Review: GP van Monaco

F1 Monaco 2011
Sebastian Vettel wint in Monaco na een opmerkelijke race en haalt zo vijf op zes.

Het smalle stratencircuit van het mondaine Monaco is een hel voor de Formule 1 piloten in hun voor de beperkte ruimte veel te snelle bolides. Toch kijken de rijders er elk jaar opnieuw naar uit en zien ze de race als dé ultieme uitdaging. Inhalen is zo goed als onmogelijk, maar dat belemmert sommigen er niet van te proberen. Soms lukt het, soms zorgt het echter voor een complete chaos. Het laatste scenario deed zich voor zes ronden voor het einde, toen een groot ongeluk voor een rode vlag zorgde. Daarnaast waren zoals elke race dit seizoen ook de banden een beslissende factor.

Pirelli nam naar Monaco voor het eerst de superzachte exemplaren mee. Velen voorspelden dan ook opnieuw een heleboel pit-stops, maar die bleven grotendeels uit door de opmerkelijke levensduur van de zachte band deze race (de hardste van de twee). Sebastian Vettel kwam zo maar één keer binnen, terwijl Jenson Button en Fernando Alonso er respectievelijk drie en twee nodig hadden. Vettel startte aan de leiding, maar een mislukte pit-stop zorgde ervoor dat hij achter Jenson Button terug op het circuit kwam, die rustig van hem wegreed. De Brit moest echter nogmaals de pits binnenkomen.

Sebastian Vettel echter trachtte de race uit te rijden met één pit-stop. De Duitser slaagde erin met banden van 45 ronden oud toch nog consistente rondetijden neer te zetten. Hoewel Alonso en Button sneller op weg waren, liet Vettel geen gaatje om in te halen. Zes ronden voor het einde gebeurde er echter een groot ongeluk achterin de wedstrijd, toen Adrian Sutil een klapband kreeg. Uitwijken was onmogelijk, zodat Alguersuari en Petrov de muur inknalden. Petrov verloor ook even het bewustzijn, maar de lichamelijke schade bleek achteraf beperkt. De vele brokstukken en geparkeerde bolides zorgden echter voor een rode vlag situatie. De wagens verzamelden op de grid en het wisselen van de banden was toegestaan, zodat Vettel vers rubber had om de laatste ronden af te maken. De Duitser deed dat ook en kwam als eerste over de finish, Alonso als tweede en Button als derde.

Voor Jenson Button zat er echter meer in het weekend, na ook een uitstekende kwalificatie. Terwijl Button steeds het hoofd koel hield, had zijn teamgenoot daar toch wat problemen mee. Lewis Hamilton was zonder twijfel de brokkenpiloot van de race. Na een veel te opportunistische inhaalpoging in Loews, raakte hij Felipe Massa die echter de deur toegooide. Iets later in de tunnel trachtte Hamilton opnieuw, waarbij Massa op een slechtere rijstrook belandde en aan volle snelheid de vangrail kuste. Na de rode vlag situatie nam Hamilton ook de eerste punten van rookie Pastor Maldonado af, toen hij in St. Dévote een aanrijding veroorzaakte en de Venezolaan de race moest staken.

Landgenoot Jérôme d’Ambrosio eindigde wegens de vele uitvallers op de 15de plek, voor de beide Hispania’s. Na zes races dus nog steeds geen punten voor de Belg, al kunnen we hem dat niet kwalijk nemen in de Virgin. Laat ons hopen dat er vers geld op tafel komt en Jérôme in de toekomst een snellere bolide ter beschikking krijgt. (Foto’s: GPUpdate)

F1 Monaco 2011

Deel dit bericht:

8 reacties op "Review: GP van Monaco"

  1. PJS 30-05-2011 om 10:32

    Alweer een mooie race, jammer dat we met een rode vlag te maken kregen.. Had Vettel graag nog 6 ronden zien verdedigen op zijn versleten Pirelli’s.. Ben vrij zeker dat het hem ook zou gelukt zijn.

    D’Ambrosio reed opnieuw een behouden race, en had zelfs wat pech met een blauwe vlag waar hij in de marbles moest rijden waarna een setje nieuwe banden noodzakelijk was. Virgin Racing was namelijk van plan om D’ambrosio maar met 1 stop (ronde 30) te laten finishen. Anders had hij waarschijnlijk nog enkele plaatsen hoger geëindigd.

  2. TDB 30-05-2011 om 10:49

    Ja was leuker geweest zonder de rode vlag. Denk dat Vettel zelf ook een beetje met een gemengd gevoel zit. Hij zal natuurlijk enorm blij zijn dat hij de overwinning in Monaco voor het eerst behaald heeft, maar langs de andere kant zal hij zijn eerste overwinning in de mondaine badplaats eerder anders voorgesteld hebben. Natuurlijk kan hij volgend jaar proberen nogmaals als eerste te finishen in Monaco 😉

  3. BNNY 30-05-2011 om 11:02

    Met zijn versleten banden had Vettel het niet gehaald, meer dan 60 laps in Monaco racen met de harde banden was geheel onmogelijk. Met een eigen tempo – klinkt vrij relatief – aanhouden was hem misschien nog gelukt, maar met Alonso in zijn zijspiegel…

    Vrij jammer voor Alonso, maar Vettel & C° hebben gegokt en gewonnen. Monaco blijft garant staan voor prachtige races!

  4. PJS 30-05-2011 om 11:09

    @BNNY; die zes ronden extra zouden het verschil niet gemaakt hebben. Ok, hij was trager, maar hij is wel een kei in verdedigen.. In Monaco kom je niet zomaar voorbij Vettel!

  5. BNNY 30-05-2011 om 11:12

    Fanboyz! Alonso zat al enkele ronden direct in zijn zog, daarmee kon hij ook gebruik maken van het DRS systeem.. Ik had het Alonso wel zien doen 😉

  6. PJS 30-05-2011 om 11:16

    Jammer dat we het nooit zullen weten! Het was in ieder geval een spannende “clash der titanen”, die te vroeg gestaakt moest worden.

  7. Bob-S 30-05-2011 om 12:21

    Ik denk dat ze ook nog rekening mochten houden met Button! Die reed eerst 12 seconde achter de leiders en in minder dan 10 rondes zat hij er achter mee te strijden! Maar inderdaad spijtig genoeg gaan we het nooit weten!

  8. TDB 30-05-2011 om 12:51

    @ Bob-S Ja en die had dan nog kunnen gebruik maken van het duel tussen Vettel en Alonso, terwijl die met elkaar bezig waren zou hij nog kunnen geprofiteerd hebben.. maar we zullen het inderdaad nooit weten!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...