911 GT3 R Hybrid 2.0
De Porsche 911 GT3 R Hybrid 2.0 won de vierde voorbereidingsrace in de aanloop naar de 24-uren van de Nürburgring.

Minder tanken, langer rijden: het succesvolle recept dat het team met de 911 GT3 R Hybrid naar de overwinning bracht. Terwijl nagenoeg alle directe concurrenten nood hadden aan drie pit-stops om bij te tanken, had de 911 GT3 R Hybrid genoeg aan twee stops. De Porsche 911 GT3 RSR van team Manthey Racing finishte als tweede en zorgde zo voor een dubbele Porsche overwinning. De overwinning is een belangrijke stap in de voorbereiding van de 24-uren race op 25-26 juni.

Bij de verdere ontwikkeling van de 911 GT3 R Hybrid lag de focus op het verbeteren van de efficiëntie. Daarom werd het gewicht van de wagen gereduceerd van 1.350 tot 1.300 kg. Het gewicht van de hybride componenten zelf werd met 20 procent verlaagd. De algemene hybride lay-out bleef dezelfde. De output van de beide elektrische motoren nam toe van 60 naar 75 kilowatt elk. Deze motoren zorgen voor een boost van 200 pk die gedurende enkele seconden wordt aangehouden.

Porsche berekende zelfs dat deze boost overeenkomt met zo’n 32 pk extra conventionele kracht per ronde op de Nürburgring. De elektrische motoren worden automatisch geactiveerd door het gebruik van het gaspedaal. Indien gewenst, kunnen de rijders deze kracht ook manueel oproepen voor het inhalen. De elektrische motoren drijven de voorwielen aan, terwijl een 4.0-liter zescilinder boxermotor met een vermogen van 465 pk de achterwielen aandrijft. Het vermogen van deze verbrandingsmotor was origineel meer, maar werd verminderd met het oog op benzinebesparing.

De tactiek heeft zich duidelijk bewezen dit weekend gedurende een race van 4 uren lang, nu nog afwachten tot de 24-uren race zelf. Vorig jaar reed de 911 GT3 R Hybrid een lange tijd op de eerste plaats, tot de wagen door mechanische pech uitviel. Laat ons hopen dat de wagen dit jaar de finish haalt, wie weet zelfs met de eerste hybride overwinning in een 24-uren race.