Rijtest Renault Wind - 1.6 Exception 133pk
Naast de Megane CC heeft Renault ook een compacte Roadster in het gamma. Wij bestelden een pak zonnestralen en trokken er op uit met een spierwitte Renault Wind.

De Renault Wind is geen dagdagelijkse wagen, zoveel is zeker! Het is een kleine eyecatcher van formaat waar menig omstaander aan moet wennen. Het oordeel wordt direct bepaald bij de eerste kennismaking. Zij die er positief tegenover staan danken de Franse designers voor hun originaliteit. De negatievelingen onder ons mogen terecht hun mening uiten, maar kunnen niet ontkennen dat Renault lef heeft door met de Wind naar buiten te komen. Niet enkel de vormgeving is best opmerkelijk, ook het vouwdak verdient meer dan een pluim. Waar er door anderen steevast gekozen wordt voor een stalen klapdak – en dus wat extra gewicht – doet Renault het met de Wind anders. In plaats van een driedelig plooidak te integreren, voorziet Renault gewoon een kantelsysteem waarmee het dak uit koolstofvezel in minder dan 10 seconden 180° draait en zich boven de kofferruimte plaatst.

Rijtest Renault Wind - 1.6 Exception 133pk

De mosterd hiervoor werd gehaald bij Ferrari, waar een soortgelijk systeem geïntegreerd werd in hun fabuleuze 575 Superamerica. Dankzij het vernuftige systeem wint de Wind extra punten qua bruikbaarheid want hiermee blijft de kofferruimte van 270 liter namelijk ongewijzigd, ongeacht de positie van het dak. De gewichtstoename blijft zo ook beperkt tot slechts 40 kg, wat de rij-eigenschappen enkel maar ten goede komt. Wie meer dan 1 passagier wil vervoeren, moet de Wind wel links laten liggen, want het is een strikte tweezitter.

Rijtest Renault Wind - 1.6 Exception 133pk

Als we de Wind analyseren aan buitenzijde zien we een zeer compacte wagen. Hij heeft een sterk oplopende neus en een breed achterste. De voorkant geeft met enige verbeelding een droevig gezicht weer, maar daar stopt de negativiteit want de Wind straalt tegelijk vrolijkheid en sportiviteit uit. De lichten werden in het blauw uitgevoerd, wat bij velen onder ons onthaald werd met enige twijfel. Volgens Renault benadrukt dat het showgehalte en de verleidingskracht. Aan weerszijden vinden we grote – maar lichte – deuren die op een onconventionele manier geopend worden. De deurhendels zitten namelijk wat verstopt in een opening van de zijflank. Het achterdek van de Wind heeft 2 grote bulten die suggereren dat we te maken hebben met een middenmotor-roadster, maar niets is minder waar.

Rijtest Renault Wind - 1.6 Exception 133pk

De achterste profielen benadrukken nog eens de dikke kont, terwijl grote boemerang achterlichten het geheel omlijsten. Met de Wind zal je steeds bekijks hebben, zoveel is zeker. De 17″ aluminium Sphinx velgen helpen daar maar al te graag bij. Overigens werd de Wind voorzien van alle hedendaagse veiligheidssystemen en werd er hard op gelet de inzittenden te beschermen tijdens het cabriorijden. Om het rijcomfort te bevorderen krijgt de roadster ook automatische regen- en lichtsensoren, net zoals deuren die zichzelf vergrendelen zodra de grens van 30 km/u bereikt is.

Rijtest Renault Wind - 1.6 Exception 133pk

Binnenin ruilt Renault het kernwoord “sportiviteit” in voor “passie”, wat moet resulteren in een plaats waar het aangenaam vertoeven is. De twee sportzetels neigen naar kuipstoelen, maar kunnen er nog net mee door in een comforttest. De zetels bieden meer dan voldoende zijdelingse steun maar neigen bij langere ritten toch naar het Spartaanse. De mooie tellerpartij is normaal gezien goed afleesbaar, maar bij het rijden zonder dak én de zon die achteraan invalt ben je toch gedoemd. Dat zal de gemiddelde cabrioliefhebber worst wezen, maar geheel veilig is het toch niet. De middenconsole is vrij sober, met een unit voor de airco en een exemplaar voor de cd/radiospeler. Bovenaan vinden we nog een oubollig TFT-scherm dat ons van informatie voorziet. Verder vinden we nog lederen lussen aan beide portieren, wat hem een gelijkenis met de Mercedes SLS AMG geeft. Verschillende inzittenden vonden het totaal overbodig, maar begonnen het na een korte periode toch te appreciëren.

