Nieuwe BMW 1-Reeks Urban en Sport Line
Zoals beloofd komt BMW vandaag met de officiële informatie over de nieuwe 1-Reeks.

Dankzij de gelekte foto’s hebben we al minstens één nachtje kunnen slapen over het design van de nieuwe 1-Reeks. In profiel bleef het grotendeels bij het oude, maar de voor- en achterkant werden substantieel gewijzigd. Vooraan merken we invloeden van de 5-Reeks GT op, de neus is daarbij wat vloeiender en minder scherp vormgegeven dan zijn voorganger en de nieuwe koplampen geven de wagen een meer aimabele look. Ook achteraan vinden we nieuwe lichtblokken terug, die de nieuwe 1-Reeks een redelijk braaf voorkomen geven. Het design vergt dus wat gewenning, maar dat valt wel vaker voor bij nieuwe BMW’s en houdt de mensen kennelijk niet tegen om een BMW te kopen. BMW voert de 1-Reeks trouwens uit in twee versies: de Sport Line en Urban Line, respectievelijk de rode en blauwe 1-Reeks op de foto’s. Beide versies verschillen in interieur- en designdetails.

Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe 1-Reeks 8,5 centimeter langer geworden, de wielbasis nam daarbij met 3 centimeter toe. De hoogte bleef verder ongewijzigd, maar de breedte is ook met 1,7 centimeter toegenomen. Dat maakt dat de nieuwe 1-Reeks binnenin een stuk ruimer is dan zijn voorganger, zo is er 2,1 centimeter meer beenruimte achterin en is het koffervolume toegenomen van 330 naar 360 liter. Het interieur werd ook opgefrist en zou over meer kwalitatieve materialen beschikken. Optioneel krijg je het iDrive-systeem met een 6,5 of 8,8″ groot scherm. BMW ConnectedDrive is ook beschikbaar, met optioneel High Beam Assist, Adaptieve koplampen, Park Assist, achteruitrijcamera, Lane Departure Warning, Cruise Control met remfunctie, internetverbinding en de integratie van je smartphone.

Qua rijdynamiek is BMW trots op het feit dat de nieuwe 1-Reeks nog steeds over achterwielaandrijving beschikt. Combineer dat met een perfecte gewichtsverdeling en een moderne ophanging, en de 1-Reeks zou nog steeds één van de best sturende wagens in zijn klasse moeten zijn. Het motorgamma blijft uitgebreid, maar zal enkel nog viercilinders herbergen. Het gaat langs benzinezijde om een 116i met 136 pk en een 118i met 170 pk. Langs dieselzijde kan je kiezen voor de nieuwe 2-liter dieselmotoren, het gaat om een 116d met 116 pk, een 118d met 143 pk en een 120d met 184 pk. Later volgt ook nog een BMW 116d EfficientDynamics Edition met 116 pk uit een 1.6-liter diesel en een CO2-uitstoot van 99 gram/km. Alle motoren beschikken over een Start/stop-systeem en een optionele ECO-modus. Schakelen kan met een zesbak of een automatische 8-versnellingsbak.

BMW 116i: 136 Pk – 220 Nm – 8,5 sec – 210 km/u – 5,5 l/100 km
BMW 118i: 170 Pk – 250 Nm – 7,4 sec – 225 km/u – 5,8 l/100 km
BMW 116d: 116 Pk – 260 Nm – 10,3 sec – 200 km/u – 4,3 l/100 km
BMW 118d: 143 Pk – 320 Nm – 8,9 sec – 212 km/u – 4,4 l/100 km
BMW 120d: 184 Pk – 380 Nm – 7,2 sec – 228 km/u – 4,5 l/100 km

De nieuwe 1-Reeks zal zijn officiële première krijgen op het autosalon van Frankfurt in september en staat vanaf de herfst bij de dealers. De vanafprijs voor de 116i zou 22.200 euro bedragen.