Museo Dell Automobile
Vier jaar heeft de renovatie van het automuseum in Turijn geduurd, met een totaal kostenplaatje van 33 miljoen euro. Tijd om te kijken wat het in zijn mars heeft!

Laat ons eerst beginnen bij het museum zelf. De vormgeving is uiterst futuristisch en is afkomstig van de handen van Cino Zucchi en Francois Confino. De buitenkant oogt imposant dankzij het gebruik van lichte materialen en een uiterst moderne en strakke vormgeving. Wanneer we dan binnen komen, zien we een zeer moderne hal, een – commercieel obligaat – winkeltje met enorm veel gadgets, maar de meest opvallende plaats van het museum is de Piazza. Bij het vorige museum lag er op diezelfde plaats nog een tuin, nu is het een overdekte open ruimte geworden, die enorm futuristisch aanvoelt en waar we een presentatie voorgeschoteld kregen van de nieuwe Lancia Ypsilon. Wanneer we binnenkomen, oogt het museum dus zeer modern, maar op één of andere manier toch charmant.

Lopen we verder richting de collectie iconen die het museum tentoonstelt, oogt het museum al een stuk knusser. Elke wagen die het museum onderbrengt krijgt een prominente plaats in de tentoonstellingsruimte, je vindt er geen wagens die ergens weggedoken staan. Het museum vertelt de geschiedenis van l’automobile en stelt zelfs modellen tentoon van de tijd van voor Karl Benz zijn geniale uitvinding, die de wereld zou veranderen.

Ook al is dit culturele pareltje in Torino gevestigd, het stelt modellen van alle merken ter wereld tentoon, je ziet er dus niet enkel de Italiaanse automobielgeschiedenis. We zien bijvoorbeeld de Jamais Contente, een elektrische wagen van Belgische bodem die al in 1899 ontwikkeld werd en maar liefst 105 km/u kon bereiken, uitzonderlijk voor die tijd en zelfs nu zijn er elektrische voertuigen die daar moeite mee hebben.

Aan de liefhebbers van F1 werd er ook gedacht. Na een korte wandeling door een ruimte met de afbeelding van de grootste F1-helden kom je terecht in een ruimte waar de geschiedenis van de F1-wagen prachtig opgesteld werd. Enkele andere toppers zijn onder meer de Alfa Romeo RL SS uit 1926, de Mercedes Benz 500K uit 1936, de Fiat Turbina uit 1954, de Alfa Romeo Giulietta Sprint uit hetzelfde jaar, een Lancia Delta Evoluzione uit 1991 en nog veel meer.

Wie dus in Turijn is en een mooie wandeling doorheen de automobielgeschiedenis wil maken, kan voor €8 een bezoek brengen aan het Museo dell’Automobile. Een aanrader, zoveel is zeker! Een korte impressie van wat er terug te vinden is op de museumvloer, vind je in de galerij hieronder.