Rijtest Renault Wind - 1.6 Exception 133pk

Overigens vinden we weinig tot geen opbergvakjes terug in het interieur, waarmee de gebruiksvriendelijkheid van de Wind toch wat afneemt. Achter de zetels is er wel een opbergvak van 12 liter voorzien, maar dat is minder toegankelijk, zeker tijdens het rijden zelf. De bediening voor de ramen vinden we centraal onderaan het dashboard terug en als laatste missen we de geïntegreerde TomTom die zo goed met Renault samenwerkt. Omdat de stijfheid van de roadster ten alle tijden gewaarborgd moet blijven, was het onmogelijk om een navigatiesysteem in te bouwen volgens de ingenieurs.

Rijtest Renault Wind - 1.6 Exception 133pk

Gelukkig is er een aansluiting voorzien voor een USB stick of AUX-apparaat, waardoor er snel en eenvoudig naar de favoriete muziek kan geluisterd worden dankzij de handige functietoetsen op het stuurwiel. Zelfs voor de grotere personen onder ons blijft de Wind zeer toegankelijk, wat best verwonderlijk is gezien de compacte afmetingen. Als de Wind gesloten is, dan is het zicht naar achteren wel redelijk beperkt door een minuscule achterruit, maar dat merken we bij veel gesloten cabrio’s. Ook gesloten kan een Wind zeker nog bruikbaar voor de dag komen. De koffer voelt steeds wel zwaar aan, omdat hij bij het openen en sluiten geholpen wordt door een mechanisch systeem. Als het dak opgeborgen zit voelt het op zich natuurlijk aan, maar schijn bedriegt, want hetzelfde gevoel blijft aanwezig wanneer het dak ook op zijn normale plaats zit. Na een korte periode ben je dat gevoel wel wat gewoon, maar geheel natuurlijk voelt het niet aan.

Rijtest Renault Wind - 1.6 Exception 133pk

Doordat de motor vooraan zit en de passagiers voorbij het middelpunt plaatsnemen, krijgen we een positieve balans als we de Wind meenemen op een tocht van 1.098 testkilometers. Bij de ontwikkeling werd de hulp ingeroepen van de Renault Sport Technologies divisie, dat zijn inderdaad de personen die de RS’en ontwikkelen. De Wind gedraagt zich over het algemeen redelijk sportief, maar de ophanging laat wel voldoende ruimte om ook comfortabel te rijden. In de bochten durft het koetswerk van de Wind wel wat mee te bewegen, soms schudt de Wind zelfs met zijn achterkant, maar sportiever dan dat wordt het zeker niet. Omdat het achterste van de Wind redelijk hoog uitkomt, neigt hij ook meer naar een targa dan naar een cabrio, wat het gocart gevoel enkel maar bevorderde. De besturing is redelijk scherp en direct, de voorwielen luisteren kordaat naar de bestuurder.

Rijtest Renault Wind - 1.6 Exception 133pk

Het bochtigere wegennet is dan ook de plaats waar de Wind volledig tot zijn recht komt, zeker als we daar nog een zonnige bries aan kunnen toevoegen. Renault benadrukt overigens dat de Wind geen scheurijzer is, maar eerder een dynamische lifestyle wagen met levendige rij-eigenschappen. De kans is ook nihil dat er ooit een RS variant uitkomt van deze coupé-roadster, zoals Renault het zelf graag verwoord, want de topmotorisatie is al een blok dat uit de RS rekken komt.

Rijtest Renault Wind - 1.6 Exception 133pk

De 1.6 benzinemotor uit de Twingo RS vindt namelijk zijn weg terug naar de Wind en beschikt over 133 pk en 160 Nm. Met deze waarden mogen we zeker niet klagen, maar toch hadden we soms het gevoel dat we te veel vroegen aan onze Wind. Boven 3.500 toeren/min hield de vierpitter de zweep redelijk attent, bij lagere toerentallen moesten we vaak moeite ondernemen om terug te schakelen. Op de snelweg was de motor ook te direct aanwezig, wat als storend ervaren werd in deze zomerse gocart. Eveneens heeft deze Franse oogappel slechts 5 verzetten, wat minder ideaal is om langere afstanden af te leggen. Het verbruik van deze sportief geïnspireerde Wind lag rond de 8 liter, waar Renault zelf over 6,9 liter spreekt per 100 km.

Rijtest Renault Wind - 1.6 Exception 133pk

Het hogere verbruik zal de cabrioliefhebber wel bedekken met de mantel der zomerliefde, maar de te kleine tank van 40 liter zal minder in dank worden afgenomen. Hiermee sta je gemiddeld om de 400 km aan de pomp, en met de huidige brandstofprijzen wil je liever niet zo snel na elkaar aan de hoge prijzen herinnerd worden. Mocht je in een sportieve bui de Wind even willen testen, dan zal je vanuit stilstand het eerste honderdtal bereiken na 9,2 seconden, terwijl de lichtere Twingo RS met hetzelfde motorblok er slechts 8,7 seconden over doet. Een trage slak is deze Wind dus zeker niet, zo ligt de topsnelheid zelfs boven de 200 km/u.

