Rijtest: MINI Cooper D Cabrio

Rijtest MINI Cooper D Cabrio
MINI heeft de MINI Cabrio opgefrist met kleine visuele aanpassingen en twee nieuwe motoren. Klaar voor de zomer?

MINI heeft het visueel bij microscopische aanpassingen gehouden. Maar goed ook, want de uitgaande MINI Cabrio oogt zeker niet verouderd. Wie goed zoekt ziet dat de voorbumper gewijzigd werd ter hoogte van de mistlampen, dat de achterlichten nu van LED-techniek voorzien zijn en dat de achterbumper samen met het mist- en achteruitrijlicht werd aangepast. Verder blijft dit natuurlijk gewoon een leuk en fris ogende Cabrio, de chromen grille samen met de ronde koplampen geven de wagen in vooraanzicht een speelse look. Daarnaast oogt de wagen in het Chili rood en met matzwarte Black Star Bullet 17″ velgen extra jeugdig. Het zwarte soft-top dak zorgt voor een mooie match, al oogt het geheel pas echt goed met open dak. Dan klopt het lijnenspel volledig en vinden we een zwarte hoes op het kofferdek, wat de MINI Cabrio een zeer zomerse uitstraling geeft.

Rijtest MINI Cooper D Cabrio

Het stoffen klapdak van de MINI Cabrio opent zichzelf in 15 seconden, en dit tot een snelheid van 30 km/u. Daarnaast kan het dak ook voor een stuk opengeschoven worden, op een vergelijkbare wijze als een elektrisch schuifdak. Dat maakt deze MINI Cabrio extra bruikbaar, want je kan al vanaf de eerste zonnestralen van het open rijden genieten. Binnenin vinden we amper noemenswaardige aanpassingen ten opzichte van zijn voorganger. Niet dat we daar een probleem mee hebben, het interieur van een MINI oogt door zijn jeugdige opzet nog altijd zeer fris en modern. Zo vinden we een toerenteller achter het stuur en een grote snelheidsmeter in de middenconsole. In die middenconsole vinden we verder de bediening voor de radio, de airco en enkele schakelknopjes voor de ruiten, mistlichten en centrale vergrendeling. Het bedienen van de audio gaat gelukkig ook via de functietoetsen op het stuur, want via de middenconsole gaat het wat stroef. Ook de airco bedienen gaat niet echt ergonomisch, gelukkig kunnen we dat van het navigatiesysteem niet zeggen. Dat systeem komt overduidelijk uit de rekken van BMW, iets waar we alleen maar positief over kunnen zijn. Het scherm is groot en de visualisaties en instructies zijn erg duidelijk, terwijl de bediening via een fijne draaiknop gaat die gepositioneerd zit tussen schakelpook en handrem. In het begin gaat die bediening wat onwennig, maar eens je ermee weg bent gaat het bijzonder vlot. Met het systeem kan je onder andere ook je iPhone aansluiten via Bluetooth, iets wat we duchtig hebben uitgetest. Leuk is ondermeer dat je je muziek via Bluetooth kan streamen en zo door de boxen van de MINI kan laten knallen, niets leukers om te doen bij zomers weer.

Rijtest MINI Cooper D Cabrio

Qua ruimte moet je in de MINI Cabrio wel wat toegevingen doen. In principe is het mogelijk om vier personen te herbergen, maar dan wordt de beenruimte wel ernstig gecompromitteerd. Dat leek ons geen probleem voor drie passagiers, waarbij de derde passagier achter de voorste passagier zit. Maar achter de bestuurder plaatsnemen lijkt ons een helse taak zonder de nodige bestuurdersruimte te hypothekeren. Met gesloten dak beschik je daarnaast maar over 170 liter bagageruimte, met het dak open wordt die ruimte verder gereduceerd tot 125 liter. Met twee is het daarom nog het meeste genieten in de MINI Cabrio, want dan kan je de achterbank neerklappen en 660 liter meezeulen, meer dan genoeg voor een reis naar zonnige oorden. Tijdens die reis zal je trouwens aangemoedigd worden om zoveel mogelijk open te rijden, in het interieur zit optioneel namelijk een Always Open timer verwerkt die het aantal uren dat je met het dak open rijdt meet. Een leuke gimmick die volgens ons helemaal past in de jeugdige filosofie van MINI.

