Chevrolet Volt
De Chevrolet Volt, het broertje van de Opel Ampera, is erin geslaagd om 1.600 km tussen 2 tankbeurten te rijden.

De eerste cijfers van Chevrolet Volt eigenaars lopen binnen, samen reden ze gemiddeld 1.280 kilometer tussen twee tankstops. In maart realiseerde iemand zelfs een tankloze afstand van 1.600 km. Het gemiddelde tussen twee tankbeurten in ligt op 30 dagen, de pompuitbaters kunnen nu al beginnen vrezen voor een lagere omzet.

Verschillende Chevrolet Volt-rijders maken er momenteel een sport van om zoveel mogelijk kilometers te rijden in EV modus. Steve Wojtanek is één van hen en reed 5.467 kilometer, waarvan 3.560 in de puur elektrische stand. Dat bracht hem op een gemiddeld verbruik van 1,94 liter/100 km. Dit wordt natuurlijk bereikt door de Volt ’s avonds telkens aan het stopcontact te hangen. De brandstoftank van 30 liter helpt enkel om de actieradius te verhogen, de elektromotor zorgt namelijk steeds voor het vermogen.

De elektromotor is goed voor 150 pk en 370 Nm koppel. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt 9 seconden en de topsnelheid werd begrensd op 160 km/u. Dat maakt van de Chevrolet Volt een dagelijks bruikbare wagen. De actieradius van de Volt om puur elektrisch te rijden bedraagt 40 tot 80 km, afhankelijk van de omstandigheden. Dankzij de brandstofmotor verhoogt die radius tot ruim 600 km. 80% van de automobilisten rijden voor het dagelijkse woonwerk-verkeer maar 64 km, waardoor een Volt haast enkel op elektriciteit rijdt. In Europa kost de Chevrolet Volt 41.950 euro inclusief BTW, maar heeft het tegelijk recht op 15% ecopremie.

Chevrolet Volt