Rijtest: MINI Countryman Cooper S ALL4

MINI Countryman Cooper S
MINI verruimt zijn horizon met de Countryman, de Cooper S belooft sportieve prestaties in een alledaags bruikbaar jasje.

MINI zat met zijn klassieke driedeursmodellen wat op een dood spoor, want ondanks het feit dat de kleine scheurijzertjes erg populair zijn bij het jonge doelpubliek, moest het merk ook denken aan de opvolging. Bruikbaarheid bleek daarbij het codewoord, met eerst de Clubman als ruimtelijkere MINI. Toch lijkt deze innovatieve vierdeurs-oplossing niet te volstaan voor een volwaardig gezin, de Clubman is er hooguit voor gezinnen met jonge kinderen of voor hippe vertegenwoordigers die genoeg laadruimte nodig hebben. Ook MINI had dit zo begrepen, en gaat met de Countryman een stap verder. Die is namelijk meer dan 4 meter lang, beschikt over vijf deuren, kan tot vijf personen vervoeren en beschikt met minstens 350 liter over evenveel bagageruimte als een Golf. Ideaal voor gezinnen?

MINI Countryman Cooper S

Dichter bij een ideale gezinswagen is MINI in ieder geval nog nooit geweest. De Countryman beschikt namelijk over een degelijke achterbank, die makkelijk bereikbaar is via de achterdeuren en waar je zelfs als volwassene niet krap zit. Daarnaast kan je de Countryman voor 990 euro optioneel met een panoramisch dak uitrusten waardoor het ruimtelijk gevoel alleen maar vergroot en is er in de kofferruimte plaats voor 350 tot 1.170 liter bagage. Achterin laat MINI de consumenten een belangrijke keuze. Zo kan je ofwel kiezen voor een klassieke achterbank die drie personen kan herbergen, ofwel ga je voor de optie waarbij je achteraan over twee losse stoelen beschikt, gescheiden door een zogenaamde center rail. Die laatste optie zou nog meer comfort moeten bieden en maakt van de Countryman een vierzitter, terwijl op de centrale rail allerlei gadgets zoals een brillen- of bekerhouder kunnen worden geklikt en verschoven. De rest van het interieur is vormgegeven in het typische MINI-thema, met speelse ronde klokken voor de toerenteller, de snelheidswijzer en de ventilatiemonden. Daarnaast is de afwerkingsgraad hoogstaand, de zetels zitten erg comfortabel en dankzij BMW is ook het optionele navigatiesysteem zeer capabel. De bediening ervan gaat vlot dankzij een fijne draaiknop tussen de handrem en de schakelpook, terwijl de werking en de visualisaties rechtstreeks overgenomen zijn van BMW.

MINI Countryman Cooper S

MINI wil zijn roots niet uit het oog verliezen en brengt naast de dieselmotoren ook een sportieve Cooper S op de markt. Die krijgt aan de buitenkant meteen enkele opvallende stijlelementen om zich te onderscheiden van de doorsnee Countryman. Zo krijgt de Cooper S een agressievere voorkant met een aangepaste onderbumper en een luchtinlaat onder de grille. Maar ook achteraan vinden we extra sportieve accenten terug, zo vallen de twee uitlaatpijpen samen met de aangepaste ondergrille op. Verder werden veel chromen accenten vervangen door zwarte robuuste plastics, iets wat zeer goed opvalt op ons wit testmodel. Kijk maar naar de side scuttles die de wagen kenmerken, deze zijn bij de Cooper S zwart en krijgen naast de witte richtingsaanwijzers het obligate S-logo opgespeld. Het geheel is zeker in combinatie met een witte koetswerkkleur een beetje over the top, maar sportief oogt deze gezinswagen in ieder geval.

MINI Countryman Cooper S

Die sportieve look is bij de Cooper S zeker niet all show but no go, onder de motorkap hang namelijk een 1.6-liter groot turboblok dat goed is voor 184 pk en 240 Nm koppel. Daarmee sprint de Cooper S met ALL4-vierwielaandrijving van 0 naar 100 km/u in 7,9 seconden en haalt hij een topsnelheid van 210 km/u. Koop je het model zonder deze optionele vierwielaandrijving dan gaat de sprint zelfs nog 4 tienden sneller. Daarnaast kan je ook kiezen voor een fiscaal zeer aantrekkelijke versie met 163 pk, die nagenoeg dezelfde prestaties neerzet. De Cooper S maakt van de Countryman in ieder geval een vlotte wagen, maar echt sportief kan je het moeilijk noemen. Door de hogere zitpositie vervaagt sowieso een deel van de rijbelevenis. Daarnaast is ook het onderstel comfortabeler afgesteld, waardoor je het sportieve karakter minder intens kan beleven als bij de echte go-kart modellen. Voor ons mocht er dus evengoed een Cooper D onder de motorkap gelegen hebben, de Countryman smeekt namelijk niet meteen om een krachtige motor. Ons testverbruik lag daarnaast flink hoger dan het opgegeven verbruik, in de stad kom je makkelijk op 9,5 liter/100 km uit, algemeen reden we 8 liter/100 km bij elkaar.

