Porsche 911 GT3 RS 4.0
Na alle geruchten komt Porsche vandaag officieel met het goede nieuws naar buiten.

Zoals vorige week voorspeld, werden we vandaag verwend met een persbericht van Porsche in onze mailbox. De geruchten die de laatste weken de ronde deden, bleken te kloppen. De Porsche 911 GT3 RS 4.0 is officieel, de laatste aller 997 varianten (onder voorbehoud, je weet maar nooit). De GT3 RS 4.0 brengt alle attributen die de Porsche 911 GT3 een winnaar maken in zijn race-klasse naar de openbare weg.

De 911 GT3 RS 4.0 is gelimiteerd tot 600 stuks en wordt standaard in het wit afgeleverd. Natuurlijk wordt het nauw aanleunen bij zijn race-broertje onderlijnd door de vele dynamische accenten. Het brede spoor, de lage rijhoogte en de grote aanpasbare achtervleugel zijn noodzakelijke elementen. Zo ook zijn de dubbele centrale uitlaatpijp en het aerodynamisch geoptimaliseerd design een bewijs dat Porsche het meent. Flics, de laterale aerodynamische aanpassingen op de voorbumper, vinden voor het eerst hun weg naar een productiewagen. Samen met de achtervleugel zorgt de aerodynamica bij de topsnelheid van 310 km/u voor een additionele neerwaartse druk van 190 kg.

Het hart van de wagen is een 4.0-liter zescilinder boxermotor met een maximaal vermogen van 500 pk bij 8.250 toeren per minuut. De motor heeft de grootste cilinderinhoud ooit in het 911-gamma, de 911 GT2 RS heeft namelijk ‘slechts’ een cilinderinhoud van 3.6-liter. Het maximale koppel van de 911 GT3 RS 4.0 bedraagt 460 Nm en is beschikbaar vanaf 5.750 toeren. Van turbo’s zijn bij deze volbloed racemachine geen sprake! De krukas werd trouwens ongewijzigd overgebracht uit de 911 GT3 RSR racewagen en de motor bevat meerdere titanium onderdelen.

Naast het enorme vermogen werd ook heel wat gewicht overboord gegooid. Lichtgewicht kuipstoelen, voorvleugels en een motorkap vervaardigd uit carbon, plastic achterruiten en zelfs op de vloermatjes werd gewicht bespaard. Het rijklaar gewicht bedraagt slechts 1.360 kg, waarmee de 911 GT3 RS 4.0 met 2,72 kg/pk onder de magische power-to-weight ratio van 3 kg/pk duikt.

Dit alles vertaalt zich natuurlijk in knallende prestaties. Porsche probeerde de wagen reeds uit op de legendarische Nordschleife en kwam uit op een tijd van 7 minuten en 27 seconden. De 911 GT3 RS 4.0 is uitsluitend beschikbaar met een manuele zesbak en sprint van 0-100 km/u in slechts 3,9 seconden. De overbrengingsverhoudingen van deze sport versnellingsbak zorgen ervoor dat de grens van 200 km/u reeds overschreden wordt in minder dan 12 seconden.

Geïnteresseerden hebben hopelijk wat geld gespaard de voorbije jaren, aangezien de basisprijs 178.596 euro bedraagt. In België zal deze omwille van belastingsredenen zelfs nog iets hoger liggen. In Duitsland wordt de wagen verdeeld vanaf juli 2011.