Toyota Verso S Rijtest
Elf jaar na de Toyota Yaris Verso komt Toyota eindelijk met een opvolger: de Toyota Verso S.

In de naamgeving werd dus de term Yaris weggelaten, wat de Verso S een eigen identiteit geeft. Toyota wil voortaan al haar MPV’s de naam Verso meegeven, terwijl de S in Verso S staat voor sizesmart en sophisticated. Smart en Sophisticated is de Verso S zeker en vast, maar Toyota claimt met een lengte van minder dan 4 meter de kleinste MPV op de markt te hebben. Waar ze de Size dan vandaan halen, is voor ons nog steeds een raadsel. Zeker als je weet dat zijn voorganger ook binnenin een stuk ruimer was. In vergelijking met zijn voorganger is hij dan wel weer een stuk eigentijdser geworden en kunnen we – zeker aan de voorkant – spreken over een strak design. De zijlijn van de Verso S is behoorlijk geblokt, maar dat kan de binnenruimte enkel maar ten goede komen. De bestuurder van de Verso S krijgt bovendien een niet onaardige cockpit.

Toyota Verso S Rijtest

Zoals we dat van Toyota gewoon zijn, is de afwerking zeer hoogstand. De gebruikte materialen zijn dan weer van iets mindere kwaliteit, maar goed, de Verso S is een zeer betaalbare wagen, premium materialen moet je dus niet verwachten. De versnellingsbak van de Verso S is redelijk hoog gemonteerd, waardoor je direct het “minibus-gevoel” krijgt. De versnellingsbak schakelt soepel en is gemakkelijk bereikbaar. De zetels zitten comfortabel, al moeten we hier wel bij vermelden dat we beschikten over lederen zetels. Bovendien kregen we één optionele armsteun, die handig is voor wanneer je op de autosnelweg vertoeft. Het instrumentenpaneel is duidelijk afleesbaar, enkel door het menu van de boordcomputer bladeren is iets minder gemakkelijk, je moet namelijk door je stuur heen op de knop ’trip’ duwen om andere informatie op het display weer te geven. Geen aanrader voor tijdens het rijden. Met het centrale scherm zit het dan wel weer snor, het is een aanraakscherm dat gemakkelijk te bedienen valt en alle entertainment-functies van de wagen beheert. Je kan ook naar je huidige verbruik en je verbruiksgeschiedenis kijken op een overzichtelijk interface-scherm.

Toyota Verso S Rijtest

Genoeg over de zitplaats van de bestuurder weliswaar, want de Verso S claimt een echte gezinswagen te zijn. Vooraan merk je dat onder meer aan een hele hoop centrale opbergvakken, maar liefst twee handschoenenkastjes én een ruimte tussenin om nog wat prullaria kwijt te geraken! In de deuren zelf is er dan weer ruimte voorzien voor een fles én een blikje tegelijkertijd. En dat niet alleen vooraan, maar ook op de achterbank. Beenruimte is er zeker en vast voldoende als je met kinderen onderweg bent. Twee volwassen op de achterbank lijkt ons een maximum om de rit comfortabel te houden. Wanneer de kinderen even niets te doen zouden hebben, kunnen ze steeds naar  buiten kijken door het enorme panoramisch dak, dat voor de gunstige prijs van 300 euro over de toonbank gaat. De kofferruimte is 430 liter groot, maar wanneer je de achterbank platlegt – dat kan zeer eenvoudig door aan twee hendels te trekken – komt er een bagageruimte van bijna 1.400 liter vrij. Ook al is het interieur zeer moduleerbaar en dynamisch, dat van de vorige generatie was een stuk praktischer en de laadklep was een stuk groter.

Toyota Verso S Rijtest

Wij gingen één week op pad met de 1.4 D4D dieselmotor van Toyota. Deze motor levert 90 pk, zeker en vast voldoende om van de Verso S een vlotte wagen te maken. De sprint van nul naar honderd doet hij in 12,1 seconden, de topsnelheid komt neer op 175 km/u. Echt snel is de wagen dus allesbehalve, maar het koppel is al vanaf 1.800 toeren beschikbaar, waardoor hernemingen gezwind geschieden. De Verso S heeft niet bepaald een grote dorst, volgens Toyota zou hij voldoende hebben aan 4,3 liter diesel per 100 km, wij klokten iets hoger af, op 5,7 liter per 100 km, een aanvaardbare score. De Verso S beschikt over zes versnellingen, de laatste versnelling dient vooral om zuinig te rijden. Wanneer je snel aan het optrekken bent, valt het op dat de kracht van de motor eventjes wegvalt van zodra je schakelt. Echt lang duurt dit weliswaar niet. Bij rustig rijden heb je hier overigens helemaal geen last van. Het is best mogelijk om laag in de toeren te blijven en je toch vlot door het verkeer te begeven. Toyota biedt ook nog een 1.33 liter grote benzinemotor aan met 99 pk. Die doet de sprint van nul naar honderd in 13,3 seconden en drinkt 5,5 liter per 100 km.