MINI Countryman Cooper S

Op het vlak van rijgedrag kennen we de MINI-modellen traditioneel als scherp sturende wagens die het clichématige go-kart gevoel naar de openbare weg brengen. Dat zijn uiteraard goede eigenschappen voor een wagen die een jeugdig doelpubliek moet plezieren, maar met de Countryman zag MINI zich toch genoodzaakt enkele aanpassingen door te voeren. Aan het scherpe stuur werd gelukkig niet geraakt, de Countryman volgt de instructies die via het stuurwiel worden doorgegeven zeer correct op en het stuurgevoel is erg evenwichtig. Het onderstel werd daarentegen wel wat comfortabeler afgesteld, om niet elke put in de weg aan de passagiers te moeten communiceren en zo het comfort binnenin te verhogen. Ga echter niet denken dat deze Countryman over een slap onderstel beschikt, maar in vergelijking met een driedeurs MINI is dit een hemelsbreed verschil. Het onderstel is meer vergevingsgezind voor oneffenheden maar maakt scherp sturen nog steeds mogelijk. Het merk kan echter niet verhinderen dat de Countryman wat overhelt in de bochten, maar dat hoort ongetwijfeld bij het compromis dat MINI moest sluiten. De Countryman is dan ook de meest comfortabele MINI op de markt, maar de typische MINI karaktertrekken blijven aanwezig.

MINI Countryman Cooper S

Optioneel kan je trouwens voor ALL4-vierwielaandrijving kiezen. Dat systeem wapent de Countryman niet alleen voor de onverharde wegen, het helpt de Countryman ook aan meer grip op het asfalt. De ALL4-aandrijving is enkel beschikbaar voor de Cooper S en Cooper D, en stuurt bij normale rijomstandigheden 50% van het motorvermogen naar de achterwielen. In extreme gevallen kan dit echter oplopen tot 100%, waardoor een veiliger weggedrag bekomen kan worden. De keerzijde van de medaille is echter een meerprijs van 1.750 euro en een hoger opgegeven verbruik. Zelf zien we het ALL4-systeem niet als essentieel, ook zonder heeft de Countryman een zeer evenwichtig weggedrag. Wil je je Countryman echter wapenen tegen meer extreme omstandigheden, dan is het een interessante optie.

MINI Countryman Cooper S

Goedkoop is de MINI Countryman Cooper S ALL4 niet, hij staat namelijk pas vanaf 29.900 euro op je oprit. Het instapmodel, de MINI One Countryman met 98 pk, is er echter al vanaf 20.600 euro. De Cooper S krijgt weliswaar al een vrij uitgebreide standaarduitrusting, met airco, sportzetels, mistlampen, dakrails, alarmsysteem en verwarmde buitenspiegels. Toch mag je de optielijsten niet uit het oog verliezen, want die nemen naar goede gewoonte een fikse hap uit het budget. Ons testmodel kreeg bijvoorbeeld het Chili-pakket, dat voor 3.035 euro onder andere 18″ lichtmetalen velgen, Xenonlichten, boordcomputer, Chrome Line interieur, fluwelen tapijten en lederen stuur combineert met kortingen op andere opties. Zo betaal je in combinatie met het Chili-pakket voor het navigatiesysteem Business 1.475 euro in plaats van 1.695 euro, kost lederen bekleding 1.110 euro in plaats van 1.490 euro en betaal je voor het Wired pakket 1.585 euro in plaats van 2.065 euro. Dat laatste pakket combineert het navigatiesysteem business met Bluetooth connectiviteit, USB-aansluiting en voice control. Verder biedt MINI nog het City, Lighthouse en Red Hot pakket aan, dat telkens bijhorende opties combineert tegen een gereduceerd tarief.

MINI Countryman Cooper S

Conclusie

De MINI Countryman is de meest comfortabele MINI die je momenteel kan kopen. Hij biedt een veel hogere bruikbaarheid dan de andere modellen van het merk, maar het model is zijn roots niet vergeten. Achter de zachtere demping zit namelijk nog steeds een snedig weggedrag dat gekoppeld wordt aan een scherp en evenwichtig stuur. De Cooper S zorgt daarbij voor meer dan voldoende pit, al zien we die motor liever in de kleinere modellen van het merk terug. De eerder door ons geteste Countryman Cooper D had op ons een minstens even positieve indruk nagelaten, al maken de sportieve visuele extra’s de Cooper S extra leuk. Het enige minpunt lijkt ons dan enkel nog de prijzenpolitiek, ons volledig uitgerust testmodel moest 40.000 euro opbrengen, en dat is zelfs voor een lifestyle model veel geld.

MINI Countryman Cooper S

Overzicht

+ comfortabel
+ Direct stuur
+ Navigatie en bediening
+ Veel grip met ALL4

– Verbruik Cooper S
– Prijs

MINI Countryman Cooper S

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

1 reactie op "Rijtest: MINI Countryman Cooper S ALL4"

  1. fifa 18-05-2011 om 23:12

    Een leuke auto voor het gezin! Maar mag voor mij ook gewoon met Cooper D 🙂

Reageer

Reactie aan het plaatsen...