Automobielvereniging Touring stelt openlijk het nut van busbanen in vraag, volgens de organisatie worden ze vaak aangelegd om de quota’s te halen.

Touring laat weer van zich horen, enkele weken terug kwamen ze met het voorstel om verkeerslichten ’s nachts oranje te laten knipperen, nu schieten ze met scherp op de busstroken. Volgens de organisatie hebben sommige banen geen nut omdat ze alleen maar worden aangelegd om bepaalde vooropgestelde quota te halen. De busstroken worden de laatste jaren aangelegd door steden en gemeenten om de doorstroming van bussen bij files te verzekeren.

Toch heeft Touring vragen bij de manier waarop beslist wordt om deze busstroken aan te leggen. “We hebben de indruk dat de openbaarvervoermaatschappijen het aantal kilometers willen behalen door busbanen aan te leggen op wegen waar het eigenlijk helemaal niet nodig is, op wegen waar geen files staan”, zegt woordvoerder Danny Smagghe. “Daar gaan die busbanen een omgekeerd effect hebben en net meer hinder veroorzaken in plaats van die op te lossen.” De vereniging vraagt dan ook dat een externe audit wordt uitgevoerd over het thema.

Het thema is uiteraard zeer herkenbaar, iedere automobilist heeft zich ongetwijfeld al eens afgevraagd waarom zij in de file staan terwijl er een busstrook vrij is die niet of amper gebruikt wordt. Volgens Brussels minister van Openbaar Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) hebben de busbanen echter wel een nut. “De aparte rijvakken voor bussen en trams die nu al zijn aangelegd, hebben wel degelijk het openbaar vervoer vlotter laten rijden”, klinkt het. De doorstroom van de bussen en trams gaat dus vlotter, maar wat met de netto doorstroom? Het heeft toch geen zin om enkele bussen per uur sneller te laten rijden om in de plaats kilometers files te hebben? Een kritische kijk op deze zaak lijkt dus aangewezen, want volgens Grouwels zijn de huidige busbanen nog de gemakkelijkste geweest: “nu komen de moeilijkste, waarbij we echt in concurrentie gaan met het autoverkeer.” (Via: DeRedactie)