BMW 328 Hommage
BMW heeft op het Villa d’Este Concours de 328 Hommage voorgesteld, ter ere van de BMW 328 uit de jaren dertig.

De BMW 328 wordt gezien als één van de meest succesvolle en best ogende sportwagens uit de jaren ’30. Het model kende zijn succes dankzij zijn dynamisme, esthetiek en hoge graad van innovatie, waarden waarvoor het Beierse merk vandaag nog steeds staat. Om de 75ste verjaardag van deze legendarische 328 te vieren, stelt BMW vandaag een hommage voor op het Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Het gaat om een tweezitter die het midden houdt tussen moderniteit en traditie, de hommage moet een beeld schetsen van hoe de legendarische BMW 328 er hedendaags zou uitzien.

Aangezien de klassieke BMW 328 een erg lichte constructie heeft en amper 780 kilogram weegt, wou BMW ook deze hommage uiterst licht maken. Grote delen van de BMW 328 Hommage werden dan ook in met koolstofvezel versterkte plastics (CFRP’s) gebouwd. Binnenin gebruikt het merk erg fijn leder en blinkend zwart-gepolijst aluminium, die moeten samen het pure en functionele karakter van een hedendaagse Roadster helpen belichamen. De 328 Hommage heeft trouwens geen deuren, net zoals de eerste testmodellen van de BMW 328. Maar er zijn nog meer gelijkenissen met de klassieke 328, kijk maar naar de ronde koplampen, de relatief langwerpige niergrille en de lange motorkap.

De BMW 328 Hommage wordt uitgerust met een 3-liter zescilinder, waarvan de prestatiecijfers niet werden vrijgegeven. Het model werd dan ook louter als hommage gebouwd, het zal nooit in productie worden genomen. Interessant detail: BMW-designer Adrian van Hooydonk reed de Mille Miglia met de klassieke BMW 328, terwijl hij zelf ook deze 328 Hommage ontwierp. De 75ste verjaardag van het model werd dus op gepaste wijze gevierd.