Suzuki Swift Rijtest
De Suzuki Swift is al sinds 1983 op de markt. Hij kreeg al snel het imago van een leuk en speels wagentje, maar is hij dat nog steeds?

De vorige generatie Swift werd over het algemeen bijzonder gesmaakt. Dat de nieuwe Swift enkel door het geoefende oog onderscheiden kan worden van zijn voorganger is dus misschien niet per se een slechte eigenschap. De nieuwe Swift, inmiddels de vijfde telg uit een succesvol geslacht, heeft een licht hertekende neus en ook de achterkant werd subtiel gewijzigd. De schuin aflopende en bijgevolg sportieve zijlijn is ongeveer gelijkaardig gebleven. De achterlichten zijn iets moderner en breder dan voorheen. Over het algemeen weet de Swift met zijn guitige looks best te overtuigen en dat duidelijk niet alleen bij ons, want je ziet de nieuwe Swift al behoorlijk wat rondrijden.

Suzuki Swift Rijtest

Binnenin is de Swift een stijlvolle wagen. Het instrumentenpaneel ziet er zeer aantrekkelijk uit en is bovendien uiterst overzichtelijk. Alle materialen die we konden aanraken voelden degelijk aan, zeker de middenconsole met zwarte pianolak viel bij ons zeer goed in de smaak. ’s Nachts licht dat paneel overigens rood op, zeker niet onaardig. Centraal kan alles in verband met audio en verwarming bediend worden. Beide bedieningspanelen zijn naast esthetisch ook functioneel, al moeten we erbij vertellen dat ons testmodel enkele problemen had met de airconditioning. Die weigerde namelijk zeer koude lucht te blazen, best wel storend als je een wagen tijdens een warme periode testrijdt. Dan maar de ruiten elektrisch openen… De ruimte op de achterbank volstaat voor kleine kinderen, maar ook volwassenen kunnen hier voor een korte rit zeker en vast plaatsnemen. De driedeurs versie biedt volgens Suzuki plaats aan 4 personen, de vijfdeurs versie kan één passagier meer vervoeren. Uitstappen is dan weer minder eenvoudig, dit is te wijten aan de korte achterdeuren. De koffer is met zijn 211 liter niet echt ruim bemeten, wat wel jammer is. Hier zou Suzuki beter kunnen doen!

Suzuki Swift Rijtest

Onder de motorkap houdt Suzuki het zeer eenvoudig. De Swift komt met een 1.2 liter grote benzinemotor of met een 1.3 liter grote dieselmotor. Wij testten de benzinemotor. De motor voelt namelijk zeer soepel aan, zeker wanneer je het blok hoog in toeren houdt. Tegelijkertijd slaagt Suzuki erin om het verbruik redelijk laag te houden. Zelf spreekt het merk van 5 liter per 100 km, wanneer wij normaal met de wagen reden kregen we 5,6 liter per 100 km te zien, zeker en vast een goede score. Wanneer je de motor met een viertraps automaat zou bestellen, dan komt het opgegeven verbruik neer op 5,5 liter per 100 km, alles behalve een slechte prestatie. De benzinemotor levert 94 pk bij 6.000 toeren. Dat vermogen en een koppel van 118 Nm zorgen er samen voor dat de Swift – goed voor 960 kg – in 12.3 seconden naar 100 km/u sprint. Zijn topsnelheid bedraagt 165 km/u. De CO2-uitstoot van 116 gram per km is net te hoog om een ecopremie binnen te halen, maar voor een benzinewagen is die score zeker en vast niet slecht. De 1.3 liter grote dieselmotor levert amper 94 pk, maar combineert die paarden wel met 190 Nm aan koppel. de sprint van nul naar honderd duurt vier tienden langer dan bij de benzinemotor. Het verbruik ligt dan weer een stuk lager, op 4,2 liter per 100 km. Dankzij de CO2-uitstoot van 109 gram per km, krijgt je een ecopremie van 3%.