Rijtest MINI Cooper D Cabrio

Het motorgamma van de MINI Cabrio werd wel duchtig door elkaar geschud, voortaan zijn er namelijk ook dieselmotoren beschikbaar. Wij reden de nieuwe MINI Cooper D, die niet langer met een PSA-motor wordt uitgerust. De nieuwe 1.6-liter turbodieselmotor is van eigen makelij en zorgt voor 112 pk en 270 Nm koppel. Dat is goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 10,3 seconden en een topsnelheid van 194 km/u. Dat klinkt niet meteen spannend, maar zorgt in realiteit wel voor echte rijsensaties. Het is vooral het hoge koppel dat helpt om de wagen vooruit te stuwen, zo is de zesde versnelling erg schakellui, waardoor je zelfs in lage toeren vlot vooruit komt. Wel jammer is het feit dat de zesbak nogal stroef schakelt, precies is hij daarentegen wel. Het opgegeven verbruik van de Cooper D bedraagt 4 liter/100 km, goed voor een CO2-uitstoot van 105 g/km. Dat is jammer genoeg net teveel voor een ecopremie van 15%, maar wel genoeg voor een premie van 3%. Ons testverbruik kwam met 6 liter/100 km trouwens iets hoger uit, maar met een sportief rijgedrag is dat zeker geen schande.

Rijtest MINI Cooper D Cabrio

Dat sportief rijden wordt namelijk automatisch opgeroepen zodra je in de MINI Cabrio stapt. Je zit als bestuurder lekker laag en de zetels geven meteen voldoende steun zodat je in een flash forward al denkt aan een bij voorkeur erg bochtig parcours. Bij zonnig weer gaat het dak obligaat de kofferruimte in, en kan het genieten beginnen. Het welbekende go-kart gevoel kent met de MINI Cabrio namelijk een andere dimensie, de rijsensaties zijn intens en veel prominenter aanwezig dan bij de standaard MINI. Je voelt als het ware mee met de wagen en geniet van elke bocht die je aansnijdt, dit dankzij een erg direct stuur en een strakke ophanging. Lang geleden dat we ons zo hebben geamuseerd in een auto, deze MINI Cabrio slaagt er zelfs in evenveel plezier te bieden als een 3-Reeks Cabrio, en dat voor een fractie van de prijs. Er zijn natuurlijk wel nog enkele keerzijden aan de MINI Cabrio, zo is het zicht rondom niet optimaal en zijn parkeersensoren dus aangewezen. Verder is de strakke ophanging een genot wanneer je op een effen wegdek rijdt, maar soms een vloek wanneer het er hobbeliger aan toe gaat. Maar buiten dat is deze MINI Cabrio een zeer genietbare rij-auto, die er dankzij zijn rijsensatie makkelijk in slaagt een glimlach op te roepen.

Rijtest MINI Cooper D Cabrio

Dat het motorgamma van de MINI Cabrio voortaan ook uit diesels bestaat, maakt de keuzemogelijkheden een stuk uitgebreider dan voorheen. In totaal kan je kiezen tussen zes verschillende motorisaties, waaronder twee dieselmotoren. Naast de door ons geteste Cooper D is er voortaan namelijk ook een Cooper SD beschikbaar, een extra sportieve diesel zeg maar. De Cooper SD beschikt over 136 pk en sprint van 0 naar 100 km/u in 8,9 seconden. Echte sportievelingen zullen vermoedelijk wel voor een benzinemotor kiezen, al is daar ook een echte instapper beschikbaar. De MINI One Cabrio beschikt over 98 pk en sprint van 0 naar 100 km/u in 11,3 seconden. Verder kan je nog kiezen voor de Cooper Cabrio met 115 pk, de Cooper S Cabrio met 163 pk of de John Cooper Works Cabrio met 211 pk. Die laatste is de topversie uit het gamma en sprint van 0 naar 100 km/u in 6,9 seconden.

