Renault_Kangoo_2011
Op het autosalon van Brussel had Renault een wereldpremière met de nieuwe Renault Kangoo. Hoog tijd om de opgefriste gezinswagen aan de tand te voelen!

Om direct met de deur in huis te vallen, de Kangoo heeft zijn strepen in het verleden meer dan verdiend in de wereld van de MPV’s of ludospaces. Dat merk je meteen aan de frequentie dat je de Kangoo op onze wegen tegenkomt. De Kangoo is met zijn typerend hoog dak dan ook de ideale oplossing voor iedereen die op zoek is naar ruimte. De één gebruikt hem om zijn kroostrijk gezin van A naar B te brengen, bij de ander fungeert hij als lichte bestelwagen of gewoonweg als muilezel. Kortom, de Kangoo, een veelzijdige wagen.

Rijtest Renault Kangoo 2011

De eerste Kangoo zag het levenszicht in 1998, als opvolger voor de Renault Rapide die bedankt werd voor zijn al even legendarische levensperiode. In 2003 kreeg de wagen een facelift, en drie jaar later werd diezelfde combivan opnieuw in een vernieuwde vorm aangeboden. De nieuwe Kangoo was dus meer dan welgekomen, toch blijft het opmerkelijk hoe het design doorheen de jaren stand hield. De designers moeten dus niet al te veel focussen op het ontwerp van de wagen, maar buigen zich eerder over de vraag hoe ze de Kangoo nog praktischer kunnen maken.

Rijtest Renault Kangoo 2011

De nieuwe Kangoo groeide wat in alle richtingen, wat de binnenruimte uiteraard ten goede komt. Wie de nieuwe Kangoo wil onderscheiden van zijn voorgangers, hoeft enkel maar te kijken naar zijn uit de kluiten gewassen voorbumper. Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau wordt deze in een contrasterende kleur gespoten, waardoor de wagen toch wat meer persoonlijkheid krijgt. De neus heeft een schattige aanblik volgens enkele vrouwelijke geïnteresseerden, terwijl het reusachtige kofferdeksel misschien minder gemakkelijk opent wanneer er een wagen te dicht geparkeerd staat. Bij een in het water gevallen picknick heb je dan wel weer een ideaal regendak voor het hele gezin, kortom: ieder nadeel heb zijn voordeel. Dankzij de grote elektrische zijspiegels heb je een gunstig beeld van wat er rondom de wagen gebeurt en dankzij de optionele schuifdeuren vergemakkelijkt het instappen bij minder toegankelijke plaatsen.

Rijtest Renault Kangoo 2011

Als we binnenin plaatsnemen in de zachte zetels dan zien we een hele verbetering voor ons in vergelijking met het vorige model. Het instrumentenpaneel werd gekanteld en is nu ook bij invallend licht afleesbaar. De toerenteller is nu standaard, vroeger was dat niet het geval. De bediening van de airconditioning is verdeeld over 3 draaiknoppen, maar werkt minder snel dan je verwacht. De geïntegreerde TomTom (€490) doet zijn werk dan weer voortreffelijk, al is de verplichte bediening met de afstandsbediening nogal omslachtig bij het eerste gebruik. Voor die som kan je gerust een goedkoper model afzonderlijk aanschaffen, maar dan ben je wel gedoemd met de extra draden. De radio/CD-speler werkt zoals het hoort, eveneens hebben we de mogelijkheid om via een tweepolige audiojack een externe geluidsbron aan te sluiten. Maar dat systeem is zo omslachtig dat Renault beter een USB-aansluiting had voorzien. Optioneel kan je wel nog kiezen voor het Audio Connection Box, waarmee je jouw iPod of USB-stick wel zonder probleem kan aansluiten via een connector in het handschoenkasje. Maar in de 21ste eeuw mag Renault wel dat oude systeem achterwege laten…

Rijtest Renault Kangoo 2011

De kaalheid die vooraan heerst, is misschien wel het enige minpuntje dat we kunnen vinden bij de Renault. Het volledig interieur is er op afgestemd om zowel praktisch als ruim voor de dag te komen. Overal – echt overal! – zit er wel een opbergvak verstopt of vind je een praktisch gadget. Zo is er een A4 opbergvak voorzien in het dashboard, ideaal dus voor wat papierwerk of een blocnote. In de armsteun vooraan kan je enkele waterflessen verliezen, die hun koelte ook redelijk behouden. Bovenaan vinden we ook een ruime opbergplank, die bij de tweede rij voorzien is van “vliegtuig” opbergvakken waarvan Renault spreekt. Op het dak liggen er twee dakrails, die zich dankzij een vernuftig systeem in enkele seconden omtoveren tot een bagagerek. Deze Kangoo scoort ongetwijfeld een perfecte score als het gaat over functionaliteit.