Suzuki Swift Rijtest

De Swift is een compact wagentje dat voldoende ruimte laat voor rijplezier. Het onderstel heeft een optimum gevonden tussen comfort en sportiviteit en net dat maakt van de Swift een heerlijk sturend wagentje. Dat en het feit dat het stuur van de Swift echt wel zeer direct is. Heerlijk! De Swift verandert behoorlijk scherp van richting en weet goed met bochten om te gaan. Dat in combinatie met een pittige motor maakt van de Swift een dynamische en vinnige wagen. De versnellingspook ligt goed in de hand en beschikt over vijf verzetten, misschien één te weinig voor een rit op de autostrade, maar voor de rest hoor je ons zeker en vast niet klagen. Ondanks het feit dat de Swift niet over een zesde versnelling beschikt, springt hij toch zuinig om met brandstof op de autostrade. De remmen van de Swift zijn meer dan accuraat en reageren vlot als je het rempedaal hard induwt. De Swift is samengevat een heerlijk directe wagen.

Suzuki Swift Rijtest

De Suzuki Swift is een behoorlijk uitgerust wagentje. In elk uitrustingsniveau beschikt hij bijvoorbeeld over 7 airbags, maar ook over ESP en bovendien over 5 jaar garantie en 5 jaar assistentie. Een radio en centrale vergrendeling behoren dan weer vreemd genoeg niet tot de standaarduitrusting. Wie wat meer luxe wenst, kan het Grand Luxe pakket (€2.000) aanschaffen. Dan komt de Swift wel met een radio en centrale vergrendeling, maar ook met een USB-aansluiting, een toerenteller, een lederen stuur en verwarmde buitenspiegels. Wie meer uitstraling aan de Swift wenst te geven, kiest voor het Grand Luxe Exterior pakket. Dat omvat 16″ velgen, mistlampen vooraan en donker getinte ruiten achteraan. Verder is er nog het Grand Luxe Xtra pakket, dat je een automatische airco, lichtsensoren, cruise control en een startknop extra geeft. Een full-option Swift kost je €18.099. Maar zelfs dan kan je nog enkele extra’s aanschaffen, zoals metaalkleur (€350), een lederen interieur (€1.159), parkeersensoren (€305) en een open dak (€840).

Suzuki Swift Rijtest

Helemaal standaard kost een driedeurs Swift je €10.999. Wie vijf deuren wenst, betaalt daar €11.799 voor. Ford Fiesta, Honda Jazz, Hyundai i20, Kia Picanto, Mazda 2, Mitsubishi Colt, Nissan Micra, Renault Clio, Toyota Yaris, het zijn allemaal concurrenten voor de Suzuki Swift in een druk bevochten segment. De Swift is alleszins één van de scherper sturende modellen, al zitten de Ford Fiesta en de Hyundai i20 zeker op dezelfde hoogte als de Swift. Over het algemeen weet de Swift zich echter goed te verweren in dit drukke segment. Hij is dan ook iets goedkoper dan de Ford Fiesta, Honda Jazz, Hyundia i20, Nissan Micra, Renault Clio en Toyota Yaris, maar dan weer iets duurder dan de Kia Picanto, Mitsubishi Colt en bovendien even duur als de Mazda 2, maar die Mazda is iets minder krachtig. De prijs van de Swift breekt dus geen potten, maar is zeker en vast niet overdreven.

Suzuki Swift Rijtest

Conclusie

De Suzuki Swift is een zeer leuk wagentje om mee te rijden. Niet alleen het weggedrag is schitterend, op de één of de andere manier is vertoeven in een Swift steeds plezierig. De wagen is zeker en vast niet onbetaalbaar en voor een relatief gunstige prijs kan je de Swift nog eens compleet uitrusten. De grootste minpunten van deze wagen zijn de beperkte kofferruimte en de korte achterdeuren die uitstappen voor volwassenen bemoeilijken. Maar laat die twee dingen je er zeker niet van weerhouden voor de Swift te kiezen, want de Swift heeft een uniek karakter dat ervoor zorgt dat de dagelijkse rit naar en van het werk plots een stuk plezieriger kan worden.

Suzuki Swift Rijtest

Overzicht

+ Weggedrag
+ Motor
+ Looks
+ Interieur

– Kofferruimte
– Moeilijke uitstap achteraan
– Airco

Suzuki Swift Rijtest

Tekst & Foto’s: Jeroen Maes