Rijtest MINI Cooper D Cabrio

Wie interesse heeft in de MINI Cabrio moet daar minstens 21.150 euro voor neertellen, dan krijg je de eerder genoemde MINI One Cabrio mee naar huis. Wie voor een dieselmotor kiest betaalt minstens 25.650 euro voor de Cooper D. Dat is best veel geld, zeker als je dan nog langs de optielijsten moet passeren. Ons testmodel was bijvoorbeeld voor 7.755 euro waard aan opties uitgerust, goed voor een uiteindelijke totaalprijs van 33.405 euro. Toch heb je voor dat geld een compleet uitgerust model te pakken, en zijn de opties los nog vrij betaalbaar, zeker als je voor het Chili pakket kiest. Dat pakket kost 3.550 euro, maar omvat een hele reeks opties en geeft tegelijkertijd korting op verschillende uitrustingen. Inbegrepen zijn onder andere een boordcomputer, 17″ velgen, Stof/Leder bekleding, fluwelen tapijten, mistlampen, Chrome Line Exterieur, Multifunctioneel stuur, automatische airco, Radio/CD, sportstuur, sportzetels en een lichtpakket. In combinatie met het pakket was ons model daarnaast uitgerust met 17″ Black Star Bullet velgen (720 euro), Navigatiesysteem Business (1.475 euro) en Leder Punch Carbon Black (810 euro). Dat je voor de Bluetooth/USB-aansluiting bovenop het navigatiesysteem 435 euro moet ophoesten vinden we jammer, maar deze optie bevat echter ook stembediening voor de navigatie. Echte cabriorijders raden we het Always Open pakket aan, dat voor 560 euro verwarmde zetels, een windscherm en de Always Open Timer omvat.

Rijtest MINI Cooper D Cabrio

Conclusie

De MINI Cabrio is een wagen met een hoge funfactor. Niet alleen is de styling van het model nog steeds erg jeugdig en fris, ook de grappige gadgets zoals de Always Open Timer zorgen voor plezier tijdens het rijden. Meer nog dan de gesloten variant, brengt de MINI Cabrio het go-kart gevoel naar boven. Daarvoor zorgt de lage zitpositie die je erg betrokken maakt bij het rijden samen met de sportieve ophanging, de koppelrijke dieselmotor en het directe stuur. Toch moet je ook met enkele nadelen rekening houden, zo zorgt het cabriodak voor minder bagage- en beenruimte op de achterbank en is er met het dak dicht erg weinig zicht rondom. Maar laat deze kleine minpuntjes je niet tegenhouden om voor deze MINI Cabrio te kiezen, het rijplezier zou moeten domineren, en laat deze MINI daar nu net erg sterk in zijn.

Rijtest MINI Cooper D Cabrio

Overzicht

+ Rijsensatie
+ Prestaties & koppel Cooper D
+ Schakellui rijden
+ GPS + bediening
+ Sportief

– Beenruimte achterin
– Stroeve versnellingsbak
– Zicht rondom
– Comfort

Rijtest MINI Cooper D Cabrio

Tekst & Foto’s: Pieter-Jan Scheir

Deel dit bericht:

2 reacties op "Rijtest: MINI Cooper D Cabrio"

  1. fifa 05-05-2011 om 21:31

    Mooie auto, met het aangename weer de laatste maanden zou deze al erg van pas zijn gekomen!

  2. TDB 07-05-2011 om 10:02

    Echt leuk detail die ‘always open’ timer! Wist ik niet tot vandaag !

Reageer

Reactie aan het plaatsen...