BMW heeft 4 motoropties voor de volgende M3

BMW M3 Competition Package
Het zal nog drie jaar duren voor de volgende generatie M3 op de markt komt, maar toch zorgt het model nu al voor hoofdbrekens.

Het milieuthema blijft voor hoofdbrekens zorgen bij de ontwikkeling van sportwagens. Eerder bleek al dat de atmosferische V10 uit de BMW M5 vervangen zal worden door een V8 met twee turbo’s. Nu lijkt ook de M3 een motorische downsizing te moeten ondergaan. De huidige M3 wordt namelijk aangedreven door een atmosferische én hoogtoerige 4-liter V8, die door de BMW-fanaten erg gesmaakt wordt voor zijn uitlaatgeluid en prestaties. Toch zou BMW zich genoodzaakt zien om de volgende generatie van een zuinigere motor te voorzien, dat betekent minder cilinders en/of meer turbo’s.

Algemeen aangenomen wordt dat BMW maar vier mogelijkheden heeft om de atmosferische 4-liter V8 uit de huidige generatie M3 te vervangen. De eerste motoroptie mag misschien meteen als een verrassing klinken, BMW zou eventueel wat schroeven aan de S65 V8 motor uit de huidige M3. Het merk zou het maximale toerental verlagen, maar tegelijk twee turbo’s toevoegen. Het uiteindelijke motorvermogen zou hierdoor niet veel hoger liggen dan de huidige V8, maar het koppel zou wel significant toenemen. Deze motor zou meteen ook bruikbaar zijn voor een mogelijke Z4 M en X3 M, en een stuk minder verbruiken dan de huidige V8 in de M3.

Een meer realistische oplossing lijkt echter de keuze voor een zescilinder. BMW zou de zes-in-lijn N54 motor uit de BMW 1M Coupé of Z4 sDrive35is aanpassen om meer vermogen te leveren in de BMW M3. Het grootste voordeel van deze oplossing is de relatief lage productiekost. De vraag blijft echter of deze motor krachtig genoeg zou zijn, aangezien er geen eenvoudige oplossing is om de cilinderinhoud te verhogen. Dan maar de V8 Twin-Turbo uit de toekomstige M5 downtunen en onder de motorkap proppen? Ook dit zou tot de mogelijkheden behoren, al lijkt het nadeel dat deze motor helemaal niet zou passen in een Z4 M of X3 M, terwijl deze kostentechnisch toch beter over dezelfde motor als de M3 zullen beschikken.

BMW zou echter een volledig ander concept momenteel als het meest plausibel zien, het Beierse merk zou een V6-versie willen maken van de S63 V8 motor uit de BMW X5 M en X6 M, met een nog onbepaald aantal turbo’s. U leest het goed: BMW zou voor het eerst, tegen de zes-in-lijn filosofie van het merk in, een V6 uit zijn hoed toveren. Deze motor zou echter voor een betere gewichtsverdeling zorgen en dankzij de V-opstelling klein genoeg zijn om in de Z4 en X3 plaats te nemen. Het laatste woord over de volgende generatie M3 lijkt echter duidelijk nog niet gezegd… (Via: M3Post)

BMW M3 Future Rendering

Deel dit bericht:

2 reacties op "BMW heeft 4 motoropties voor de volgende M3"

  1. Wolf 21-05-2011 om 13:19

    Vond de 6 cilinder uit de vorige generatie M3 ook een practige motor met een mooie huil.
    Misschien terug naar een atmosferische V6 dan maar……de turbo’s ‘dempen’ het geluid een beetje van een motor en zorgen door hun constante trekkracht voor minder racebeleving.
    Een 911 carrera S klinkt beter dan een Turbo 911 toch? De vraag is natuurlijk: gaat het om de beleving of om de kille prestaties? Beetje BMW versus Audi.

  2. TDB 21-05-2011 om 13:56

    Elke optie heeft duidelijk zijn voor-en nadelen! Maar ik heb er het grootste vertrouwen in dat de nieuwe M3 opnieuw een benchmark wordt!

Reageer

Reactie aan het plaatsen...