Toyota Verso S Rijtest

Het stuur van de Verso S is zeer licht, wat handig is bij het uitvoeren van manoeuvres. Het stuurgevoel is dus niet zeer direct, maar het stuur liet ons toch steeds toe om precies in te sturen. Je zal weliswaar nooit echt snel met een Verso S de bocht om kunnen gaan, de wagen is namelijk hoofdzakelijk op comfort afgesteld en dat merk je goed tijdens het bochtenwerk. De koets hangt lichtjes over wanneer je iets te optimistisch bochten neemt en echt veel zijdelingse steun moet je van het zitmeubilair niet verwachten. Toch geeft de Verso S steeds een veilig gevoel, niet onbelangrijk bij een gezinswagen. Dankzij de hoge zitpostitie heb je een mooi overzicht van wat er zich precies op de baan afspeelt en dankzij het ruime interieur heb je ook een mooi zicht rondom.

Toyota Verso S Rijtest

De Toyota Verso S is er al vanaf €14.999. Daarvoor krijg je het uitrustingsniveau Natura, dat direct al doet vermoeden dat dit niveau nogal basic is. De wagen beschikt dan over 15″ velgen, elektrische buitenspiegels, centrale vergrendeling, een radio met MP3-mogelijkheid, ABS en ESP. Voor de som van €15.720 krijg je het uitrustingsniveau Terra. Die uitvoering beschikt bovenop de Natura-uitrusting over een stuur dat ook in de diepte regelbaar is, een lederen versnellingspook, een multifunctioneel stuur, een centrale armsteun voor- en achteraan, tweeters in de deuren vooraan en luidsprekers achteraan. Eén trapje hoger vinden we het uitrustingsniveau Luna dat je €17.205 kost. In ruil voor dat geld krijg je onder meer mistlampen vooraan, een achteruitrijcamera, manuele airco, een aanraakscherm en Bluetooth. Het ultieme uitrustingsniveau kost je minstens €19.000 en omvat onder meer nog 16″ velgen, donkere zijruiten, een regensensor, automatische airco en een start-knop. Al de bovenvermelde prijzen zijn in combinatie met de 1.33 liter grote benzinemotor die 99 pk levert 5.5 liter benzine drinkt per 100 km en de sprint naar 100 km/u voltooit in 13,3 seconden.

Toyota Verso S Rijtest

De Toyota Verso S moet het onder meer tegen de Nissan Note, de Kia Venga, de Opel Meriva en de Hyundai ix20 opnemen. De Nissan Note is met zijn beginprijs van €14.300 iets goedkoper, maar beschikt dan weer over iets minder vermogen. De Kia Venga is €100 goedkoper dan de Verso S, maar beschikt in zijn basisuitvoering over 9 pk minder dan de Verso S. Hetzelfde geldt voor de Hyundai ix20. De Meriva is iets duurder, maar ook iets groter en een stuk flexibeler. Op zich is de prijszetting van de Verso S dus niet direct messcherp, maar zeker en vast wel verantwoordbaar.

Toyota Verso S Rijtest

Conclusie

De Verso S is helemaal terug van weggeweest en oogt moderner dan ooit. Het interieur is misschien minder moduleerbaar dan dat van zijn voorganger, de Verso S is nog steeds een echte gezinswagen met oog voor detail. De dieselmotor die we getest hebben, kwijt zich zeer goed van zijn taak. De Verso S is een relatief betaalbare wagen, al kost ons full-option model toch meer dan €22.000, oppassen dus met de optielijst.

Toyota Verso S Rijtest

Overzicht

+ Design
+ Motor
+ Panoramisch dak
+ Ergonomie interieur

– Minder moduleerbaar dan voorganger
– Te licht stuur

Toyota Verso S Rijtest

Toyota Verso S Rijtest

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes