Mercedes wil een jonger publiek aantrekken

Mercedes A-Klasse Concept
Mercedes wil af van zijn oubollig imago en zal met nieuwe compacte modellen een jonger publiek proberen aantrekken.

De verkoop van Mercedes gaat gestaag achteruit, dit jaar werd het zelfs voor het eerst voorbijgestoken door Audi op de tweede plaats in het klassement van de luxewagens. Het imago van het merk zou daar deels voor aan de grondslag liggen, de gemiddelde leeftijd van een Mercedes koper ligt op 54 jaar, vier jaar ouder dan de gemiddelde leeftijd bij BMW en zes jaar ouder dan de leeftijd van de gemiddelde Audi-rijder. Mercedes heeft daarom besloten om het voortaan anders aan te pakken, en komt naast de nieuwe hatchback A-Klasse ook met een kleine Coupé en SUV om jongere kopers aan te trekken.

Mercedes schuwt de investeringen niet, het merk wil zijn verkoopcijfers tegen 2015 opdrijven van 1,3 miljoen verkochte modellen naar 1,5 miljoen verkochte exemplaren. De automaker bouwt daarom een nieuwe fabriek in Hongarije ter waarde van 800 miljoen euro en gaat daarnaast 600 miljoen euro investeren om een fabriek in Duitsland van een update te voorzien. Daimler wil de extra productiecapaciteit gebruiken om meer modellen in het compacte segment te gaan bouwen, een segment waar het merk nu amper greep op heeft. BMW en Audi slagen er nu wel in om jongere kopers aan te trekken, waarmee ze dan een loyale band proberen te creëren die ervoor moet zorgen dat ze op oudere leeftijd ook een duurder model van het merk zullen kopen.

Om een jonger publiek aan te trekken zal de toekomstige B-Klasse bijvoorbeeld uitgerust worden met verschillende veiligheids- en entertainmentgadgets, gaande van internet in de auto tot radargestuurde crashpreventie. Door deze gadgets aan te bieden hoopt Mercedes het prestige van de modellen te verhogen en tegelijk ook de kosten te verlagen. Mercedes haalt momenteel maar een winstmarge van 9,3% op zijn verkopen, terwijl Audi (10,6%) en BMW (11,9%) het op dit vlak een stuk beter doen. Om de prestaties wat op te krikken zou de nieuwe B-Klasse ook de krachtigere viercilinder uit de C-Klasse ter beschikking krijgen.

Ook de styling zou een fundamentele rol gaan spelen om een jonger publiek aan te trekken, de nieuwe B-Klasse zal een sportieve styling meekrijgen en over een meer luxueus interieur beschikken. Toch zou de nieuwe B-Klasse geen hatchback worden zoals de A-Klasse, het is namelijk de bedoeling dat de huidige kopers van een A of B-Klasse hun weg zullen vinden naar de nieuwe B-Klasse. Het model zal dus nog steeds een verhoogde zitpositie bieden en zal vermoedelijk op basis van de BlueZero Concept worden ontworpen. (Via: Autonews)

Mercedes BlueZero Concept

Deel dit bericht:

2 reacties op "Mercedes wil een jonger publiek aantrekken"

  1. kristofl 25-05-2011 om 23:18

    Tjah, echt hip is mercedes de laatste jaren inderdaad niet geweest.
    Ook de boot van de ‘compacte premium modellen’ hebben ze volledig gemist.
    Het zal een groot inhaalmanouvre worden.

  2. PJS 26-05-2011 om 12:22

    Het zal inderdaad een inhaalrace worden voor Mercedes. De gestegen vraag naar “compacte premium modellen” lijken ze over het hoofd te hebben gezien. Benieuwd wat de toekomst zal brengen…

Reageer

Reactie aan het plaatsen...