem ter hoogte van Arnage, maar de wagen kon op eigen houtje de race terug verder zetten. Dit zou echter een voorteken kunnen zijn voor komende technische problemen bij Peugeot. Omstreeks 19u raakte daarnaast bekend dat de Aston Martin 007, die in het begin van de wedstrijd uitviel maar nog in de pits ter herstelling werd aangeboden, net als wagen 009 de wedstijd moest staken. Een ware domper voor het fabrieksteam van Aston Martin, van wie de techniekers en mecaniciens nu de resterende customer teams zullen helpen.

Timetable 19u

In de andere klassen is er trouwens minstens evenveel spanning te vinden, in de LMP2 klasse vinden we Team Oreca-Nissan op de eerste plaats en Strakka Racing (Honda) er dicht achter. In de GTE Pro klasse rijdt Corvette voorop, met de BMW M3 GT op minder dan een ronde. In de GTE Am-klasse rijdt de Aston Martin Vantage voor de Porsche 911 RSR en Corvette, maar de posities zijn ook in deze klasse nog zeer volatiel. Kortom: in Le Mans ben je nooit zeker van je positie tot op zondag om 15u met de geblokte vlag gezwaaid wordt.

Nog enkele interessante links voor wie de race wil volgen:

Update 0:27 – Alweer pech voor Audi, nu Audi #1 met Mike Rockenfeller aan boord ook een Ferrari 458 Italia heeft geraakt en out is. Mike Rockenfeller kwam ongedeerd uit de crash en kon zelf uit de wagen stappen. Veilig zijn de Audi’s dus in ieder geval. Alle hoop voor het team ligt nu in de handen van Audi #2 die momenteel op kop rijdt. Zondagochtend meer..