Rijtest Renault Wind - 1.6 Exception 133pk

Behalve de 1.6 atmosferische topmotorisatie biedt Renault ook nog de 1.2 TCe aan met slechts 100 pk, maar het koppel blijft bijna identiek (152 Nm ipv. 160 Nm). Omdat deze versie met een turbo iets bruikbaarder is bij lagere toerentallen lijkt deze beter aan te sluiten bij het sportieve gedachtegoed van de Wind. De sprinttijd stijgt wel tot 10,2 seconden en de topsnelheid ligt op 190km/u. Het verbruik ligt dan ook wel wat lager, met 6,3 liter benzine voor elke 100 km die je aflegt. Een Wind met een dieselmotor zit er niet in bij Renault, wegens de kleinere doelgroep. Als we verder kijken dan onze neus lang is, merken we toch dat andere merken wel voor diesels durven opteren in hun roadsters, zeg dus nooit nooit tegen een zelfontbrander in de Renault Wind.

Rijtest Renault Wind - 1.6 Exception 133pk

Een gloednieuwe Wind met de 1.6 benzinemotor inclusief Exception uitrustingsniveau heb je vanaf €19.950, maar daar kan nog wat bijkomen. Zo voorzien de Fransen een Look pack wat onder andere de chromé afwerking van de spiegelkappen en enkele accenten in de bumper omvat, net zoals de portierlussen en een roodtransparante instrumentenkap. De liefhebbers van verwarmde zetels moeten ook nog eens €250 bijbetalen, net zoals het zwartglazend dak €300 kost. Binnenin kan je ook nog voor lederen binnenbekleding kiezen (€500), aan de buitenzijde heb je naast het standaard ijswit de keuze uit 4 metaalkleuren ter waarde van €350. Een noodbandenkit met compressor biedt Renault dan weer aan bij het Exception niveau. Als je dus zonder zorgen de korte optielijst volledig aankruist dan ben je 21.350 euro inclusief belastingen kwijt.

Rijtest Renault Wind - 1.6 Exception 133pk

Maar het kan ook anders, zo kan je de 1.2 TCe Dynamique instapper reeds aanschaffen voor €17.450. Dan kan je zelf wel nog bijbetalen voor ESP+ASR (€350) en de mooie 17″ velgen (€400). Zoals altijd hangen de noodzakelijke opties af van persoon tot persoon, maar laat duidelijk zijn dat de Wind zelfs standaard het beoogde zomergevoel goed kan overbrengen aan de inzittenden. Voor de TCe in Exception uitvoering ben je €18.700 kwijt, en dat is dan ook de versie die wij aanraden.

Rijtest Renault Wind - 1.6 Exception 133pk

Qua concurrentie zit de Renault Wind zeer goed, er zijn namelijk bijzonder weinig tegenspelers die hem het leven zuur zouden kunnen maken. Zijn directe concurrent vinden we eveneens in Frankrijk, zo zit de Peugeot 207CC in dezelfde klasse van zomerlustige cabriomodellen, maar deze heeft wel last van overgewicht door het zware klapdak (+200kg) en daardoor ook veel minder bagageruimte. Sommigen durven het aan om de Mini Cabrio op te noemen als tegenstander, maar die zit toch nog in een andere klasse. Mocht je een full-option Renauld Wind kunnen betalen, dan kan je misschien toch eens gaan kijken bij de Duiters van Mini, want die starten reeds vanaf €22.000. Een Fiat 500C is ook geen directe concurrent, maar is wel goedkoper (€16.000) als je puur op zoek bent naar een cabriogevoel voor de komende zomer. Bij de Italiaan heb je ook nog de mogelijkheid om – ongeveer – 4 mensen mee te nemen. Maar zoals altijd is het wat wikken en wegen tijdens de zoektocht naar de juiste wagen, voor de juiste persoonlijkheid.

Rijtest Renault Wind - 1.6 Exception 133pk

Als eerste wagen is de Renault Wind misschien een minder logische keuze door zijn bijna-spartaans gevoel en kaal interieur, maar als extra wagen kan de Wind wel meer dan hoge ogen scoren. Zijn apart voorkomen benadrukt het zomerse gevoel, zijn kofferruimte blijft onaangeroerd en het razendsnel openend dak mag er ook zijn. Het liefst verkiest hij bochtigere wegen, maar ook in de stad vertoeft hij zonder enige tegenspraak. De droge mopjes over zijn naam moet je er maar bijnemen, want zodra de zon door de wolken tevoorschijn komt staat iedereen te springen om mee te mogen met de schattige Wind. Renault komt met een gedurfd design en een echte mini-roadster en mag daarvoor beloond woorden!

Rijtest Renault Wind - 1.6 Exception 133pk

Conclusie:

+ Zomergevoel
+ Origineel voorkomen
+ Bagageruimte
+ Rijplezier

– Interieur
– Functioneel nut

Tekst & Foto’s: Benjamin Van Maldergem