Review: GP van Spanje

GP Spanje
Sebastian Vettel hield Lewis Hamilton achter zich in Spanje en kwam zo opnieuw als eerste over de finish.

Het Circuit de Catalunya staat erom bekend weinig inhaalmogelijkheden te bieden. Dit jaar zorgden de banden, het KERS- en DRS-systeem toch voor de nodige spanning. Het waren vooral de banden die het rijdersveld voortdurend door elkaar schudden. De leiders van de race hadden nood aan maar liefst vier pit stops, wat duidelijk wijst op de snelle slijtage van de Pirelli’s.

Het was de eerste niet-pole van het seizoen voor Sebastian Vettel, in de kwalificatie kon hij de tijd van teamgenoot Mark Webber net niet verbeteren. Zo stond de Duitser op de tweede startplek, met achter zich Lewis Hamilton op drie en Fernando Alonso op vier. Het was de laatstgenoemde die er als een raket vandoor ging bij het uitgaan van de rode lichten. De Spanjaard nam voor zijn thuispubliek meteen de eerste positie en bleef daar ook enige tijd rijden.

Hoewel Sebastian Vettel, die naar de tweede plek was doorgeschoven, duidelijk sneller was, kon hij Alonso niet meteen inhalen. Het was pas na de tweede pit-stop dat de Duitser voor Alonso op het rijdersveld terechtkwam. Ook Hamilton geraakte voor de Spanjaard en begon vervolgens aan een immens lang duel met Vettel. We zeggen wel duel, maar echte inhaalpogingen zijn er niet geweest en dit ondanks het KERS- en DRS-systeem. Hoewel Hamilton elke ronde dankzij deze hulpsystemen soms tot 20 km/u sneller ging op het rechte stuk, kon de Duitser hem steeds achter zich houden. Sebastian Vettel kwam dan ook als eerste over de finish, Hamilton als tweede.

De twee eersten reden een echte voorbeeldrace en Fernando Alonso zat hopeloos achter. Hij trachtte op zijn beurt Mark Webber achter zich te houden, maar de twee waren zo met elkaar bezig dat Jenson Button ronde na ronde dichterbij kwam. De Brit slaagde er bovendien ook in voor hen te eindigen. Button dus op drie, Webber raakte nog voorbij Alonso en finishte als vierde. Michael Schumacher reed eindelijk een respectabele wedstrijd en eindigde als zesde, net voor zijn teamgenoot Nico Rosberg.

We mogen natuurlijk onze landgenoot Jérôme d’Ambrosio niet vergeten. Onze Belg had helaas een minder weekend en slaagde er ook nu niet in echt potten te breken, al is dat vooral te danken aan de tragere Virgin-bolide. Jérôme eindigde als twintigste. Nu op naar de glamour van Monaco, waar inhalen nog een stuk moeilijker zal zijn.

F1 band Pirelli

Deel dit bericht:

5 reacties op "Review: GP van Spanje"

  1. PJS 23-05-2011 om 11:37

    Kortom: Forza Pirelli! Was een spannende race, met het duel Vettel-Hamilton en de knappe inhaalrace van Button. Wel zeer sterk dat Vettel Hamilton kon afhouden, ondanks dat Hamilton dankzij RDS een stuk sneller was op het rechte stuk. Is de Redbull zo meesterlijk in de bochten?

  2. TDB 23-05-2011 om 12:31

    De Red Bull heeft duidelijk tonnen veel grip en Sebastian’s beheersing van het gaspedaal doet ook een duit in het zakje. Bovendien werkte het KERS niet naar behoren bij Vettel dus extra sterke prestatie.

    Was bovendien opvallend hoeveel verschil er zit tussen de zachte en harde banden. Toen Button op zacht reed ging hij Alonso en Webber voorbij alsof het niets was.

  3. PJS 23-05-2011 om 12:51

    Dat het KERS systeem bij Vettel niet goed werkt gebruiken ze tegelijk ook deels tactisch.. Eerst omroepen “do not use KERS” om enkele ronden later “Use KERS” om te roepen. De Reactie van McLaren was dan ook hilarisch. “Lewis, Vettel’s KERS is not working.” 

    Het verschil qua banden vind ik persoonlijk een leuke extra parameter in de race. Nu kunnen teams verschillende tactieken proberen. Hebben die zachte banden niet een plotse degradatie?

    In ieder geval: Dit F1-seizoen is zowaar één van de spannendste in jaren. Ok, Vettel heerst momenteel, maar achter hem valt erg veel te beleven. De verschillende parameters zoals KERS, RDS en de Pirelli-banden, maken het in ieder geval erg leuk om zien.

  4. TDB 23-05-2011 om 13:07

    Het zijn inderdaad eens goede initiatieven om de races wat spannender te maken. Haha ja er wordt nogal wat ‘codetaal’ gebruikt ook! En inderdaad, vooral de zachte banden hebben een ZEER plots verval. Van degelijk naar plots zo goed als geen grip meer.

  5. Bob-S 24-05-2011 om 12:28

    Wat ik wel spijtig vindt, is dat ze tijdens kwalificatie hun banden willen besparen voor de race.
    Zo krijg je dat sommige teams niet voluit gaan!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...