Rijtest Renault Kangoo 2011

De achterbank biedt volwaardig plaats voor drie volwassenen, enkel biedt deze wat minder steun in de bochten. Voor de bezige bij op de achterbank voorzien de Fransen zelfs twee stevige klaptafeltjes. Dankzij de grote voorruit en vele zijramen hebben alle inzittenden een mooi overzicht over wat er rondom gebeurt. De achterbank laat zich overigens zonder moeite omvormen tot een vlakke laadvloer, waarmee er een oase van bagageruimte ontstaat. Grote of lange voorwerpen gaan er zonder problemen in, als je wat meer moeite doet kan je tot 2m50 nuttige laadlengte gaan.

Rijtest Renault Kangoo 2011

Rijden met de nieuwe Renault Kangoo gaat even vlot als zijn binnenruimte groot is. Een gezinswagen van dit formaat zal je niet aanwenden als tracktoy of om er op zondagmiddag op uit te trekken, dus vergeven we Renault het ontbrekende sensatiegevoel dat deze wagen met zich meebrengt. Hij brengt de inzittenden redelijk comfortabel naar het eindpunt, al kan de feedback van het wegdek misschien nog wat gedempt worden. Het stuurgevoel is ook zodanig afgesteld dat je er heerlijk mee door de stad kan tuffen, maar je ook op kruissnelheid op de autosnelweg kan verplaatsen. De optionele cruise control biedt zich daar dan ook aan als de ideale vriend voor langere ritten.

Rijtest Renault Kangoo 2011

Behalve de update van het interieur heeft men voornamelijk gesleuteld aan de krachtbron voorin. Zoals dat van de huidige wagens verwacht wordt, is het motorblok lichter en zuiniger geworden, terwijl de prestatiegegevens ongewijzigd bleven. Wij kregen de bekende dieselmotorisatie mee, namelijk de 1.5 dCi met hier 109 pk. An sich lijkt dat te weinig om de 1.500 kg zware Kangoo te bevoorraden van kracht, maar nooit hadden we het gevoel dat we iets tekort kwamen. Een familiewagen pur sang als deze zal ook nooit vragen om meer. Het enige minpunt aan dit blok is de lange en lastige koppeling. Zeker bij de lagere versnellingen moet je vrij ver doorgaan, wat we ook al zagen bij de Dacia Duster en Nissan Qashqai, die hetzelfde motorblok toebedeeld krijgen. De topsnelheid van deze versie bedroeg 169 km/u, en Renault meent dat je gemiddeld 5,7 liter diesel nodig hebt voor 100 km af te leggen. Wij deden met 7 liter iets meer, maar het is een aanvaardbaar verbruik. Dankzij een brandstoftank van 60 liter heb je overigens een immens bereik, ideaal voor gezinsuitstapjes naar de andere kant van het land. Naast deze topdiesel heeft Renault nog drie andere dieselvarianten van hetzelfde blok klaar staan. Zo bieden de Fransen de Kangoo ook aan met 70 of 90 pk waarbij het verbruik zakt richting de 5 liter. De instapper lijkt ons wel redelijk benepen qua vermogen, dus laat die zeker liggen als je toch enige respons wilt op het gaspedaal. Voor een Kangoo met ecopremie moet je nog even wachten op de Kangoo ZE.

Rijtest Renault Kangoo 2011

Voor de benzinefans onder ons is er de 1.6 liter benzinemotor. Die levert 107 pk, zijn topsnelheid komt neer op 165 km/u en hij verbruikt 8 liter per 100 km. Deze motor is als enige Kangoo combineerbaar met een automatische versnellingsbak. Die automaat beschikt over amper 4 verzetten, misschien iets te weinig. Zijn topsnelheid komt neer op 155 km/u. Alle handgeschakelde versies hebben slechts 5 verzetten, terwijl onze topmotorisatie als enige over een zesde verzet beschikt. Wie veel autosnelwegkilometers maakt, weet dus welke hij moet kiezen.

Rijtest Renault Kangoo 2011

Qua uitrustingsniveau’s voorziet Renault vier niveau’s die elkaar aanvullen. Beginnen doen we met Générique, al is die naam zeker geen waarheidsgetrouwe indicatie. Zo krijg je onder meer ABS, een serie opbergvakken, centrale vergrendeling, kofferverlichting, stoffen zetelbekleding en een schuifdeur langs de rechterzijde. Vervolgens doen we verder met Authentique, die daar nog eens een verwarmde achterruit, 15” siervelgen en audiobediening aan het stuur aan toevoegt. Bij de TomTom Edition krijg je al dat moois plus nog eens een geïntegreerde TomTom navigatiesysteem met alle wegen binnen de Benelux. Daarbovenop komen een multiposition bagagescherm, een armsteun met een reusachtig opbergvak, een tweede 12V stekker achteraan en elektrisch verwarmde buitenspiegels. Bij het Dynamique niveau krijg je alles wat je maar kan wensen, zelfs voor een gezinswagen. We praten hier dan over een cruisecontrol, 16” velgen, de befaamde vliegtuigopbergkoffers, getinte ruiten achteraan, een lederen stuurwiel..

Rijtest Renault Kangoo 2011

Omdat kiezen altijd een beetje verliezen is, voorziet Renault gelukkig ook nog enkele optiepacks, waarmee je een lager uitrustingsniveau toch wat kan opwaarderen. Zo is er het veiligheidspack (met onder andere ESP, een hoop airbags, ..) , een cruise pack (een snelheidsregelaar & begrenzer), een opbergpack (ontelbaar veel opbergvakjes), een functionaliteitspack (vliegtuigtafeltjes en opbergvakken in de achterzijde van de stoelen) en bestaan er twee Easy Pack’s. In deze Easy Pack’s vinden we automatische licht- en regensensoren en elektrische buitenspiegels terug.

Rijtest Renault Kangoo 2011

Mocht je een Renault Kangoo wensen die even rijkelijk uitgerust is als ons testexemplaar ben je 23.000 euro kwijt, maar dan heb je ook wel wat teveel van het goede. Met €15.100 heb je gelukkig al genoeg voor een 1.6 benzinevariant met het Authentique uitrustingsniveau. Voor de topbenzine betaal je dan weer standaard €17.300. De goedkoopste dieseluitvoering is de 75 dCi die voor €16.500 de jouwe is. Voor de 110 dCi betaal je dan weer €20.400 en dan zijn er nog enkele interessante opties. Met meer dan tien basisversies moet het wel lukken om voor elk een interessante configuratie te vinden.

Rijtest Renault Kangoo 2011

Als we zoeken naar concurrenten voor onze veelzijdige ruimtekampioen dan moeten we niet ver kijken. Landgenoot Peugeot heeft met de Partner een soortgelijk alternatief, die niet moet onderdoen qua styling. De Partner heeft dan weer een familievariant bij Citroën, de Berlingo. Deze drie wagens zijn zeker te vergelijken, al krijgt de recentere Kangoo misschien het voordeel van de twijfel. Als je het iets stijlvoller wil, kan je misschien eens kijken bij Fiat, die hebben ook net een gloednieuwe Doblo op de markt. Deze Italiaan heeft toch al enkele punten voorsprong wegens zijn uiterlijk, maar de MPV markt is al enkele jaren een speeltuin voor de Fransen. Prijsgewijs liggen de vier wagens erg bij elkaar, als je het nog goedkoper wilt moet je bij Skoda eens gaan informeren voor de Roomster. Voor deze Tsjech met Duitse invloeden betaal je slechts €11.000, voor de Volkswagen Caddy betaal je dan weer wat meer voor de Deutsche Gründlichkeit. De Roomster is wel een stuk compacter dan deze andere MPV’s.

Rijtest Renault Kangoo 2011

Conclusie

Als finaal eindoordeel kunnen we enkel maar tevreden terugblikken naar onze Kangoo-tijd. Hij is niet spannend, heeft een lastige koppeling en mist wat inhoud op het dashboard maar is o-zo-praktisch. Je gezin, je volledige inboedel of gewoon beiden, alles gaat zonder problemen in de reusachtige Kangoo. Zijn aangename rijervaring doet de expertise van Renault in dit segment alle eer aan.

Rijtest Renault Kangoo 2011

Overzicht

+ Ongelooflijk praktisch
+ Veelzijdigheid

– Bediening koppeling
– Vormgeving dashboard

Tekst & foto’s: Benjamin Van Maldergem