Porsche Boxster E
Porsche zet duidelijk in op een (deels) elektrische toekomst en toont ons de Porsche Boxster E.

De Boxster E beschikt over een elektromotor op de voor- en achteras en daarmee moet deze Porsche het stellen. Dit model is namelijk volledig elektrisch en maakt daarmee een stapje verder naar een elektrische toekomst. Eerder zagen we al de Porsche 918 SpyderPorsche Panamera S Hybrid, Porsche Cayenne Hybrid en de Porsche 911 GT3 R Hybrid, die nog steeds van een verbrandingsmotor gebruik maakten.

De Boxster E werd zo licht mogelijk gehouden en maakt het mogelijk nieuwe onderdelen zoals een elektromotor, batterijen en hoogspanningstechniek crashveilig in de wagen onder te brengen. Dankzij een evenwichtige aslastverdeling gedraagt de wagen zich zeer sportief en door de lage luchtweerstand kan de wagen niet alleen sneller rijden, maar ook verder.

De twee motoren ontwikkelen samen een vermogen van 180 kW (ongeveer 240 pk) en een koppel van 540 Nm. Het maximale toerental komt neer op 12.000 toeren per minuut. De motor moet het vooral van zijn immense koppel hebben, dat al vanuit stilstand beschikbaar is. Nul naar honderd neemt amper 5,5 seconden in beslag. De topsnelheid bedraagt 200 km/u.

Verder zijn er nog exemplaren van de Boxster E gemaakt die over één elektromotor op de achteras beschikken. Die wagens krijgen de helft van het vermogen en sprinten in 9,8 seconden naar 100 km/u. Een stuk trager dan de vierwielaangedreven variant dus. De topsnelheid komt hier neer op 150 km/u. Klinkt al wat minder voor een Porsche… De wagen kan zo’n 170 km afleggen na één laadbeurt.

Porsche Boxster E

Porsche Boxster E